Ogólny rozwój dziecka w ciągu pierwszych dwóch lat
Pierwsze lata życia są bardzo ważne, jeśli chodzi o ogólny rozwój dziecka. W tym okresie niektóre z rzeczy, których nie powinno zabraknąć, to możliwość zabawy pozwalającej uczyć się i rozwijać kreatywność, aby potem odnosić sukcesy w przyszłości. O czym zatem należy pamiętać podczas integralnego rozwoju dziecka w pierwszych latach życia?
Przede wszystkim musisz zrozumieć poszczególne etapy, aby zrozumieć integralny, ogólny rozwój dziecka. Małe dzieci otrzymują odpowiednią stymulację do uczenia się określonych umiejętności, co w niektórych przypadkach może być dość trudne. Jeśli dziecko nie jest odpowiednio stymulowane, w przyszłości będzie mu trudniej odnieść sukces.
Ponadto dzieci muszą widzieć w swoich rodzicach dobry przykład, aby nauczyć się dobrego zachowania i nawyków, które są ważne w późniejszym życiu.
Właściwe zachowanie da im możliwość dostępu do nowych bodźców, nowych nieprzewidzianych okoliczności, środowisk i powiązanych zachowań. Jednocześnie będzie to uzupełniać archaiczne lub problematyczne zachowania wyniesione z domu.
Zachowanie jako czynnik ogólnorozwojowy
Indywidualne zachowanie ma daleko idące konsekwencje dla każdej jednostki i dla dziedziny psychologii rozwojowej, ponieważ zapewnia behawioralną alternatywę dla koncepcji dojrzewania i zmian z powodu prostego upływu czasu, takiego jak kamienie milowe w rozwoju.
Kamień milowy to każda zmiana behawioralna, która ma szczególne cechy w porównaniu z innymi czynnikami. Przyjrzymy się temu bardziej szczegółowo poniżej.
Kompleksowy rozwój do 1 miesiąca życia
Jest to etap podstawowy. Niemowlęta uczą się wtedy, jak ciało może się poruszać i funkcjonować. Wzrok jest niewyraźny, a czas skupienia uwagi pozostaje krótki. Dzieci nie są szczególnie świadome istnienia obiektów, które zniknęły z ich pola widzenia.
Jednak niemowlęta potrafią z uwagą patrzeć na ludzką twarz. Trzy główne kamienie milowe tego etapu to ssanie, śledzenie wzrokiem i chwytanie za ręce.
Od 1 do 4 miesięcy
Pierwotne reakcje kołowe. Niemowlęta zauważają przedmioty i zaczynają śledzić ich przemieszczenie. Nadal patrzą na miejsce, w którym znajdował się przedmiot, ale tylko przez kilka chwil. „Odkrywają” swoje oczy, ramiona, dłonie i stopy, gdy dotykają przedmiotów.
Ten etap obejmuje reakcje na znajome obrazy i dźwięki (w tym twarz rodzica) oraz reakcje wyczekiwania na znajome wydarzenia, takie jak otwieranie ust na widok łyżki. Działania niemowlęcia stają się mniej chaotyczne i pojawia się w nich intencjonalność.
Od 4 do 8 miesięcy
Wtórne reakcje kołowe. Niemowlęta sięgną po przedmiot, który jest częściowo ukryty, co oznacza, że wiedzą, że cały obiekt nadal tam jest. Jeśli jednak przedmiot jest całkowicie ukryty, niemowlę nie będzie próbowało go odzyskać.
Dziecko uczy się też koordynować widzenie i rozumienie. Czynności te są zamierzone, ale niemowlę ma tendencję do powtarzania podobnych gestów na tym samym przedmiocie. Muszą jeszcze opanować w pełni nowe zachowania.
Kompleksowy ogólny rozwój dziecka od 8 do 12 miesięcy
Koordynacja wtórnych reakcji kołowych. Jest to etap uważany za najważniejszy kamień milowy w rozwoju poznawczym dziecka. Na tym etapie niemowlę rozumie przyczynowość i jest nastawione na cel. Wyłania się z niego najwcześniejsze zrozumienie trwałości obiektu, ponieważ dziecko potrafi teraz odzyskać obiekt, gdy obserwują jego ukrycie.
Ten etap obejmuje klasyczną metodę prób i błędów. Po udanym odzyskaniu ukrytego przedmiotu w jednym miejscu (A), dziecko nie potrafi go odzyskać w drugim miejscu (B).
Od 12 do 18 miesięcy
Trzeciorzędowa reakcja kołowa. Dziecko zdobywa wiedzę o środkach i celach oraz potrafi rozwiązywać nowe problemy. Może teraz odzyskać obiekt, gdy został on kilka razy ukryty w zasięgu jego wzroku, ale nie potrafi go zlokalizować, gdy znajduje się poza ich zakresem percepcji.
Zintegrowany rozwój od 18 do 24 miesięcy
Wynalezienie nowych metod poprzez połączenie mentalne. Dziecko w pełni rozumie trwałość przedmiotów. Nie popada już w błędy typu A-nie-B. Ponadto dziecko może zrozumieć pojęcie przedmiotów, które chowają się w innych przedmiotach.
Na przykład, jeśli ukryjesz zabawkę w pudełku zapałek, a następnie umieścisz ją pod poduszką, ale pokazywania tego dziecku, będzie ono w stanie wyjąć pudełko i je otworzyć szukając zabawki.
Maluch potrafi wytworzyć obraz mentalny, wziąć go pod uwagę i manipulować nim, aby rozwiązać problemy, w tym aspekty związane z trwałością obiektów, które nie są oparte wyłącznie na percepcji. Potrafi teraz ustalić, gdzie może znajdować się obiekt, gdy nastąpi jego niewidzialne przemieszczenie.
Krótko mówiąc, jak widać, ogólny rozwój dziecka w pierwszych dwóch latach życia postępuje bardzo szybko. Dlatego osiągają one szybko kamienie milowe w rozwoju, które pomogą im wchodzić w interakcję z otoczeniem i lepiej je rozumieć.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Muñoz García, A. (2010) Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil. Editorial: Pirámide.