Kolory na rysunkach dziecka: jak je interpretować?

3 lutego 2020

Nieszczęście, nieśmiałość, empatia lub stłumiony gniew to tylko niektóre z uczuć, które można rozpoznać na rysunkach dzieci. Dowiedz się, jak interpretować kolory na rysunkach Twojego dziecka.

Czy potrafisz interpretować kolory na rysunkach dzieci? W tym artykule przedstawimy kilka wskazówek dotyczących rozumienia zachowań i pomysłów naszych najmłodszych pociech.

Różne gałęzie psychologii długo badały kolory i emocje. Ludzie używają pewnych kolorów w oparciu o swoje osobiste preferencje, które są powiązane z emocjami.

Dziecko rysuje

Przede wszystkim odłóż na bok koncepcje i tradycyjną ikonologię tego, co pewne kolory reprezentują w różnych kulturach. Skupimy się na tym, jak różne odcienie mogą ujawnić pewne zachowania i predyspozycje naszych dzieci.

Oprócz kształtów siła nacisku i historia samego rysunku mogą również wskazywać, co myślą dzieci. Wybór kolorów także wyraźnie mówi o stanie emocjonalnym dzieci.

Najpopularniejsze kolory na rysunkach dla dzieci

Chociaż z pewnością niektóre kolory są powszechniejsze z uwagi na prosty fakt, że znajdują się w większości pudełek z kredkami, dzieci zazwyczaj mieszają kolory. W tym sensie dobrze jest wiedzieć, że mieszanie jasnych kolorów pokazuje, że dzieci są spokojne i świadome swoich emocji.

Z drugiej strony użycie bardziej intensywnych kolorów zazwyczaj jest typowe dla aktywnych i energicznych dzieci odczuwających intensywne uczucia, w tym agresję.

Niebieski

Ten kolor wiąże się ze spokojem, dobrym samopoczuciem i zrelaksowaniem. Zazwyczaj jest to ulubieniec spokojnych lub nieśmiałych dzieci. Ponadto stymuluje kreatywność i poczucie wrażliwości u dzieci.

Specjaliści szacują, że dzieci, które chętnie używają tego koloru, również rozwijają samokontrolę w młodszym wieku. Ponadto niektóre dzieci, które używają niebieskiego, często cierpią na schorzenie zwane moczeniem nocnym, zaburzenie, które nazywamy potocznie „sikaniem do łóżka”.

Czerwony

Czerwony to kolor, który przyciąga uwagę dzieci ze względu na jego intensywność. Możesz zinterpretować jego użycie na dwa różne sposoby:

  • Jeśli dziecko używa go często, może być wrogo nastawione, tłumiąc gniew.
  • Jeśli dziecko używa czerwonego umiarkowanie, może oddawać to jego witalność i energię.

Czarny

Wbrew powszechnemu przekonaniu jest to kolor, który nie zawsze wiąże się z negatywnymi uczuciami czy przygnębieniem. W rzeczywistości jest chętnie wybierany przez dzieci pewne siebie i o dobrej samoocenie.

Jak interpretować kolory na rysunkach dziecka

Jeśli chodzi o używanie tego koloru, musisz także przyjrzeć się intensywności naciskania kredek. Jeśli kreski są bardzo ciemne, może to mieć również inne znaczenia.

Brązowy

Ten kolor reprezentuje odpowiedzialność. W tym sensie, gdy dzieci wybierają brązowy, pokazują, że są pilne i rozważne. Jednak nadmierne korzystanie z niego pokazuje, że czują się przytłoczone codziennymi czynnościami.

Żółty

Żółty jest synonimem energii, dynamiki, radości i towarzyskości. To kolor, który jest związany ze szczęśliwymi dziećmi. Ponadto pokazuje wszystkie cnoty związane z dzieciństwem. Jednak częste używanie żółtego na rysunkach pokazuje problemy z autorytetami.

Zielony

Nadmierne używanie zielonego może ujawnić lenistwo i pewien poziom nieśmiałości czy zahamowań. Z drugiej strony istnieją także uniwersalne znaczenia dla zieleni: nadzieja, spokój i poczucie harmonii, które mają zastosowanie także, jeśli chodzi o kolory na rysunkach dzieci.

Fioletowy

Użycie tego koloru pokazuje, że dziecko z jakiegoś powodu czuje się melancholijnie, niezadowolone i niespokojne. Gdy fiolet jest używany w połączeniu z żółtym, może to oznaczać, że dziecko jest przytłoczone jakiegoś rodzaju presją.

Na koniec chcemy, abyście wiedzieli, że te analizy nie zawsze są poprawne, gdy mówimy o interpretowaniu lub mieszaniu kolorów na rysunkach dzieci.

Bez wątpienia kolory na rysunkach dzieci kryją wiele znaczeń. W każdym razie psychoanalityk będzie w stanie ocenić rysunki dziecka, aby zaoferować dokładniejszą i rozstrzygającą diagnozę.

  • Martínez-Cañellas, A. (1979). Psicología del color. Plástica/Dinámica. https://doi.org/10.1007/978-3-642-22371-6_14
  • Sanz, C. (2013). Psicología del Color: El color y las emociones. Escola D’art i Superior de Disseny de Vic
  • Santiago, J. (2007). El color de las emociones. Ciencia Cognitiva: Revista Electrónica de Divulgación