Medytacja w klasie: same korzyści!
Medytacja w klasie staje się coraz powszechniejszą aktywnością wśród młodzieży szkolnej. W dzisiejszym artykule powiemy więcej o korzyściach płynących z medytacji w dzieciństwie uprawianej w godzinach szkolnych.
Dzieci nie są tak przygniecione uprzedzeniami, przeszkodami i z góry przyjętymi pojęciami jak osoby dorosłe. Jest to ogromna zaleta, jeśli chodzi o praktykę medytacji. Jednak medytacja w klasie oferuje uczniom znacznie więcej korzyści.
Przede wszystkim musisz wiedzieć i rozumieć, że medytacja jest zarówno ćwiczeniem umysłowym, jak i fizycznym. Uczniowie, którzy podejmują odpowiedni wysiłek i poświęcają całą swoją uwagę, cieszą się niezliczonymi korzyściami. Liczne badania dowodzą, że medytacja przynosi natychmiastowe i długoterminowe korzyści.
Medytacja w klasie może spełniać ważną funkcję jako element regularnej edukacji. Nie tylko pozwala uczniom rozwinąć samoświadomość, ale także w pewnym stopniu zmienić ich perspektywę.
W rzeczywistości praktyka medytacji wymaga jedynie zaangażowania. Wszystko, czego potrzebujesz to, co najmniej 10 minut dziennie i mała przestrzeń, w której możesz wygodnie usiąść lub stać.
Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę fakt, że medytacja nie jest przeznaczona tylko dla dorosłych. Dzieci i nastolatki mogą również korzystać z tej techniki i cieszyć się jej korzyściami.
Badania wykazały nawet, że medytacja w klasie pomaga uczniom zachować spokój i koncentrację podczas standardowych zajęć. Daje to dzieciom także możliwość nauki relaksacji i refleksji.
Jakie zalety ma medytacja w klasie?
Jak pewnie się domyślasz, medytacja w klasie ma liczne zalety. Poniżej omawiamy niektóre z nich.
1. Poprawia koncentrację
Medytacja zwiększa zdolność koncentracji w dłuższej perspektywie czasu. Podobnie uczy dzieci, że mogą kierować swoją uwagę.
Wpływa to korzystnie na dzieci na wiele sposobów. Na przykład uczniowie mogą poświęcić więcej uwagi podczas zajęć i, w konsekwencji, lepiej zapamiętywać informacje.
2. Zwiększa współczucie i poczucie własnej wartości
Biorąc pod uwagę, że presja i okoliczności są poza naszą kontrolą, dzieci często nie mogą zdać określonych testów w szkole. Może to być trudne, szczególnie gdy cierpią z powodu zastraszania lub złego traktowania przez innych.
Medytacja może wzmocnić poczucie bezpieczeństwa, empatii i wewnętrznej stabilności u dzieci. Jednocześnie daje to uczniom szczęście, poprawia samoocenę i uczy odczuwać współczucie.
3. Poprawia uwagę
Kolejna z korzyści medytacji, o której chcemy wspomnieć, dotyczy zdolności dzieci do skupiania uwagi. Praktykowanie medytacji poprawia uwagę i redukuje problemy z internalizacją, takie jak strach, brak integracji w grupach społecznych, lęk i depresja.
W tym sensie poprawia to psychologiczny dobrostan dzieci – fakt ten poparty jest licznymi badaniami.
4. Zmniejsza stres
Medytacja w klasie nie tylko zapewnia dzieciom niezbędny czas bezczynności na odpoczynek fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Wpływa także bezpośrednio na cały układ nerwowy, redukując zmiany chemiczne związane ze stresem, takie jak produkcja kortyzolu.
Medytacja zmniejsza również zużycie tlenu, tętno i ciśnienie krwi, a także spowalnia oddech.
5. Poprawia pamięć
Dobra pamięć pozwala dzieciom zachować więcej informacji, co jest oczywiście korzystne przy podchodzeniu do różnych testów i egzaminów.
Oznacza to również większą zdolność do łączenia kilku różnych myśli i idei w tym samym czasie. Jest to przydatna umiejętność prowadzenia konwersacji oraz inteligentnego i interesującego rozumowania.
Medytacja zwiększa zdolność koncentracji w dłuższej perspektywie czasu. Podobnie uczy dzieci, że mogą kierować swoją uwagę.
6. Ułatwia zarządzenie emocjami
Eksperci udowodnili związek między brakiem równowagi emocjonalnej a słabymi wynikami w nauce. Na szczęście, i jak już zapewne zauważyliście, zmniejszony stres i niepokój są kolejną z korzyści płynących z medytacji i pełnej uwagi, jaką ona daje.
Co więcej, medytacja w klasie pomaga także studentom uniwersyteckim lepiej radzić sobie z emocjami. Ma to pozytywny wpływ na wyniki w nauce.
Bez wątpienia zapewnienie uczniom czasu na odpoczynek psychiczny jest podstawą w dążeniu do poprawy ich zachowania. Mając na uwadze, że dzieci i młodzież często pozostają pod wpływem stresu przez długi czas, medytacja w klasie jest świetnym sposobem na to, by pomóc im zebrać myśli i się skupić.
Wyznaczanie czasu na zatrzymanie się i medytację przynosi pozytywne efekty na wielu poziomach. I dotyczy to nie tylko uczniów, ale także nauczycieli. Może więc warto spróbować wprowadzić tę metodologię w Twojej klasie?
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- HLF. (n.d.). BRINGING MINDFULNESS TO THE COMMUNITY. Holistic Life Foundation. https://hlfinc.org/about-us/
- Vargas, M. (2010). La Meditación y la Relajación en la Educación. Hipnológica, 3, 22-23. https://www.hipnologica.org/wp-content/uploads/2019/11/La_meditacion.pdf