Jak ochronić dziecko przed stresem?

03 kwietnia, 2020

Powinnaś podjąć wszystkie możliwe działania, aby ochronić dziecko przed stresem. Niestety czasy, w których żyjemy sprawiają, że rodzice muszą coraz częściej martwić się tą kwestią.

Dzieci coraz częściej muszą stawiać czoła wymaganiom, jakie narzuca im społeczeństwo. Szkoła, życie domowe i presja dopasowania się do standardów społeczeństwa – wszystko to może wywoływać uczucie stresu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak ochronić dziecko przed stresem.

Stoi przed Tobą bardzo ważne zadanie: musisz pokazać dziecku jak zachowywać się asertywnie, gdy społeczeństwo narzuca mu swoje oczekiwania. To jedna z najważniejszych umiejętności, które powinnaś przekazać swojemu maluchowi.

“Podobnie jak nie jest możliwe osiągnięcie perfekcyjnego szczęścia, tak i nie da rady żyć bez stresu. Nasze ciała znajdują się w trakcie procesu ciągłego dostosowywania się do wymogów środowiska, w którym żyjemy, jak i do wymagań związanych z ich własnym rozwojem. W przypadku dzieci proces utrzymywania stałego stanu w środowisku wewnętrznym wymaga niesamowitej umiejętności przystosowywania się do zmian.”

– José Luis González de Rivera–

Jeśli zauważysz nagłe zmiany nastroju lub zachowania u swojego dziecka, powinnaś zacząć je uważnie obserwować. Rozdrażnienie, niepokój, a nawet problemy zdrowotne bez wyraźnych przyczyn fizycznych – wszystko to może być pokłosiem stresu.

Stres może objawiać się poprzez brak snu, brak apetytu i brak motywacji. Jeśli zaobserwujesz je u swojego malucha, spróbuj zastosować nasze rady, które zamieściliśmy poniżej.

Jak możesz ochronić dziecko przed stresem?

1. Zwolnij i zmniejsz presję odczuwaną podczas codziennego życia

Dzieci, które zawsze żyją w biegu, nigdy nie mają czasu na odrobinę spokoju. Zanim zaprowadzisz dziecko rano do szkoły, zapewnij mu czas, którego potrzebuje na spokojne przygotowanie się na cały dzień.

Rozpoczynanie dnia od krzyków, narzekania i zapominalstwa nie pomoże Wam ze spokojem stawić czoła ewentualnym problemom. Zarezerwuj sobie chwilę wieczorem, aby upewnić się, że wszystko jest gotowe na kolejny dzień. Dzięki temu poranki staną się o wiele łatwiejsze.

2. Jak najczęściej rozmawiaj z dzieckiem

Musisz wiedzieć, czy dziecko czuje się czymś przytłoczone. Pytaj je regularnie, czy w szkole wszystko jest w porządku, aby upewnić się, czy nie jest ofiarą przemocy. Zachowaj czujność i wypatruj niepokojących sygnałów.

To jasne, że nie będziesz w stanie rozwiązać każdego problemu za swojego malucha. Co więcej, nie powinnaś nawet próbować. Jednak możesz pomóc mu znaleźć odpowiednią drogę i pokazać mu, jak reagować we właściwy sposób.

3. Ogranicz liczbę zajęć pozalekcyjnych

Większość rodziców coraz częściej zapisuje dzieci na multum dodatkowych zajęć artystycznych i sportowych. Chociaż rozwijanie zainteresowań i talentu odgrywa kluczową rolę, to maluch musi mieć także czas na bycie dzieckiem.

Powinnaś zadbać o to, by ilość obowiązków nie zaczęła go przytłaczać i nie stała się szkodliwa.

4. Dawaj przykład asertywnego zachowania

Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, dziecko uczy się najlepiej mając w rodzicach odpowiedni wzór do naśladowania. Jeśli chcesz, aby Twój maluch nauczył się reagować w odpowiedni sposób, gdy znajdzie się w trudnej sytuacji, musisz robić to samo.

Wykorzystaj trudności, które stają na Waszej drodze, aby nauczyć dziecko patrzenia na problemy w sposób bardziej otwarty i optymistyczny.

Inne porady dotyczące ochrony dziecka przed stresem

5. Zadbaj o higienę snu dziecka

Maluch, który śpi i odpoczywa tyle, ile powinien, ma większą szansę by obronić się przed stresem. Poza tym jest mu łatwiej przetwarzać nowe informacje, których uczy się w szkole.

6. Ogranicz dostęp do urządzeń elektronicznych

Dziecko, które spędza mnóstwo czasu przed ekranem komórki, telewizora czy laptopa jest bardziej narażone na odczuwanie stresu. Zachęć je do zrobienia czegoś na świeżym powietrzu i odejścia od urządzeń elektronicznych. Dla maluszka nie ma nic bardziej relaksującego niż spędzanie czasu z rodziną w ciekawy sposób.

7. Naucz dziecko technik oddychania

Od jak najwcześniejszych lat życia możesz uczyć dziecko jogi lub świadomego oddychania. Z pewnością zapewnią mu ochronę przed stresem.

Zestresowany chłopiec leżący na podłodze - jak ochronić dziecko przed stresem

Zarówno joga, jak i właściwe oddychanie, pomagają maluszkowi się uspokoić. Możesz zacząć od prostych technik głębokiego oddychania, które ułatwią poradzenie sobie z nawałem emocji.

8. Uprawiaj sport razem z dzieckiem

Stres sprawia, że mięśnie w ciele człowieka spinają się. Dotyczy to nie tylko dorosłych. Dziecko również musi pozbyć się nadmiaru energii w zdrowy sposób, który umożliwia osiągnięcie harmonii między ciałem a umysłem.

Spacer na świeżym powietrzu, przejażdżka na rowerze lub gra w piłkę – każda z tych opcji zmniejsza stres odczuwany przez dziecko.

Musisz uważnie obserwować dziecko, aby zauważyć każdą zmianę w jego postępowaniu. Jeśli zachowuje się zupełnie inaczej niż zazwyczaj, nie wahaj się i zwróć się z prośbą o pomoc do profesjonalisty. Zarówno pedagog szkolny, jak i psycholog może dać Twojej rodzinie wsparcie, jakiego potrzebuje.

  • Gorsuch, R.L.; KEY, M.K. (1974). Abnormalities of pregnancy as a function of anxiety and life stress. Psychosom. Med. 36: 352-372.
  • Corraliza, J. A. y Collazo, S. (2011).“La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil”, Psicothema,Vol. 23, no 2, págs. 221-226.
  • Orlandini A. (1999). El estrés, qué es y cómo evitarlo.México: FCE.
  • Pérez, V. M. O. (1912). El estrés en la infancia: estudio de una muestra de escolares de la zona sur de Madrid capital. Revista Iberoamericana de Educación, (59/2). http://revistarayuela.ednica.org.mx/sites/default/files/5305Mnez-Otero.pdf
  • Trianes, M. V. (2002). Estrés en la infancia. Madrid: Narcea.
  • Trianes Torres, M. V., Mena, M. J. B., Fernández-Baena, F. J., Escobar Espejo, M., & Maldonado Montero, E. F. (2012). Evaluación y tratamiento del estrés cotidiano en la infancia. Papeles del psicólogo, 33(1).
  • Vega Valero, C. Z., González Betanzos, F., Anguiano Serrano, S., Nava Quiroz, C., & Soria Trujano, R. (2009). Habilidades sociales y estrés infantil. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 1(1).