Nowe smaki w diecie dziecka: jak je wprowadzać?

· 26 marca 2019

Po zakończeniu karmienia piersią nadchodzi pora, aby zawrzeć nowe smaki w diecie dziecka. Mnóstwo nowych tekstur i smaków może być zaskakujące. Zdarza się też, że nowe smaki w diecie nie przypadną dziecku do gustu.

W ciągu pierwszych kilku miesięcy życia mleko matki zapewnia dziecku wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Jednak w pewnym momencie nadchodzi czas, aby przedstawić nowe smaki w diecie dziecka. Wtedy mogą przydać Ci się następujące wskazówki.

Odrzucanie nieznanego jedzenia

Wcześniej czy później nadejdzie pora na poszerzenie menu Twojego malucha. Czy wiesz, jak skutecznie przedstawić nowe smaki w diecie dziecka, aby nie zostały one odrzucone jako nieznane?

Niektóre dzieci lubią próbować nowych smaków, podczas gdy inne wcale nie mają na to ochoty i wolą jeść to, co znają i lubią. W takich przypadkach należy być cierpliwym. Bywa, że niemowlęta muszą spróbować czegoś 15 razy, zanim w końcu to polubią.

Ponadto nie tylko niemowlęta i małe dzieci cierpią na neofobię (obawa przed nieznanym). Dorośli również mogą cierpieć z tego powodu, a nawet mogą stronić od nieznanych produktów żywnościowych. Małe dzieci zwykle w naturalny sposób przezwyciężą ten strach w wieku około 5 lat.

dziecko nie chce jeść

Nauka przez naśladownictwo

Rodzice są wzorem do naśladowania dla ich dzieci. Czy Ci się to podoba, czy nie, rodzinne nawyki robią wielką różnicę. Jeśli dorośli zawsze chętnie próbują nieznanych produktów i z optymizmem zawierają nowe smaki w diecie, dzieci też nie będą mieć z tym problemów.

Najlepszym sposobem, by bezstresowo zawszeć nowe smaki w diecie jest jedzenie ich na oczach dziecka. Naśladowanie rodziców wiąże się z pewnością i poczuciem bezpieczeństwem, które dzieci czują od opiekunów. Pamiętaj, że obejmuje to również starsze rodzeństwo.

Sztuczki, które pomogą zawszeć nowe smaki w diecie Twojego dziecka

Czas posiłku zawsze powinien być pozytywnym i radosnym doświadczeniem bez żadnych kar. Dzieci powinny uczyć się od najmłodszych lat, że jedzenie zdrowej żywności to także zabawa.

Jeśli niemowlęta są zmuszane do jedzenia określonych pokarmy, prawdopodobnie je znienawidzą. Jednocześnie rodzice powinni mieć świadomość, że dzieci mogą bardziej lubić określone smaki niż inne.

Nie musisz usuwać z diety ulubionych potraw dziecka – możesz łączyć je z nowymi produktami lub jedzeniem, które mu się nie podoba. Upewnij się jednak, że jest to zdrowe i pożywne jedzenie.

Zmieniaj sposób podawania

Kolory to świetna strategia, która przedstawić nowe smaki w diecie dziecka. Nie zapominaj, że apetycznie wyglądający posiłek zawsze jest atrakcyjniejszy, nie tylko dla dziecka. Jeśli potrawa jest podana niedbale, najpewniej dziecko będzie jeść ją niechętnie.

Czasami niechęć do nowego smaku nie ma nic wspólnego z faktycznym smakiem. Niechęć do nowego jedzenia może być spowodowana jego wyglądem lub teksturą.

zadowolone dziecko próbuje nowe smaki w diecie

Owoce takie jak banany mogą prezentować się naprawdę ładnie. Można je pokroić na małe kawałki lub nawet pozostawić w naturalnej postaci. Jednakże pamiętaj, że dzieci mogą mieć trudności z ich przeżuciem z uwagi na to, że ich uzębienie nadal nie jest w pełni rozwinięte.

Zdarza się, że dzieci nie lubią owoców w postaci przecierów. Taka potrawa nie wygląda zachęcająco, ale jest znacznie łatwiejsza do zjedzenia.

Pozwól dziecku eksperymentować

Odrzucenie nowej żywności może nie mieć nic wspólnego z owocami lub warzywami, które podajesz dziecku.

Niektóre sztućce mogą przerażać dziecko. Dobrym sposobem na początkowo odrzucane nowe smaki w diecie jest pozwolenie dziecku na jedzenie nowych produktów własnymi rękami.

Czego należy unikać

Niektórzy rodzice uciekają się do próbowania sposobów, które zamiast pomagać, utrudniają dzieciom polubienie nowej żywności. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy nie przychodzą im na myśl lepsze sposoby. Może to być również spowodowane frustracją wynikającą z niepowodzeń we wprowadzaniu nowej żywności do diety dziecka.

Jednym z najczęstszych błędów jest próba rozproszenia uwagi dziecka. Rodzice próbują, na przykład przyciągnąć uwagę dziecka telewizją lub filmami na YouTube. Jednak ważne jest, aby posiłki służyły wyłącznie do jedzenia. Wykorzystaj ten czas, aby przebywać z rodziną i cieszyć się wspólnym spożywaniem posiłku.

Wreszcie, bez wątpienia, najgorszym błędem jest zmuszanie dziecka do jedzenia. Niektórzy rodzice praktycznie wkładają łyżkę do ust dziecka, nie dając mu wystarczająco dużo czasu na przełknięcie.

Dla dziecka, które w ten sposób jest zmuszane do jedzenia, stanie się to bolesnym i traumatycznym przeżyciem. Ponadto system kar i nagród także nie jest dobrym rozwiązaniem. Mogą one prowadzić do niezdrowych sytuacji lub zapaść w pamięć dziecka jako trauma z dzieciństwa.