Słabe wyniki w nauce - 6 głównych przyczyn
Słabe wyniki w nauce Twojego dziecka to poważny problem, którego nie można bagatelizować i należy się nim zająć w odpowiedni sposób. W celu znalezienia właściwych rozwiązań, pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest przyczyna.
Słabe wyniki w nauce i ich przyczyny mogą być zewnętrzne lub wewnętrzne. Zewnętrzne to: środowisko szkolne, interakcje społeczne, nauczyciele i techniki nauczania. Podczas gdy przyczyny wewnętrzne mogą obejmować problemy w domu, a także stan emocjonalny i dojrzałość Twojego dziecka.
Bez względu na przyczynę, słabe wyniki w nauce nie są sytuacją, która wymaga kary. Nie powinno się szukać winnych, lecz zidentyfikować problem i go rozwiązać.
Innymi słowy, pro-aktywna postawa jest korzystna zarówno dla rodziców, jak i ich dzieci. Współpraca z nauczycielami i terapeutami może być bardzo przydatna.
Jeśli możesz, zachęcaj do dobrych nawyków dotyczących nauki dla dzieci o słabych wynikach w nauce. Chodzi o cierpliwość, ustalanie rutyny i wskazówek. Trzeba to zrobić krok po kroku, aby uniknąć presji.
Słabe wyniki w nauce – 6 głównych przyczyn
1. “Bezstresowa” atmosfera w domu
Niektórzy rodzice nie są surowi i wystarczająco konsekwentni wobec swoich dzieci. W wychowaniu chodzi o tworzenie i utrzymywanie rutyny, jak również utrzymanie odpowiedniej dyscypliny. Edukacja wartości, takich jak odpowiedzialność i wytrwałość to część dobrego wychowania.
W wielu przypadkach rodzice nie są nawet zainteresowani tym, o czym jest praca domowa. Oczywistym jest fakt, że złe nastawienie rodziców może znacznie zmniejszyć wydajność dziecka w szkole.
Wiele dzieci unika szkolnych obowiązków, ponieważ rodzice podają zły przykład. Ma to negatywne konsekwencje w krótkim, średnim i długim okresie czasu. Rodzice negatywnie wpływają na wyniki swoich dzieci, jeśli przekazują swoje obowiązki na rzecz technologii.
Nadmierne korzystanie z Internetu, smartfonów i innych urządzeń elektronicznych zajmuje dzieci, aż całkowicie zasłoni ich zainteresowanie szkołą. Może się to zdarzyć, gdy rodzice złagodzą zasady, które nie określają limitów korzystania z tych urządzeń.
2. Problemy w domu
Słabe wyniki w nauce mogą być również odzwierciedleniem problemów w domu. Najczęstsze to:
- Przemoc.
- Wykorzystywanie seksualne.
- Uzależnienie od narkotyków.
- Alkoholizm.
- Problemy finansowe.
- Nieuleczalne choroby (jednego z rodziców lub bliskich krewnych). Jest to szczególnie ważne, gdy dana osoba znajduje się w fazie końcowej.
Przemoc wobec dzieci może powodować słabe wyniki w nauce. Stres i lęk, które pojawiają się, gdy są w domu, generują napięcie, które uniemożliwia im skupienie się na pracy w szkole.
Problemy finansowe i problemy zdrowotne mogą również znacząco wpływać na ich wyniki. Na przykład matka chora na raka może być poważnym problemem dla dziecka i poświęcić całą jego uwagę.
3. Stres pourazowy i emocjonalny
Stres pourazowy może powodować słabe wyniki w nauce. Nie jest to łatwe do zidentyfikowania. Jednak jeśli taki problem się pojawi powinien nam pomóc specjalista. Ten stan zwykle objawia się następującymi objawami:
- Strach,
- Koszmary,
- Nadwrażliwość,
- Izolacja,
- Nerwowość,
- Brak motywacji,
- Adaptacja do nietypowych zachowań.
Zaburzenia związane ze słabymi wynikami w nauce
4. Zespół deficytu uwagi i nadpobudliwości psychoruchowej
Jest to stan, który dotyka około 3% światowej populacji. ADHD charakteryzuje się zwiększoną pobudliwością motoryczną (bieganie, skakanie i trudności z koncentracją).
Niestety, z powodu braku informacji często używa się terminu “problemowe dziecko”, bez odpowiedniej terapii. Wykrycie i kolejno odpowiednie leczenie zaburzeń pomoże poprawić wyniki akademickie dziecka.
Około 50% osób, które cierpiały na ADHD w dzieciństwie, cierpi z tego powodu w wieku dorosłym.
5. Specyficzne trudności w uczeniu się
Trudności w uczeniu się są częstsze niż myślisz i nie oznaczają opóźnienia w rozwoju.
Trudności te mogą wpływać na dziecko w większym lub mniejszym stopniu w zależności od przypadku. Zawsze należy wprowadzić w życie zrównoważoną strategię rozwiązania problemu.
Dysleksja lub dyskalkulia są przyczyną słabych wyników w nauce u dzieci.
6. Złe nawyki żywieniowe
Zła dieta może znacząco wpłynąć na wyniki w nauce dziecka. Brak substancji odżywczych pozbawia dziecko energii potrzebnej do wykonywania czynności. Zła dieta może również wpływać na ich biologiczny rozwój.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Mella, O., & Ortiz, I. (1999). Rendimiento escolar. Influencias diferenciales de factores externos e internos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 29(1), 69-92. https://www.redalyc.org/pdf/270/27029103.pdf
- Jadue, J. (2002). Factores psicológicos que predisponen al bajo rendimiento, al fracaso ya la deserción escolar. Estudios pedagógicos (valdivia), (28), 193-204. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052002000100012&scr
- Moyeda, I. X. G., Velasco, A. S., & Ojeda, F. J. R. (2009). Factores asociados a la depresión en adolescentes: Rendimiento escolar y dinámica familiar. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 25(2), 227-240. https://revistas.um.es/analesps/article/view/87501
- Jadue, G. (1997). Factores ambientales que afectan el rendimiento escolar de los niños provenientes de familias de bajo nivel socioeconómico y cultural. Estudios pedagógicos (Valdivia), (23), 75-80. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07051997000100007&script=sci_arttext&tlng=e