Humor na zajęciach lekcyjnych i jego znaczenie
Nie ma wątpliwości, że edukacja jest bardzo ważna dla rozwoju społeczeństwa. Nie oznacza to jednak, że powinno to być zajęcie wyłącznie poważne i stresujące. Wręcz przeciwnie, humor użyty w trakcie lekcji może mieć wiele zalet, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
Każdy z nas miał negatywne doświadczenia w szkole. Wielu z nas pamięta stres, wstyd, strach przed nauczycielem i ciężką, ponurą atmosferę, w której spędziliśmy większość naszych dni. Na szczęście modele edukacji zaczynają się zmieniać. W rzeczywistości coraz więcej nauczycieli stara się o to, by nauka była satysfakcjonującym doświadczeniem.
Humor to podstawa edukacji
Za humor możemy uznać wszystko to, co powoduje śmiech, zabawę i pozytywne emocje. Obejmuje to między innymi żarty, gry i wiele innych bodźców. W rzeczywistości humor stymuluje nasz mózgowy obwód nagrody w zdrowy i prosty sposób. Dlatego właśnie dzieci bawią się po to, by odkrywać otaczający ich świat.
Bawiąc się, odkrywają, poznają i ćwiczą ważne zachowania. Robią to jednak w sposób zrelaksowany i satysfakcjonujący. Dlatego też, kiedy tylko mogą, chcą ponownie zagrać w tę samą grę, aby ponownie doświadczyć tych pozytywnych emocji.
Oczywiste jest to, że najważniejsze lekcje odbywają się tylko wtedy, gdy są związane z emocjami, a najlepiej, gdy są na dodatek przyjemne!
Korzyści z używania humoru w trakcie zajęć lekcyjnych
Redukcja stresu i zwiększenie motywacji
Proces uczenia się może być trudny. Uczniowie często spotykają się w jego trakcie z frustracjami, niepowodzeniami, nudą i napięciem. Wtedy lekcja staje się stresującym przeżyciem, które wywołuje negatywne emocje. Może to prowadzić do objawów lęku i depresji nawet w młodym wieku.
Podobnie nauczyciele są codziennie zanurzeni w tym napiętym i wyczerpującym środowisku. Dlatego też mogą cierpieć z powodu wypalenia, a uczniowie dostrzegają z dnia na dzień, jak zmieniają się ich nastroje.
Jednak odpowiednio użyty humor w klasie pomaga stworzyć pozytywną i odprężającą atmosferę. W ten sposób popełnianie błędów nie oznacza odrzucenia ani upokorzenia. Z drugiej strony dzieci odczuwają przyjemne emocje podczas współpracy i okazywania empatii.
Bez wątpienia pomoże to zarówno nauczycielom, jak i uczniom być szczęśliwszymi i mieć lepszą jakość życia. Ponadto zmotywuje to obie grupy do bardziej entuzjastycznej pracy. Gdy nauka jest przyjemna i przyjemna, gdy generuje pozytywne uczucia, kto nie chciałby tego robić dalej?
Relacje wzmacniające proces uczenia się
Nauczanie w dużej mierze obejmuje relacje społeczne. Nauczyciele muszą być w stanie przyciągnąć uwagę ucznia i przekazać mu informacje. Ponadto bardzo ważne są również relacje z rówieśnikami. Humor sprzyja bliskości, intymności i spójności między ludźmi.
Mury dzielące ludzi upadają i tworzy się bardzo silna relacja oparta o wzajemne zaufanie. Dzięki humorowi napięcia łagodzą się, relacje się zacieśniają, a komunikacja się poprawia. Ponadto zabawne informacje są bardziej atrakcyjne. Dlatego też dzieci łatwiej je zapamiętują.
Promowanie elastyczności umysłowej
Aspekty takie jak kreatywność, elastyczność poznawcza i umiejętności analityczne są niezbędne do życia. Jednak szkoły często mają sztywne programy nauczania, które nie pozwalają dzieciom aktywnie uczestniczyć w ich edukacji. Dlatego też stają się one biernymi odbiorcami informacji, które nawet ich nie zaciekawiają.
Używanie humoru w klasie tworzy otwarte, elastyczne umysły. Stymuluje u dzieci umiejętność myślenia rozbieżnego. Pomaga także dzieciom widzieć rzeczy z innych punktów widzenia.
Jak powinien wyglądać humor w klasie?
Oczywiście nie w każdej sytuacji zadziała każdy humor. Wyśmiewanie, poniżanie lub śmiech kosztem kogoś innego sprawi, że ludzie poczują się przytłoczeni. Humor w klasie musi skupiać się na budowaniu relacji i uczeniu się na błędach.
Dlatego używaj żartów, które jednoczą grupę. Spraw, aby dzieci czuły się, jakby do niej należały! Zachęcaj do zrelaksowanego i pozytywnego podejścia do błędów, postrzegając je jako naturalną część procesu uczenia się.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Narváez, E. J., & Solís, J. D. F. (2009). Risa y aprendizaje: el papel del humor en la labor docente. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 203-215.
- Fernández-Poncela, A. M. (2012). ‘Riéndose aprende la gente’: Humor, salud y enseñanza aprendizaje. Revista iberoamericana de educación superior, 3(8), 51-70.