Rodzaje uwagi, jakie warto utrwalić u dzieci

Niezmiernie ważną kwestią jest przeanalizowanie tego, jakie rodzaje uwagi przysparzają naszym dzieciom najwięcej trudności, aby zapewnić im właściwe wsparcie. Przeczytaj nasz dzisiejszy artykuł, aby dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.
Rodzaje uwagi, jakie warto utrwalić u dzieci
Mara Amor López

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Mara Amor López.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

W dzisiejszym artykule zaprezentujemy Ci różne rodzaje uwagi u dzieci, nad których poprawą warto u nich popracować. Dzieci, które bardzo łatwo się rozpraszają, mogą nieco martwić swoich rodziców, ponieważ problemy z uwagą uniemożliwiają im skupienie się na pewnych zadaniach.

Może to prowadzić do słabych wyników w nauce z racji trudności ze skupieniem się na pracy szkolnej.

Dowiesz się również, nad czym powinieneś popracować, jeśli Twoje dziecko jest roztargnione lub bardzo łatwo ulega rozproszeniu. Nie przegap tego!

Rodzaje uwagi do zidentyfikowania u dzieci

Jedną z najtrudniejszych funkcji, jakie realizuje nasz mózg, jest proces skupiania uwagi. Poniżej zaprezentujemy Ci różne rodzaje uwagi, które znamy, a także sposobom ich łączenia ze sobą. Wiedza o tym pozwoli nam pomóc naszym dzieciom w zależności od obszaru, w którym najbardziej tego potrzebują.

Uwaga podzielna

Kiedy mówimy o podzielności uwagi, mamy na myśli zdolność mózgu do zwracania jej na kilka bodźców lub zadań jednocześnie, a tym samym odpowiadania na różne wymagania otoczenia. Na przykład będzie to przepisywanie z tablicy podczas jednoczesnego słuchania nauczyciela.

Uwaga naprzemienna

Naprzemienna uwaga odnosi się do zdolności, z jaką musimy zmienić nasze skupienie uwagi z jednego zadania lub bodźca na inny. A co więcej, aby to zrobić to łatwo i szybko.

Rozproszone dziecko

Na przykład podczas odrabiania lekcji ktoś dzwoni do dziecka, aby o coś zapytać. Odbiera ono telefon i po zakończeniu rozmowy z łatwością kontynuuje nasze poprzednie zadanie.

Uwaga selektywna

Zwana jest także uwagą skupioną. Odnosi się ona do możliwości skupienia naszego umysłu na konkretnym zadaniu lub bodźcu, nawet gdy obecne są w naszym otoczeniu także inne rozpraszające czynniki środowiskowe. Na przykład czytanie podręcznika.

Uwaga ciągła

Uwaga ciągła to zdolność do utrzymywania jej przez pewien czas. Na przykład, kiedy się uczymy, przez długi czas skupiamy się na naszych notatkach.

Jak działa nasza uwaga?

Różne rodzaje uwagi wymienione powyżej nie wyczerpują tematu do końca. Istnieje bowiem więcej ich typów, które można łączyć ze sobą w różnych sytuacjach. Są to na przykład:

  • Uwaga wzrokowa i słuchowa. Te rodzaje uwagi łączą się z innymi szczególnie wtedy, gdy weźmiemy pod uwagę modalność sensoryczną.
  • Uwaga otwarta. Gdy koncentrujemy się na jakimś konkretnym źródle.
  • Uwaga ukryta. Gdy coś robimy, ale tak naprawdę skupiamy się na czymś innym. Te dwa rodzaje uwagi występują głównie w domenie motorycznej.
  • Uwaga dobrowolna. Mamy z nią do czynienia gdy świadomie kierujemy na coś naszą uwagę.
  • Uwaga mimowolna. Gdy nie kierujemy naszej uwagi na coś w sposób świadomy. Te dwa ostatnie rodzaje uwagi pojawiają się wtedy, gdy skupiamy się na przykład na wyglądzie napotkanej osoby.

Teraz, gdy omówiliśmy niektóre rodzaje uwagi, które mogą wystąpić i jak się one łączą, należy również zauważyć, że umiejętność skupiania się rozwija się wraz z dorastaniem dzieci. Ponadto uwaga zależy również od innych czynników, takich jak motywacja, środowisko, sposób pracy dziecka itp.

Rodzaje uwagi, które należy wzmocnić, jeśli dzieci bardzo łatwo się rozpraszają

Omówiliśmy sobie już różne rodzaje uwagi, co było o tyle ważne, że nie można o niej mówić, jeśli nie wiemy, do czego konkretnie się odnosimy. Zwykle, gdy rodzice martwią się o swoje dzieci, które bardzo łatwo się rozpraszają, skupiamy się głównie na ich ciągłej i selektywnej uwadze, nie zdając sobie sprawy, że inne rodzaje uwagi również są ważne, takie jak naprzemienna.

Spójrzmy na następujący przykład: skupienie się na tekście nie będzie skuteczne, jeśli dziecko nie potrafi go przeczytać i jednocześnie nad nim pracować. Należy dołożyć starań, aby poprawić ten brak elastyczności, ponieważ może to być bardzo problematyczna kwestia, gdy będzie chciało wykonać bardziej skomplikowane czynności, takie jak zadanie domowe.

Dziewczynka nad lekcjami

Innym rodzajem uwagi, który jest bardzo ważny, oprócz ciągłej i selektywnej, jest uwaga podzielna, ponieważ jest ona niezbędna w naszym codziennym życiu. Bez takiej podzielności nie bylibyśmy w stanie przygotować jednocześnie szklanki mleka i posmarować sobie kromki chleba.

Z tego powodu wszystkie rodzaje uwagi są ważne i należy nad nimi pracować u dzieci, które łatwo się rozpraszają.

Mimo to prawdą jest, że chociaż długotrwała i selektywna uwaga jest najłatwiejsza do zidentyfikowania dla rodziców, którzy są zaniepokojeni stopniem rozproszenia ich dziecka, w rzeczywistości należy nad nimi wszystkimi popracować.

Rodzaje uwagi, nad którymi należy pracować u dzieci, które łatwo się rozpraszają…

Jak już widzieliśmy, istnieje wiele rodzajów uwagi. W przypadku dzieci, które bardzo łatwo się rozpraszają, musimy koniecznie wykryć, z jakim rodzajem uwagi naprawdę mają trudności. I dopiero wtedy nad nimi pracować i je wzmacniać.

Dzięki informacjom, które teraz posiadamy, możemy zidentyfikować problemy naszych dzieci z uwagą i pracować nad nimi za pomocą różnych czynności. Możemy również skontaktować się z profesjonalistą, jeśli nie jesteśmy w stanie rozwiązać tej trudności, aby nauczył nas, jak ją rozwiązać i poprawić.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Estévez-González, A., García-Sánchez, C., & Junqué, C. (1997). La atención: una compleja función cerebral. Revista de neurología, 25(148), 1989-1997.
  • Soprano, A. M. (2009). Cómo evaluar la atención y las funciones ejecutivas en los niños y adolescentes. Paidós.
  • Villarroig Claramonte, L. (2018). La atención: principales rasgos, tipos y estudio.
  • Sánchez, A., & Pérez, H. (2008). Tipos de atención. Atención en el niño.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.