7 strategii poprawiających rozumienie czytanego tekstu
Rozumienie czytanego tekstu u dzieci ma naprawdę zasadnicze znaczenie w kwestiach ich rozwoju edukacyjnego. Kiedy dzieci nie rozumieją, co czytają, mogą czuć się sfrustrowane, wykonując tę bardzo ważną czynność. To chyba oczywiste dla każdego z nas.
Poprzez pojęcie rozumienie czytanego tekstu chcemy wyrazić zdolność do czytania i pojmowania sensu zdania lub tekstu, rozumienia poszczególnych słów i ogólnego znaczenia danej wypowiedzi pisemnej.
„Chociaż dzieci zaczynają zbliżać się do umiejętności czytania w wieku przedszkolnym, to tak naprawdę się tego uczą w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Każdy uczeń będzie miał wtedy już mniej lub bardziej rozwinięte odpowiednie umiejętności, zdolność kojarzenia i potrzeby. Dlatego nauczyciele muszą nauczyć się reagować na wszystkie konkretne sytuacje”.
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego Twoje dziecko ma słabe wyniki w szkole lub ma problemy z niektórymi przedmiotami, ważne jest, aby sprawdzić jego umiejętność czytania. Na szczęście możesz wpłynąć na jej poprawę i zapewnić lepsze wyniki. Zarówno z pomocą nauczycieli, jak i w domowym zaciszu.
Dzięki odpowiednim strategiom możesz nauczyć się budować nowe koncepcje i poruszać się po różnych poziomach czytania. Na przykład możesz pomóc dziecku w nauce czytania literalnego, wnioskowania i krytycznej ocenie tekstu.
Jak poprawić rozumienie czytanego tekstu u dzieci?
Dowiedz się, jak poprawić rozumienie czytanego tekstu u dzieci. W tym artykule pokażemy Ci też, jak możesz wzmocnić ich umiejętności związane z komunikacją.
1. Nawiąż nowe połączenia i relacje
Kiedy czytasz razem ze swoim dzieckiem, pokaż mu, że pojęcia łączą się z jego prawdziwym życiem. W rzeczywistości jedną z najlepszych sztuczek do zapamiętania tego, co ono czyta i uczynienia tego procesu w pełni wartościowym, jest sprawdzenie, czy dziecko potrafi zastosować uzyskane informacje w praktyce.
Przede wszystkim poproś dziecko, aby ustnie opisało poszczególne relacje. Następnie może to zrobić po cichu, w bardziej zabawny i niezależny sposób.
2. Zadawaj pytania sprawdzające, czy dziecko zrozumiało czytany tekst
Jeśli zadajesz swojemu dziecku pytania dotyczące informacji zawartych w tekście, uczysz je, jak szukać w nim wskazówek. Motywuj je do interakcji z tekstem i wybierania z niego informacji, które są dla dziecka istotne.
Jedną z cech dobrego czytelnika jest umiejętność zadawania pytań i znajdowania na nie odpowiedzi. Dziecko może również korzystać z jednego tekstu lub innych źródeł.
3. Pomóż dziecku tworzyć obrazy mentalne, które ułatwiają mu rozumienie czytanego tekstu
Teksty to nie tylko kartki papieru pełne liter. Są one nowymi wszechświatami do odkrywania i poznawania. Niech Twoje dzieci wyobrażają sobie i odtwarzają historie za pomocą wyobraźni, aby lepiej je zapamiętały.
Dobrym źródłem informacji jest poproszenie dzieci o narysowanie kontekstów i koncepcji, w jaki sposób je postrzegają. Niech nie tylko tylko czytają oczami, ale analizują tekst wszystkimi pięcioma zmysłami.
4. Zaproponuj hipotezy dotyczące tego, co czytacie, aby poprawić rozumienie czytanego tekstu
Dosłowny poziom tekstów to informacje zawarte na danej stronie. Możesz to zbadać poprzez precyzyjnie sformułowane pytania i odpowiedzi. Istnieje jednak drugi poziom zrozumienia, który zachęca dzieci do zastanowienia się nad konsekwencjami opisywanej w książce sytuacji.
Z drugiej strony dzieci mogą też myśleć o przyczynach problemu. Zapytaj więc swoją pociechę, co według niej wydarzy się później w książce, którą czyta.
5. Zidentyfikuj główne idee i elementy
Ważne jest, aby dzieci mogły zidentyfikować główne idee tego, co czytają. Oznacza to fakty i postacie, które bezpośrednio wpływają na rozwój historii.
W tym sensie dobrze jest podsuwać im różne gatunki literatury. Oprócz książek non-fiction, daj im opowieści fabularne i przygodowe. W ten sposób dziecko nauczy się rozpoznawać też symbole i zasady typograficzne oraz strukturyzujące, takie jak tytuły, pogrubione litery, kursywa, obrazy i spis treści.
Inne cenne wskazówki pozwalające poprawić rozumienie czytanego tekstu u dzieci
Oprócz opisanych powyżej porad warto mieć na uwadze także kilka pomniejszych wskazówek, które zaprezentujemy Ci poniżej:
6. Przeczytaj ponownie części, których nie rozumiesz
Bardzo możliwe jest to, ż Twoje dziecko może nie zrozumieć wszystkiego za pierwszym razem, gdy coś przeczyta. Często musi więc czytać tę samą część kilka razy, aby w pełni ją zrozumieć.
Ponadto za każdym razem, gdy czyta, poznaje więcej szczegółów, które pomogą mu zrozumieć dany fragment. Czasami lepiej jest to robić cicho, a czasem lepiej na głos.
7. Sprawdzanie znaczenia nieznanych słów
Nie można całkowicie zrozumieć czytanego tekstu, jeśli zawiera on wiele słów, których znaczenia dziecko nie rozumie. Ponadto wyszukiwanie definicji i używanie wskazówek kontekstowych może pomóc mu w ulepszeniu swojego słownictwa.
Zagorzali dziecięcy czytelnicy mają dzięki temu również możliwość szerszej zabawy z nowymi słowami we własnych pracach pisemnych.
I na koniec, jak zapewne dostrzegasz po przeczytaniu tego artykułu, strategie poprawy rozumienia czytanego tekstu u dzieci wzmacniają wszystkie zdolności komunikacyjne i poznawcze u naszych pociech.
W rzeczywistości możesz poświęcając dzieciom swój w domu pomóc im odnieść większy sukces w szkole. Ponadto mogą nauczyć się one rozwijać krytyczne myślenie podczas czytania.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Córdoba Rey, E. M., Cadavid Ruíz, N., & Quijano Martínez, M. C. (2015). Hábitos y expectativas lectoras de padres de niños con dificultad lectora. CES Psicología, 8(2), 31-46. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-30802015000200003
- Cova, Y. (2004). La práctica de la lectura en voz alta en el hogar y en la escuela a favor de niños y niñas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 5(2), 53-66. https://www.redalyc.org/pdf/410/41050205.pdf
- Díaz, J. Q., & Domingo, B. G. (2008). Aproximación didáctica al tratamiento que recibe la lectura en el aula de Infantil y Primaria. In Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social de la educación: comunicaciones del XIV Congreso Nacional y III Iberoamericano de Pedagogía (pp. 1095-1104). Sociedad Española de Pedagogía.
- Fonseca, L., Migliardo, G., Simian, M., Olmos, R., & León, J. A. (2019). Estrategias para mejorar la comprensión lectora: impacto de un programa de intervención en español. Educational Psychology, 25(2), 91-99. https://journals.copmadrid.org/psed/art/psed2019a1
- Monroy Romero, J. A., & Gómez López, B. E. (2009). Comprensión lectora. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6(16), 37-42. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272009000100008
- Palomino, J. G. (2011). Comprensión lectora y rendimiento escolar: una ruta para mejorar la comunicación. COMUNI@ CCIÓN: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(2), 27-36. https://www.redalyc.org/pdf/4498/449845038003.pdf
- Raynaudo, G. M. (2020). Educar en el mundo digital: Un estudio empírico con niños preescolares. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/155689
- Sanz, M., & León, J. A. (2010). Estimular la comprensión lectora. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (333), 25-29.
- Serrano-Puche, J. (2014). Hacia una “comunicación slow”: el hábito de la desconexión digital periódica como elemento de alfabetización mediática. Trípodos, (34), 201-214. http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/172