Humor na zajęciach lekcyjnych i jego znaczenie


Napisane i zweryfikowane przez psycholog Elena Sanz Martín
Nie ma wątpliwości, że edukacja jest bardzo ważna dla rozwoju społeczeństwa. Nie oznacza to jednak, że powinno to być zajęcie wyłącznie poważne i stresujące. Wręcz przeciwnie, humor użyty w trakcie lekcji może mieć wiele zalet, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
Każdy z nas miał negatywne doświadczenia w szkole. Wielu z nas pamięta stres, wstyd, strach przed nauczycielem i ciężką, ponurą atmosferę, w której spędziliśmy większość naszych dni. Na szczęście modele edukacji zaczynają się zmieniać. W rzeczywistości coraz więcej nauczycieli stara się o to, by nauka była satysfakcjonującym doświadczeniem.
Humor to podstawa edukacji
Za humor możemy uznać wszystko to, co powoduje śmiech, zabawę i pozytywne emocje. Obejmuje to między innymi żarty, gry i wiele innych bodźców. W rzeczywistości humor stymuluje nasz mózgowy obwód nagrody w zdrowy i prosty sposób. Dlatego właśnie dzieci bawią się po to, by odkrywać otaczający ich świat.
Bawiąc się, odkrywają, poznają i ćwiczą ważne zachowania. Robią to jednak w sposób zrelaksowany i satysfakcjonujący. Dlatego też, kiedy tylko mogą, chcą ponownie zagrać w tę samą grę, aby ponownie doświadczyć tych pozytywnych emocji.
Oczywiste jest to, że najważniejsze lekcje odbywają się tylko wtedy, gdy są związane z emocjami, a najlepiej, gdy są na dodatek przyjemne!
Korzyści z używania humoru w trakcie zajęć lekcyjnych
Redukcja stresu i zwiększenie motywacji
Proces uczenia się może być trudny. Uczniowie często spotykają się w jego trakcie z frustracjami, niepowodzeniami, nudą i napięciem. Wtedy lekcja staje się stresującym przeżyciem, które wywołuje negatywne emocje. Może to prowadzić do objawów lęku i depresji nawet w młodym wieku.

Podobnie nauczyciele są codziennie zanurzeni w tym napiętym i wyczerpującym środowisku. Dlatego też mogą cierpieć z powodu wypalenia, a uczniowie dostrzegają z dnia na dzień, jak zmieniają się ich nastroje.
Jednak odpowiednio użyty humor w klasie pomaga stworzyć pozytywną i odprężającą atmosferę. W ten sposób popełnianie błędów nie oznacza odrzucenia ani upokorzenia. Z drugiej strony dzieci odczuwają przyjemne emocje podczas współpracy i okazywania empatii.
Bez wątpienia pomoże to zarówno nauczycielom, jak i uczniom być szczęśliwszymi i mieć lepszą jakość życia. Ponadto zmotywuje to obie grupy do bardziej entuzjastycznej pracy. Gdy nauka jest przyjemna i przyjemna, gdy generuje pozytywne uczucia, kto nie chciałby tego robić dalej?
Relacje wzmacniające proces uczenia się
Nauczanie w dużej mierze obejmuje relacje społeczne. Nauczyciele muszą być w stanie przyciągnąć uwagę ucznia i przekazać mu informacje. Ponadto bardzo ważne są również relacje z rówieśnikami. Humor sprzyja bliskości, intymności i spójności między ludźmi.
Mury dzielące ludzi upadają i tworzy się bardzo silna relacja oparta o wzajemne zaufanie. Dzięki humorowi napięcia łagodzą się, relacje się zacieśniają, a komunikacja się poprawia. Ponadto zabawne informacje są bardziej atrakcyjne. Dlatego też dzieci łatwiej je zapamiętują.
Promowanie elastyczności umysłowej
Aspekty takie jak kreatywność, elastyczność poznawcza i umiejętności analityczne są niezbędne do życia. Jednak szkoły często mają sztywne programy nauczania, które nie pozwalają dzieciom aktywnie uczestniczyć w ich edukacji. Dlatego też stają się one biernymi odbiorcami informacji, które nawet ich nie zaciekawiają.

Używanie humoru w klasie tworzy otwarte, elastyczne umysły. Stymuluje u dzieci umiejętność myślenia rozbieżnego. Pomaga także dzieciom widzieć rzeczy z innych punktów widzenia.
Jak powinien wyglądać humor w klasie?
Oczywiście nie w każdej sytuacji zadziała każdy humor. Wyśmiewanie, poniżanie lub śmiech kosztem kogoś innego sprawi, że ludzie poczują się przytłoczeni. Humor w klasie musi skupiać się na budowaniu relacji i uczeniu się na błędach.
Dlatego używaj żartów, które jednoczą grupę. Spraw, aby dzieci czuły się, jakby do niej należały! Zachęcaj do zrelaksowanego i pozytywnego podejścia do błędów, postrzegając je jako naturalną część procesu uczenia się.
Nie ma wątpliwości, że edukacja jest bardzo ważna dla rozwoju społeczeństwa. Nie oznacza to jednak, że powinno to być zajęcie wyłącznie poważne i stresujące. Wręcz przeciwnie, humor użyty w trakcie lekcji może mieć wiele zalet, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
Każdy z nas miał negatywne doświadczenia w szkole. Wielu z nas pamięta stres, wstyd, strach przed nauczycielem i ciężką, ponurą atmosferę, w której spędziliśmy większość naszych dni. Na szczęście modele edukacji zaczynają się zmieniać. W rzeczywistości coraz więcej nauczycieli stara się o to, by nauka była satysfakcjonującym doświadczeniem.
Humor to podstawa edukacji
Za humor możemy uznać wszystko to, co powoduje śmiech, zabawę i pozytywne emocje. Obejmuje to między innymi żarty, gry i wiele innych bodźców. W rzeczywistości humor stymuluje nasz mózgowy obwód nagrody w zdrowy i prosty sposób. Dlatego właśnie dzieci bawią się po to, by odkrywać otaczający ich świat.
Bawiąc się, odkrywają, poznają i ćwiczą ważne zachowania. Robią to jednak w sposób zrelaksowany i satysfakcjonujący. Dlatego też, kiedy tylko mogą, chcą ponownie zagrać w tę samą grę, aby ponownie doświadczyć tych pozytywnych emocji.
Oczywiste jest to, że najważniejsze lekcje odbywają się tylko wtedy, gdy są związane z emocjami, a najlepiej, gdy są na dodatek przyjemne!
Korzyści z używania humoru w trakcie zajęć lekcyjnych
Redukcja stresu i zwiększenie motywacji
Proces uczenia się może być trudny. Uczniowie często spotykają się w jego trakcie z frustracjami, niepowodzeniami, nudą i napięciem. Wtedy lekcja staje się stresującym przeżyciem, które wywołuje negatywne emocje. Może to prowadzić do objawów lęku i depresji nawet w młodym wieku.

Podobnie nauczyciele są codziennie zanurzeni w tym napiętym i wyczerpującym środowisku. Dlatego też mogą cierpieć z powodu wypalenia, a uczniowie dostrzegają z dnia na dzień, jak zmieniają się ich nastroje.
Jednak odpowiednio użyty humor w klasie pomaga stworzyć pozytywną i odprężającą atmosferę. W ten sposób popełnianie błędów nie oznacza odrzucenia ani upokorzenia. Z drugiej strony dzieci odczuwają przyjemne emocje podczas współpracy i okazywania empatii.
Bez wątpienia pomoże to zarówno nauczycielom, jak i uczniom być szczęśliwszymi i mieć lepszą jakość życia. Ponadto zmotywuje to obie grupy do bardziej entuzjastycznej pracy. Gdy nauka jest przyjemna i przyjemna, gdy generuje pozytywne uczucia, kto nie chciałby tego robić dalej?
Relacje wzmacniające proces uczenia się
Nauczanie w dużej mierze obejmuje relacje społeczne. Nauczyciele muszą być w stanie przyciągnąć uwagę ucznia i przekazać mu informacje. Ponadto bardzo ważne są również relacje z rówieśnikami. Humor sprzyja bliskości, intymności i spójności między ludźmi.
Mury dzielące ludzi upadają i tworzy się bardzo silna relacja oparta o wzajemne zaufanie. Dzięki humorowi napięcia łagodzą się, relacje się zacieśniają, a komunikacja się poprawia. Ponadto zabawne informacje są bardziej atrakcyjne. Dlatego też dzieci łatwiej je zapamiętują.
Promowanie elastyczności umysłowej
Aspekty takie jak kreatywność, elastyczność poznawcza i umiejętności analityczne są niezbędne do życia. Jednak szkoły często mają sztywne programy nauczania, które nie pozwalają dzieciom aktywnie uczestniczyć w ich edukacji. Dlatego też stają się one biernymi odbiorcami informacji, które nawet ich nie zaciekawiają.

Używanie humoru w klasie tworzy otwarte, elastyczne umysły. Stymuluje u dzieci umiejętność myślenia rozbieżnego. Pomaga także dzieciom widzieć rzeczy z innych punktów widzenia.
Jak powinien wyglądać humor w klasie?
Oczywiście nie w każdej sytuacji zadziała każdy humor. Wyśmiewanie, poniżanie lub śmiech kosztem kogoś innego sprawi, że ludzie poczują się przytłoczeni. Humor w klasie musi skupiać się na budowaniu relacji i uczeniu się na błędach.
Dlatego używaj żartów, które jednoczą grupę. Spraw, aby dzieci czuły się, jakby do niej należały! Zachęcaj do zrelaksowanego i pozytywnego podejścia do błędów, postrzegając je jako naturalną część procesu uczenia się.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Narváez, E. J., & Solís, J. D. F. (2009). Risa y aprendizaje: el papel del humor en la labor docente. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 203-215.
- Fernández-Poncela, A. M. (2012). ‘Riéndose aprende la gente’: Humor, salud y enseñanza aprendizaje. Revista iberoamericana de educación superior, 3(8), 51-70.
Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.