Świadomość emocjonalna – 5 ćwiczeń dla dziecka
Rozumienie i kontrolowanie emocji to jedna z kluczowych umiejętności w życiu w społeczeństwie. Jeśli nie uda nam się wychować dziecka tak, by wiedziało, czym jest świadomość emocjonalna, może wyrosnąć na sfrustrowanego i nieszczęśliwego dorosłego.
Czytaj dalej, by dowiedzieć się, czym jest świadomość emocjonalna i poznać pięć aktywności, które pomagają ją budować.
Czym jest świadomość emocjonalna?
Świadomość emocjonalna to umiejętność rozpoznawania i nazywania naszych emocji.
Oznacza również zrozumienie w jaki sposób oddziałują na nas nasze myśli, uczucia i zachowania. To bycie świadomym emocji osób w naszym otoczeniu i wiedza o tym, jak “odczytywać” ich nastrój.
Istotą inteligencji emocjonalnej jest współpraca z własnymi emocjami, a nie walka z nimi.
-Reuven Bar-On-
Świadomość emocjonalna u dzieci
Nasze emocje wywierają wpływ na nasze zachowania i umiejętność uczenia się. Dobra edukacja emocjonalna promuje zdrowie psychiczne i ogólny dobrostan. Zapobiega problemom związanym z rozwojem i pozwala dziecku zbudować zdrową osobowość.
Umiejętność wyrażania i kontrolowania emocji to główny cel edukacji i ważna część naszego rozwoju.
Większość badaczy wyróżnia następujące grupy emocji:
Emocje pierwotne
Wydają się być w dużej mierze uwarunkowane genetycznie. Oznacza to, że określone odpowiedzi emocjonalne są obecne w każdej osobie, niezależnie od kręgu kulturalnego, nawet jeśli są później ukształtowane przez uczenie się i doświadczenie.
Emocje wtórne
To emocje zależne od indywidualnego rozwoju. Ten rodzaj odpowiedzi emocjonalnej może być różny dla poszczególnych osób.
Emocje negatywne
To nieprzyjemne uczucia. Pomagają nam określić, czy dana sytuacja jest dla nas szkodliwa i zmobilizować siły, by ją zmienić.
Emocje pozytywne
Te przyjemne uczucia zdarzają się, gdy postrzegamy sytuację jako korzystną. Bywają ulotne, bo nie musimy podejmować działania, by zmienić sytuację.
Emocje neutralne
Te emocje nie powodują wybitnie przyjemnych ani nieprzyjemnych reakcji. Nie możemy ich postrzegać ani jako negatywnych, ani jako pozytywnych. Po prostu pomagają w rozwoju różnych stanów emocjonalnych.
Pięć aktywności rozwijających świadomość emocjonalną
Rodzina
Przykład, który dają członkowie rodziny, wywiera trwały kognitywny i emocjonalny wpływ na dziecko.
Dziecko stale obserwuje zachowanie najbliższych i kochanych osób. Jesteś dla niego wzorem, dlatego też często naśladują to, co robisz.
Tendencja do optymizmu lub pesymizmu, która będzie cechowała je gdy dorośnie, oraz sposób, w jaki będzie odnosiło się do innych, zależy w dużej mierze od tego, czego nauczy się w dzieciństwie w domu.
Stymulacja intelektualna
Jako rodzic powinnaś zapewnić dziecku środowisko, które zachęca je do rozwinięcia miłości do kultury we wszystkich jej zróżnicowanych formach. Stymulacja, którą zapewniasz dziecku, powinna być zróżnicowana i wspierana czytaniem oraz nauką.
Jednak nie wolno zapominać o zabawie. Gry i sport to świetny sposób na rozwijanie osobowości. Zachęcają do budowania zdrowej ciekawości i zainteresowania światem, który nas otacza.
Mówienie o uczuciach
Pokaż zainteresowanie tym, co dzieje się z Twoim dzieckiem. Nie zapominaj z nim rozmawiać. Rozmawiając staraj się zrozumieć, co je przeraża i co je złości. Jeśli się tym z Tobą podzieli, będziesz w stanie mu pomóc.
Oczywiście musisz także nauczyć dziecko wyrażać siebie w taki sposób, by zachowało kontrolę.
Wyrażanie opinii
Aby rozwinąć inteligencję emocjonalną dziecka, należy pozwalać mu podejmować własne decyzje. Oczywiście powinnaś najpierw pokazać mu, co jest dobre, a co złe.
Dzięki temu dziecko zacznie zyskiwać pewność siebie. Gdy przyjdzie czas, by podjąć decyzję, nie będzie czuło się sfrustrowane.
Rozpoznawanie nastroju
Naucz dziecko obserwacji ludzi i miejsc, które je otaczają.
Dzięki temu przyzwyczai się do różnych środowisk i nauczy się dostosowywać swoje zachowanie. Jeśli będzie gdzieś, gdzie musi siedzieć spokojnie i być cicho, będzie rozumiało, że nie może przeszkadzać i zaczynać krzyczeć. Jeśli wejdzie do pokoju, w którym wszyscy są szczęśliwi i uśmiechnięci, będzie umiało dostosować się do panującego nastroju z uśmiechem.
Wszystko, co robisz przy dziecku ma na nie ogromny i długotrwały wpływ. Prawdopodobnie będzie naśladowało Twoje zachowania w przyszłości, kiedy będzie miało własny dom i rodzinę.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower. http://otrasvoceseneducacion.org/wp-content/uploads/2019/04/Educación-Emocional.-Propuestas-para-educadores-y-familias-Rafael-Bisquerra-Alzina-2.pdf
- López, M. (2008). La integración de las habilidades sociales en la escuela como estrategia para la salud emocional. Psicología sin fronteras: revista electrónica de intervención psicosocial y psicología comunitaria, 3(1), 16-19.
- Shapiro, L. E. (2002). La salud emocional de los niños (Vol. 16). Edaf.