Słabe wyniki w nauce - 6 głównych przyczyn
Słabe wyniki w nauce Twojego dziecka to poważny problem, którego nie można bagatelizować i należy się nim zająć w odpowiedni sposób. W celu znalezienia właściwych rozwiązań, pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest przyczyna.
Słabe wyniki w nauce i ich przyczyny mogą być zewnętrzne lub wewnętrzne. Zewnętrzne to: środowisko szkolne, interakcje społeczne, nauczyciele i techniki nauczania. Podczas gdy przyczyny wewnętrzne mogą obejmować problemy w domu, a także stan emocjonalny i dojrzałość Twojego dziecka.
Bez względu na przyczynę, słabe wyniki w nauce nie są sytuacją, która wymaga kary. Nie powinno się szukać winnych, lecz zidentyfikować problem i go rozwiązać.
Innymi słowy, pro-aktywna postawa jest korzystna zarówno dla rodziców, jak i ich dzieci. Współpraca z nauczycielami i terapeutami może być bardzo przydatna.
Jeśli możesz, zachęcaj do dobrych nawyków dotyczących nauki dla dzieci o słabych wynikach w nauce. Chodzi o cierpliwość, ustalanie rutyny i wskazówek. Trzeba to zrobić krok po kroku, aby uniknąć presji.
Słabe wyniki w nauce – 6 głównych przyczyn
1. “Bezstresowa” atmosfera w domu
Niektórzy rodzice nie są surowi i wystarczająco konsekwentni wobec swoich dzieci. W wychowaniu chodzi o tworzenie i utrzymywanie rutyny, jak również utrzymanie odpowiedniej dyscypliny. Edukacja wartości, takich jak odpowiedzialność i wytrwałość to część dobrego wychowania.
W wielu przypadkach rodzice nie są nawet zainteresowani tym, o czym jest praca domowa. Oczywistym jest fakt, że złe nastawienie rodziców może znacznie zmniejszyć wydajność dziecka w szkole.
Wiele dzieci unika szkolnych obowiązków, ponieważ rodzice podają zły przykład. Ma to negatywne konsekwencje w krótkim, średnim i długim okresie czasu. Rodzice negatywnie wpływają na wyniki swoich dzieci, jeśli przekazują swoje obowiązki na rzecz technologii.
Nadmierne korzystanie z Internetu, smartfonów i innych urządzeń elektronicznych zajmuje dzieci, aż całkowicie zasłoni ich zainteresowanie szkołą. Może się to zdarzyć, gdy rodzice złagodzą zasady, które nie określają limitów korzystania z tych urządzeń.
2. Problemy w domu
Słabe wyniki w nauce mogą być również odzwierciedleniem problemów w domu. Najczęstsze to:
- Przemoc.
- Wykorzystywanie seksualne.
- Uzależnienie od narkotyków.
- Alkoholizm.
- Problemy finansowe.
- Nieuleczalne choroby (jednego z rodziców lub bliskich krewnych). Jest to szczególnie ważne, gdy dana osoba znajduje się w fazie końcowej.
Przemoc wobec dzieci może powodować słabe wyniki w nauce. Stres i lęk, które pojawiają się, gdy są w domu, generują napięcie, które uniemożliwia im skupienie się na pracy w szkole.
Problemy finansowe i problemy zdrowotne mogą również znacząco wpływać na ich wyniki. Na przykład matka chora na raka może być poważnym problemem dla dziecka i poświęcić całą jego uwagę.
3. Stres pourazowy i emocjonalny
Stres pourazowy może powodować słabe wyniki w nauce. Nie jest to łatwe do zidentyfikowania. Jednak jeśli taki problem się pojawi powinien nam pomóc specjalista. Ten stan zwykle objawia się następującymi objawami:
- Strach,
- Koszmary,
- Nadwrażliwość,
- Izolacja,
- Nerwowość,
- Brak motywacji,
- Adaptacja do nietypowych zachowań.
Zaburzenia związane ze słabymi wynikami w nauce
4. Zespół deficytu uwagi i nadpobudliwości psychoruchowej
Jest to stan, który dotyka około 3% światowej populacji. ADHD charakteryzuje się zwiększoną pobudliwością motoryczną (bieganie, skakanie i trudności z koncentracją).
Niestety, z powodu braku informacji często używa się terminu “problemowe dziecko”, bez odpowiedniej terapii. Wykrycie i kolejno odpowiednie leczenie zaburzeń pomoże poprawić wyniki akademickie dziecka.
Około 50% osób, które cierpiały na ADHD w dzieciństwie, cierpi z tego powodu w wieku dorosłym.
5. Specyficzne trudności w uczeniu się
Trudności w uczeniu się są częstsze niż myślisz i nie oznaczają opóźnienia w rozwoju.
Trudności te mogą wpływać na dziecko w większym lub mniejszym stopniu w zależności od przypadku. Zawsze należy wprowadzić w życie zrównoważoną strategię rozwiązania problemu.
Dysleksja lub dyskalkulia są przyczyną słabych wyników w nauce u dzieci.
6. Złe nawyki żywieniowe
Zła dieta może znacząco wpłynąć na wyniki w nauce dziecka. Brak substancji odżywczych pozbawia dziecko energii potrzebnej do wykonywania czynności. Zła dieta może również wpływać na ich biologiczny rozwój.
To może Cię zainteresować ...Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Mella, O., & Ortiz, I. (1999). Rendimiento escolar. Influencias diferenciales de factores externos e internos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 29(1), 69-92. https://www.redalyc.org/pdf/270/27029103.pdf
- Jadue, J. (2002). Factores psicológicos que predisponen al bajo rendimiento, al fracaso ya la deserción escolar. Estudios pedagógicos (valdivia), (28), 193-204. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052002000100012&scr
- Moyeda, I. X. G., Velasco, A. S., & Ojeda, F. J. R. (2009). Factores asociados a la depresión en adolescentes: Rendimiento escolar y dinámica familiar. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 25(2), 227-240. https://revistas.um.es/analesps/article/view/87501
- Jadue, G. (1997). Factores ambientales que afectan el rendimiento escolar de los niños provenientes de familias de bajo nivel socioeconómico y cultural. Estudios pedagógicos (Valdivia), (23), 75-80. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07051997000100007&script=sci_arttext&tlng=e