5 ważnych zmian u dzieci między 10 a 12 rokiem życia
W wieku od 10 do 12 lat dzieci przechodzą od dzieciństwa do okresu dojrzewania. Oznacza to, że dorastają i zaczynają zbliżać się do wieku dojrzewania, złożonej ścieżki pełnej ważnych zmian zarówno na poziomie poznawczym jak i fizycznym, społecznym oraz emocjonalnym.
Czy chciałbyś wiedzieć o niektórych zmianach, które zachodzą w tym okresie? Opowiemy Ci on nich w tym artykule!
5 ważnych zmian między 10 a 12 rokiem życia.
1. Dzieci zmieniają sposób, w jaki odnoszą się do swoich rówieśników.
W dzieciństwie przyjaciele są ważni bo razem się bawią, ale od 10 roku życia relacje z rówieśnikami stają się znacznie bardziej złożone.
Dzieci w wieku od 10 do 12 lat często zmieniają przyjaciół, ponieważ chcą stworzyć grupę, której mogą zaufać. Muszą znaleźć osoby, z którymi mogą się identyfikować oraz takie, z którymi mają wspólne hobby, gusta i pomysły.
W rzeczywistości w tym wieku grupa przyjaciół dziecka staje się dla niego punktem odniesienia i źródłem niezbędnego wsparcia. Rodzina może czasem schodzić na drugie miejsce.
2. Domagają się niezależności.
W wieku 10 lat dzieci są na ogół wystarczająco samodzielne, aby wykonywać obowiązki związane z domem i szkołą. Jednak nadal będą potrzebować nadzoru rodziców lub nauczycieli.
Jednak w wieku 12 lat dzieci czują się bardziej dorosłe i wymagają coraz większej niezależności. Oznacza to, że będą chciały podejmować własne decyzje i robić wiele rzeczy samodzielnie, bez poczucia kontroli ze strony dorosłych.
3. Doświadczają ważnych zmian fizycznych
Bez wątpienia między 10 a 12 rokiem życia jest to czas wielkich zmian fizycznych i rozwoju. Ich ciała są stopniowo przekształcane z chłopców i dziewcząt w mężczyzn i kobiety.
W tym sensie niektóre z najbardziej niezwykłych zmian, które mają miejsce w tym wieku, są następujące:
- Dziewczynkom zaczynają rosnąć piersi.
- Pierwsza miesiączka może wystąpić około 12 roku życia.
- Powiększa się rozmiar jąder i penisa u chłopców.
- Występują zmiany w barwie i tonie głosu.
- Pojawiają się owłosienie łonowe, twarzy i pod pachami.
- Skóra staje się bardziej tłusta.
- Występują nagłe zmiany wagi, rozmiaru i wzrostu.
- Zwiększa się pocenie się i zapach ciała.
4. Ważne zmiany: dzieci zaczynają budować własną tożsamość i osobowość
Inną godną uwagi zmianą, która zachodzi między 10 a 12 rokiem życia, jest to, że dzieci próbują rozwinąć własną tożsamość i osobowość oraz szukają stylu, który je definiuje. Aby to zrobić, rozpoczynają proces eksploracji i eksperymentowania.
Wypróbowują różne opcje w zależności od ich gustów, hobby, zainteresowań, doświadczeń, przemyśleń itp. Ponadto w trakcie tego procesu zaczynają dokonywać wewnętrznej refleksji i nieustannej rewizji własnej samoświadomości, a tym samym własnej samooceny.
5. Wśród ważnych zmian jest rozwój poczucia moralności
Do 10 roku życia większość dzieci nie zastanawia się, dlaczego robią to, co robią. Generalnie przestrzegają zasad narzuconych przez dorosłych ponieważ akceptują, że muszą ich przestrzegać.
Jednak wszystko to zmienia się w wieku około 12 lat. Dzieci zaczynają się uczyć rozważać, omawiać i negocjować zasady z innymi. Robiąc to, będą ich przestrzegać, ponieważ osiągnięte porozumienie musi być szanowane, a nie dlatego, że jest podyktowane przez jakiś „autorytet”.
Ponadto w tym czasie zaczynają rozwijać umiejętność oceny dobrych lub złych aspektów swojego zachowania, a także uwzględniania konsekwencji swojego zachowania.
„Matka Natura jest opatrznościowa. Daje nam dwanaście lat na rozwinięcie miłości do naszych dzieci, zanim staną się nastolatkami ”.
– William Galvin –
Podsumowanie rozwoju dzieci w wieku od 10 do 12 lat
Krótko mówiąc, chłopcy i dziewczęta w wieku od 10 do 12 lat bardzo się zmieniają, zwłaszcza fizycznie i psychicznie. Wszystkie te zmiany nie są łatwe do zaakceptowania, a to może być niezwykle skomplikowany czas rozwoju.
Co więcej, może to również znacząco wpłynąć na matki i ojców, którzy nagle muszą zaakceptować fakt, że nie mają już dziecka w domu, ale raczej małego dorosłego, który chce zacząć budować własne życie i tożsamość.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Educación Navarra (s.f.). Bloque II: Etapas Desarrollo Evolutivo (11-14 años). Navarra: Escuela de familia moderna.
- Fernández, M.A., Idoate, J. L., Izal, M.C. y Labarta, I. (2007). Desarrollo de conductas responsables de 3 a 12 años. Gobierno de Navarra: Departamento de Educación y Cultura.