Czy kontrolować media społecznościowe dziecka?
W dzisiejszych czasach media społecznościowe stanowią odgrywają kluczową rolę w życiu dzieci. Jednak rodzice muszą kontrolować media społecznościowe dziecka, aby upewnić się, że ich pociecha korzysta z nich we właściwy sposób.
To całkowicie normalne, że większość rodziców decyduje się kontrolować media społecznościowe dziecka, aby mieć pewność, że korzysta z nich w sposób bezpieczny i mądry.
Media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w życiu wielu dzieci, a zwłaszcza nastolatków. Jednak sam fakt, że korzystanie z różnych portali społecznościowych odbywa się w przestrzeni cyfrowej nie stanowi niebezpieczeństwa.
Twoje dziecko pozwoli Ci uczestniczyć w swoim życiu w mediach społecznościowych, póki nie będzie miało wrażenia, że próbujesz je kontrolować.
Media społecznościowe, podobnie jak listy, notatki, pamiętniki i wiadomości tekstowe, dają wielu osobom możliwość wyrażania samych siebie. Twoje dziecko będzie postrzegało portale społecznościowe jako prywatne miejsce.
Dlatego też komunikacja to kluczowy czynnik, który wywiera wpływ na to, w jaki sposób dziecko będzie postrzegało kontrolowanie jego mediów społecznościowych przez rodziców.
W jaki sposób powinnaś kontrolować media społecznościowe dziecka?
To zależy od Twojej własnej znajomości mediów społecznościowych. Poza tym wiąże się również z tym, czy Twoje dziecko pozwala Ci uczestniczyć w jego doświadczeniach oraz wątpliwościach.
Jeżeli Twój maluch czuje, że szanujesz jego prywatność w mediach społecznościowych, będzie wykazywał większą otwartość podczas rozmów o tym, co robi, gdy jest online. Taka współpraca pomoże Ci zachować pewną dozę kontroli nad następującymi aspektami portali społecznościowych:
Użytkownicy
W początkowych etapach używania mediów społecznościowych wiele osób rozmawia i dzieli się różnymi informacjami ze swoimi przyjaciółmi i znajomymi. Jednak z czasem ich krąg znajomości internetowych zaczyna się coraz bardziej rozrastać.
Do przyjaciół i członków rodziny dołączają inni użytkownicy z wieloma obserwatorami, a nawet kompletnie obce osoby.
Co więcej, część nastolatków popełnia błąd, starając się stworzyć jak największą siec kontaktów. Twoje dziecko musi zrozumieć, że będąc online musi przestrzegać takich samych zasad związanych z bezpieczeństwem jak w życiu w realu.Przecież nie poszłoby gdzieś z nieznaną osobą, która macha do niego na ulicy. Przekładając to na życie w Internecie, dziecko nie powinno przyjmować zaproszeń od nieznajomych, którzy chcą znaleźć się w jego kręgu znajomych na portalach społecznościowych.
Treści
Informacje osobiste, filmy, zainteresowania i miejsca to tylko część treści, które są rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Zwykłe kliknięcie przycisku “like” może stać się katalizatorem reakcji łańcuchowej, która będzie miała o wiele większe reperkusje niż dziecko może się tego spodziewać.
Przypomnij swojemu dziecku, że jeśli jeden z jego przyjaciół dzieli się swoimi danymi, każdy będzie w stanie je zobaczyć. Dlatego też Twoje dziecko musi zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności, starając się ograniczyć rozprzestrzenianie się jego treści jedynie do ścisłej grupy przyjaciół i followersów.
Postawy
Nastolatkowie wykorzystują media społecznościowe, aby się zrelaksować i dobrze się bawić rozmawiając ze swoimi przyjaciółmi. Jednak podczas kontaktów online, podobnie jak i podczas rozmów twarzą w twarz, może okazać się, że część osób jest wspaniała, a reszta niezwykle toksyczna. Twoje dziecko musi wiedzieć, jak ma zareagować w takiej sytuacji.
Z tego powodu powinnaś nauczyć dziecko rozpoznawać toksyczne lub ofensywne sytuacje oraz znęcanie się w przestrzeni online . Jeżeli tego doświadcza, powinnaś zachęcać je, aby dało Ci o tym znać. Jeśli zajdzie taka potrzeba, będziesz mogła zgłosić je odpowiednim służbom.
Wykorzystywanie
Pamiętaj, że media społecznościowe to narzędzie używane przez dzieci w celu wyrażania samych siebie. Istnieją aspektów, które możesz i powinnaś kontrolować, takie jak szacunek oraz czas, który dziecko spędza w mediach społecznościowych. Oprócz tego powinnaś się upewnić, że media społecznościowe pozostają jedynie jednym z dodatków do jego interakcji w prawdziwym życiu.
Aby mieć pewność, że Twoje dziecko nie polega za bardzo na mediach społecznościowych, powinnaś zachęcać je do kultywowania innych zainteresowań. Izolacji i bezczynności może zapobiec uprawianie sportu, zajęcia artystyczne lub ciekawe sposoby na spędzanie wolnego czasu.
Ryzyka związane z mediami społecznościowymi
Artykuł From ICT to ICRT potwierdza, że nastolatki wykorzystują informacje i technologie komunikacyjne, takie jak media społecznościowe, w inny sposób niż dorośli. To pierwsze ryzyko, o którym musisz zawsze pamiętać.
Ogólnie rzecz biorąc, młodsze pokolenia lepiej radzą sobie z nowinkami technologicznymi. Dlatego też należy się zastanowić w jaki sposób możemy kontrolować coś, czego w całości nie rozumiemy. Nasz brak wiedzy możemy nadgonić jedynie otrzymując jasne i precyzyjne informacje, które zbliżają do siebie obie strony.
W dzisiejszych czasach z łatwością znajdziesz kursy i zajęcia dla rodziców oraz nastolatków, które pomogą im nauczyć się korzystać z mediów społecznościowych we właściwy sposób. Takie kursy zwiększają również świadomość ryzyka związanego z korzystaniem z portali społecznościowych, w tym uzależnienia oraz przestępczość w Internecie.
Odpowiedzialne używanie mediów społecznościowych
Nauczenie dziecka odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych, poinformowanie go o zagrożeniach, jakie mogą na nie czekać w Internecie, oraz przeprowadzanie otwartych rozmów o świecie online, w którym się porusza, sprawi, że jego doświadczenia związane z korzystaniem z Internetu będą pozytywne.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Garrido-Lora, M., Busquet Duran, J., & Munté Ramos, R.-À. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, (54), 44–57. http://doi.org/10.7238/a.v0i54.2953
- Martínez-Ferrer, B., & Moreno Ruiz, D. (2017). Dependencia De Las Redes Sociales Virtuales Y Violencia Escolar En Adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 2(1), 105. https://www.analisi.cat/index.php/analisi/article/view/n54-garrido-busquet-munte