Motoryczne umiejętności dzieci - jak je stymulować?
Nabyte motoryczne umiejętności dzieci w młodym wieku ułatwią ich rozwój psychoruchowy. Rozpoczyna się on w chwili nadejścia dziecka na świat podczas pierwszego otworzenia oczu. Jednakże nie wszystkie przechodzą do następnego etapu rozwoju w tym samym czasie.
Wiele dzieci podnosi głowy, przewraca się w łóżku, raczkuje, podnosi przedmioty i je odwraca lub zaczyna chodzić szybciej niż ich rówieśnicy. Pytanie więc brzmi jak stymulować motoryczne umiejętności dzieci? Odpowiedź jest banalnie prosta: poprzez ćwiczenia.
Ćwiczenia stymulujące motoryczne umiejętności dzieci
Chociaż każdy maluch doświadcza różnych etapów na swój własny sposób, istnieją ćwiczenia, które które służą pobudzeniu i opanowaniu kontroli nad ich ruchami.
Poniżej podamy i wyjaśnimy kilka ćwiczeń, które pomogą zwiększyć motoryczne umiejętności dzieci.
Bodźce do kontrolowania ruchów głowy
Aby zachęcić dziecko do podnoszenia głowy i obracania jej w różne strony, delikatnie połóż je twarzą do dołu na twardej powierzchni. Złap głowę obiema dłońmi i subtelnie przesuń w prawo, do przodu i na lewo. Powtórz to ćwiczenie również w przeciwnym kierunku.
Kolejną propozycją, która zachęca do ćwiczeń sugeruje umieszczanie różnych zabawek w jasnych kolorach tak, by znajdowały się przed główką i po obu jej stronach. Wszystko to należy robić, gdy dziecko znajduje się w pozycji z twarzą do dołu. Sprawi to, że kolory przyciągną uwagę dziecka i takim sposobem zacznie podnosić głowę, by je obserwować.
Oba te ćwiczenia, poza kontrolą ruchów głowy wzmocnią zarówno plecy oraz sprawią, że Twój maluch zacznie rozpoznawać kończyny górne.
Bodźce stymulujące obracanie się
Kolejnym krokiem, które dziecko musi przezwyciężyć jest obracanie się. Aby to osiągnąć będąc w łóżeczku, nie ma znaczenia czy leży na plecach, czy na brzuszku – musi odwrócić głowę, podnieść ręce, skrzyżować jedną stopę i odwrócić się.
Jest to pierwsze ćwiczenie w życiu malucha, które wymaga skoordynowanych ruchów, a zatem jest nieco trudne. Jednak z biegiem czasu dziecko nauczy się jak to robić.
Podobnie jak w poprzednim etapie dobrze jest, aby umieścić w pobliżu przedmioty w jasnych kolorach. Dziecko będzie próbować się odwrócić, aby dosięgnąć zabawki.
Bodźce stymulujące siedzenie
Gdy dziecko siedzi musisz położyć je na plecach na twardej powierzchni. Następnie weź je za ręce i podnoś powoli, aż osiągnie pozycję siedzącą.
Ważne jest, aby podczas tego etapu dziecko nauczyło się balansować. Najlepiej będzie jeśli usiądziesz i będziesz je trzymać za biodra. To wzmocni jego tułów, szyję i mięśnie pleców.
Bodźce stymulujące raczkowanie
Wszystkie dzieci raczkują na swój sposób. Są takie, którym nigdy się to nie uda w konwencjonalny sposób: na czworaka. Z drugiej strony bardzo szybko czołgają się po podłodze, zawsze przesuwając się małą stópką do przodu – działa to jak mechanizm napędowy.
Należy pamiętać, że niezależnie od tego jaką pozycję przyjmie Twoje dziecko – raczkowanie to ogromny postęp. Możesz je zachęcić, by zaczęło raczkować poprzez umieszczenie je na czworaka. Najpierw kiedy są na materacu, następnie już na podłodze.
Posadź je na twardych powierzchniach, takich jak podłoga. Połóż w pobliżu kilka zabawek tak, aby znajdowały się na wyciągniecie ręki. Natychmiast dziecko zorientuje się, że aby je złapać musi pochylić się do przodu i podjąć dodatkowy wysiłek.
Poprzez raczkowanie dziecko zacznie kontrolować swoje ciało i nauczy się poruszać po domu, aby zbadać miejsce, w którym mieszka.
Bodźce stymulujące chodzenie
Kiedy Twoje dziecko raczkuje należy zauważyć, że stopniowo ta umiejętność zaczyna zanikać i zaczyna próbować wstawać poprzez przytrzymywanie się mebli i dekoracji znajdujących się w domu.
Nasza rada? Tak jak było w poprzednich etapach, skorzystaj z jego ciekawości i umieść przedmioty o jaskrawych kolorach nad jego głową. Zachęcaj go słowami, aby mogli dotrzeć do wyżej wymienionych rzeczy i zabrać ich z rąk, póki nie wstaniesz.
W chwili, gdy dziecko wstanie i utrzyma równowagę będzie gotowe, by podjąć pierwsze kroki.
W tym celu zalecamy, aby wziąć je za rękę, ustawić się za nim i za pomocą swoich stóp delikatnie popychać jego pięty. W taki sposób wywołasz sekwencję, którą powinno podążać podczas chodzenia.
Jeśli masz ochotę możesz liczyć: “raz, dwa; raz, dwa; raz, dwa” podczas stawiania kroków jeden za drugim. Zapewniamy, że jest to skuteczna technika, która co zaskakujące sprawi, że dziecko będzie chciało robić to częściej. W ten sposób nauczy się chodzić w bardzo szybkim czasie.
W pierwszych latach życia człowiek nabywa predyspozycji, które go kształtują i pozwalają dostosować się do otaczającego świata. W ten sam sposób zdolności te będą punktem wyjścia dla innych, bardziej wyrafinowanych umiejętności.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Salinas, Z. B., & Alvarado, J. M. (2015). Estimulación temprana para potenciar la inteligencia psicomotriz: importancia y relación/Importance and relationship in early stimulation to enhance psychomotor intelligence in infants. Ciencia Unemi, 8(15), 110-118. http://181.188.214.100/ojs/index.php/cienciaunemi/article/view/205
- Cano, G. I. (2014). Estimulación temprana en el desarrollo infantil.
- Evangelista Sánchez, C. (2014). Estimulación temprana en la práctica psicomotriz.https://www.recercat.cat/handle/2072/243603
- Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
- Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
- Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
- Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
- Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
- Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
- Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.