Zajęcia sensoryczne i rękodzieła dla aktywnych dzieci
Rękodzieła i zajęcia sensoryczne mają wiele zalet dla rozwoju dzieci. Ponadto są idealne dla tych, którzy mają dużo energii.
Czy masz w domu malucha, który nie może usiedzieć w miejscu i nie wiesz już, co zrobić, aby go czymś zająć? Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na zajęcia sensoryczne i rękodzieła dla pobudzonych dzieci, którymi Twoje dziecko będzie się bawić i które sprzyjają jego integralnemu rozwojowi.
Zajęcia sensoryczne pomagają rozwijać wyobraźnię i zdolności motoryczne najmłodszych. Ponadto te prace ręczne pomagają im kierować nadmierną energię i frustrację oraz zapewniają im ogromne korzyści i wiedzę poprzez odkrywanie oraz eksperymentowanie.
Korzyści z rzemiosła i zajęć sensorycznych dla pobudzonych dzieci
Bodźce sensoryczne mogą przynieść maluchom wiele korzyści, a ponadto pomagają najbardziej niespokojnym dzieciom skierować energię na działania edukacyjne, które będą sprzyjać ich rozwojowi. Zobaczmy niektóre z tych korzyści:
- Relaksuje, uspokaja i spowalnia pobudzone dzieci. Te czynności sprawiają, że zaczynają obserwować, wchodzić w interakcje, rozumować, myśleć…
- Poprawia zdolności motoryczne maluchów, ponieważ podczas wielu z tych czynności muszą one używać palców, rąk, podnosić małe przedmioty, a nawet używać pincety.
- Zwiększa ich samoocenę i bezpieczeństwo, ponieważ są to działania, w których osiągną łatwy sukces. Będzie to pomocne w przypadku dzieci, które łatwo odczuwają frustrację lub które nie czują się pewne siebie, ponieważ wykonując to ćwiczenie zdadzą sobie sprawę, że świetnie sobie poradziły.
- Zachęca do umiejętności społecznych, zwłaszcza jeśli dzieci muszą wchodzić w interakcje z innymi dziećmi lub dorosłymi.
- Poprawia rozwój języka, dzieci przyswajają więcej słownictwa podczas interakcji z różnymi rzeczami, które mają w swoim środowisku.
- Poprawia uwagę, koordynację i koncentrację.
- Sprzyja rozwojowi logicznemu myślenia.
- Pomaga im uzyskać motywację do poprawy tego, co robią.
- Sprzyja rozwojowi osobistemu, społecznemu, emocjonalnemu i fizycznemu dziecka.
Niektóre zajęcia sensoryczne i rękodzieło dla pobudzonych dzieci
Widzieliśmy już ogromne korzyści, jakie zajęcia sensoryczne mają u dzieci, więc nie przegap niektórych z opisanych poniżej prac ręcznych i ćwiczeń, które można wykonać z najmłodszymi.
Woreczki sensoryczne
Woreczki sensoryczne mogą stać się jednym z najlepszych zajęć sensorycznych i rękodziełem dla pobudzonych dzieci. Dzięki tym woreczkom maluchy odkrywają świat nie brudząc wszystkiego.
Tutaj możemy użyć naszej wyobraźni, aby wypełnić te woreczki, a kiedy skończą dzieci będą cieszyć się różnymi doświadczeniami, których one dostarczają. Będziemy potrzebować:
- Torebek do zamrażania. Możemy użyć dwóch, aby upewnić się, że to, co włożyliśmy zostało w środku.
- Żel, krem do golenia, farby, brokat, małe przedmioty, litery i cyfry, kulki itp.
- Woda, oliwka dla dzieci, itd.
Z tych wszystkich materiałów stworzymy sensoryczny woreczek. Możemy umieścić żel i litery razem, aby dziecko mogło zmieniać ich pozycje w żelu. Do tego pianka do golenia o różnych kolorach, aby mogły je mieszać… Pozostawiamy to Waszej wyobraźni!
Masa sensoryczna
Ta masa jest idealna, ponieważ może być jednocześnie płynna i twarda. Jest to bardzo zabawne, a ponadto dzieciom nie grozi niebezpieczeństwo, jeśli włożą je do ust, ponieważ zawiera skrobię kukurydzianą i wodę. Jest to sposób na obserwację różnych tekstur w jednej masie.
Bańki
Które dziecko nigdy nie bawiło się bańkami? Dzieci uwielbiają to zajęcie. Jeśli posiadasz patio, balkon lub ogródek, unikniesz zabrudzenia podłogi w Twoim domu.
Bańki bardzo pomagają skupić wzrok dzieci, gdy patrzą na nie. Będzie to również sprzyjać rozwojowi zdolności rozumienia przyczyny i skutku, ponieważ gdy dotkną bańki, one pękną.
Naturalna plastelina
Praca z plasteliną to coś, co wszyscy lubimy i co nas relaksuje. Plastelinę możemy zrobić sami lub możemy użyć gliny i bawić się z dziećmi w modelowanie. W ten sposób ćwiczą one zdolności motoryczne dłoni i palców oraz rozwijają swoją kreatywność. Przyjemne uczucie dotykania gliny sprawi, że stopniowo się zrelaksują.
Więcej zajęć sensorycznych i rzemiosła dla gorączkowych dzieci
Tablica sensoryczna
Możemy zrobić tablicę sensoryczną z różnymi teksturami, aby maluchy mogły dotknąć każdej z nich i doświadczyć różnych wrażeń, jakie ona daje.
Karton, tkaniny, guziki, wełna, gąbka, pióra, muszle, drewniane patyczki, makaron… Dzięki tym wszystkim materiałom możemy stworzyć naszą tablicę sensoryczną, aby dzieci mogły doświadczać różnych wrażeń, jakie daje im dotykanie każdego z tych obiektów.
Butelki sensoryczne
Aby wykonać to rękodzieło będziemy potrzebować plastikowej butelki. Możemy w niej umieścić ryż, soczewicę, wodę, kulki, które pęcznieją w wodzie, olej, brokat, barwnik itp.
Możemy wykorzystać wybrane przez nas materiały i dowolnie łączyć je, aby stworzyć tę sensoryczną butelkę, która sprawi, że dziecko spędzi chwilę bawiąc się, obserwując, jakie wydaje dźwięki lub co dzieje się w środku podczas potrząsania.
Lepki stół
Dzięki lepkiemu stołowi będziemy promować myślenie dziecka, ponieważ będzie ono widziało, że wszystko, co zostawia na stole się do niego przykleja. Jest idealny do rozwijania umiejętności motorycznych, ćwiczenia szczypiec oraz poprawy koncentracji i zdolności analitycznych.
Możemy zrobić ten lepki stół z okładkami na książki i taśmą klejącą. Aby to zrobić, położymy okładkę na stole i przykleimy ją taśmą. W ten sposób zmienimy zwykły stół w lepki.
Krótko mówiąc, zajęcia sensoryczne i rękodzieło dla pobudzonych dzieci to świetny sposób, aby uczyć dzieci jednocześnie pozytywnie ukierunkowując ich nadmiar energii. Eksplorują swoje otoczenie, eksperymentują z różnymi grami sensorycznymi i bawią się zmysłami.
Różne bodźce sensoryczne zapewniają liczne korzyści w rozwoju inteligencji, myśli i języka. Ponadto czynności te pozwalają dziecku analizować i rozumieć, co się wokół niego dzieje. Na co czekasz, aby zastosować je w praktyce z Twoimi dziećmi?
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Agudelo Gómez, L., Pulgarín Posada, L. A., & Tabares Gil, C. (2017). La estimulación sensorial en el desarrollo cognitivo de la primera infancia. Fuentes, 19 (1), 73-83. https://idus.us.es/handle/11441/72890
- Véliz Navarro, A. L. (2019). La estimulación sensorial y su incidencia en el desarrollo de las habilidades cognitivas en niños de 3 años en la Unidad Educativa San Jacinto, Guayaquil, periodo lectivo 2019–2020 (Bachelor’s thesis, Guayaquil: ULVR, 2019.). http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/3426
- Jané, T. B. (2019). La estimulación sensorial como elemento fundamental de inclusión. Acciónmotriz, (23), 50-53. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7112435.pdf