Dziecko robi dużo błędów w pisowni: jak pomóc?
Zdarza się, że dziecko robi dużo błędów w pisowni wyrazów. W tym artykule dowiesz się, co możesz zrobić, aby mu pomóc. Zapamiętaj poniższe rady i poświęć trochę czasu na to, by pomóc Twojemu dziecku nauczyć się poprawnie pisać!
Nauka czytania i pisania jest długim i złożonym zadaniem. Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko robi dużo błędów w pisowni, możesz posłużyć się kilkoma sposobami, aby pomóc mu nauczyć się poprawnej pisowni.
Gry słowne, ćwiczenia transkrypcyjne i regularne czytanie to jedne z najlepszych sposobów, aby pomóc dzieciom nauczyć się poprawnie pisać i skończyć z błędami ortograficznymi.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne, jeśli Twoje dziecko robi dużo błędów w pisowni. Zwróć uwagę na wysiłki dziecka, zachowaj cierpliwość i nie zapominaj, że poprawa jest możliwa dzięki ciężkiej pracy!
Co robić, jeśli dziecko robi dużo błędów w pisowni
1. Rozwiń świadomość fonologiczną
Aby pomóc dziecku, które popełnia błędy ortograficzne, trenuj z nim świadomość fonetyczną. Jest to podstawa, jeśli chodzi o rozwój ortografii.
Dzieci muszą wiedzieć, jak poprawnie wymówić wyraz, zanim spróbują go przeliterować i napisać.
Oznacza to, że muszą umieć rozpoznawać i odróżniać dźwięki w cytowanych słowach. Tylko wtedy będą mogły je poprawnie zapisać.
Jednak niektóre dzieci mają trudności w zakresie fonetyki i wymowy. W tym przypadku rodzice i nauczyciele powinni zadbać o ich prawidłowy rozwój w tej dziedzinie.
2. Gry słowne
Nauka przez zabawę to kolejny świetny sposób, aby zareagować, jeśli Twoje dziecko popełnia dużo błędów w pisowni. Należy pamiętać, że granie w gry słowne to świetny sposób na sprawdzenie zdolności pisowni dzieci. Jednocześnie jest to świetna okazja, aby uczyć się nowych słów.
Istnieje wiele różnych możliwości. Oczywiście najbardziej klasyczne gry to Scrabble, Boggle i Upwords. Są to doskonałe narzędzia pomagające maluchom ćwiczyć pisownię i dobrze się przy tym bawić.
Nie zapominaj, że dzieci uwielbiają gry. Nauka jest zawsze łatwiejsza, gdy dobrze się bawisz.
3. Recytowanie krótkich dyktand
Trzecie na naszej liście sugestii jest recytowanie krótkich dyktand – jednego lub dwóch zdań. Możesz improwizować lub wybrać zdania z czasopisma lub książki, która wzbudza zainteresowanie dziecka.
Jednocześnie ważne jest, aby dzieci miały dostęp do słowników, zarówno w szkole, jak i w domu. Kiedy nadejdzie czas na poprawienie Twojego dziecka, możesz omówić błędy i wykorzystać je jako punkt wyjścia do poprawy.
Świadomość fonetyczna to podstawa, jeśli chodzi o rozwój ortografii. Dzieci muszą wiedzieć, jak poprawnie wymówić wyraz, zanim będą mogły go poprawnie zapisać.
4. Regularne czytanie
Bez wątpienia jedną z najlepszych rad, które możemy Ci przekazać, jest zachęcanie dziecka do częstego czytania. W idealnej sytuacji dzieci powinny czytać co najmniej 30 minut dziennie.
Czytanie jest doskonałym ćwiczeniem, jeśli chodzi o rozwój słownictwa i poprawę formułowania zdań. Dzieje się tak dlatego, że czytanie pozwala mózgowi w naturalny sposób przyjmować słowa i zdania, które dzieci czytają .
W tym samym czasie, jeśli chcesz naprawdę zmotywować swoje dzieci do czytania, poszukaj treści, które mają związek z ich zainteresowaniami. Oczywiście musisz również pomóc dziecku znaleźć czas i miejsce na regularne czytanie.
5. Dużo rysujcie
Na koniec możesz również użyć rysunku jako urządzenia mnemonicznego, aby poprawić umiejętność pisania. Rysunki są świetnym sposobem na zapamiętywanie słów. Aby pomóc dziecku w tym obszarze, zawsze możesz zaproponować narysowanie słów, które trudno zapisać.
Aby to zrobić, trzeba jedynie stworzyć rysunek z jakimkolwiek słowem, z którym dziecko ma problemy. Zmień litery w rysunek. W ten sposób Twoje dziecko będzie miało graficzne przedstawienie słowa i łatwiej będzie mu zapamiętać pisownię.
Jak widzisz, istnieje wiele sposobów, jakie możesz zastosować, jeśli Twoje dziecko robi dużo błędów w pisowni.
Należy jednak pamiętać, że zmuszanie dziecka do wykonywania tych czynności lub bycie zbyt wymagającym może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Wtedy, zamiast pomóc, możesz tylko zwiększyć negatywne odczucia swojego dziecka w tej kwestii.
Zalecamy wypróbowanie powyższych sugestii i próbę zmotywowania dziecka w pozytywny sposób. Żadna ze strategii nie zadziała, jeśli Twojemu dziecko brakuje właściwej motywacji lub nie jest zainteresowane poprawą swoich umiejętności.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- del Moral Pérez, M. E., García, L. C. F., & Guzmán-Duque, A. P. (2016). Proyecto game to learn: aprendizaje basado en juegos para potenciar las inteligencias lógicomatemática, naturalista y lingüística en educación primaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 173-193. https://www.redalyc.org/pdf/368/36846509013.pdf
- Díaz Perea, M. D. R., & Manjón Cabeza Cruz, A. (2010). Enseñanza y procesos de mejora en el aprendizaje ortográfico. https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/8313
- Diuk, B. G., Ferroni, M. V., & Mena, M. (2014). ¿ Cómo se aprende la ortografía de las palabras?: un estudio de comparación de distintas estrategias. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/50909/CONICET_Digital_Nro.d946bf6b-dd2f-4a34-8501-b7d58c60b0e7_D.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Gabarró, D. (2012). Dominar la ortografía. D. Gabarró, Dominar la ortografía, 34-38.
- Hernández Rincón, J. C. (2016). Pautas para mejorar la ortografía en casa en niños de 5 a 10 años. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/6296
- Kiguel, S. M. (1989). La enseñanza de la ortografía. Lectura jy Vida, Revista Latinoame-ricana de Lectura, 10(2). http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a10n2/10_02_Kiguel.pdf