Książeczka Four Little Corners: opowieść o różnorodności

Książeczka Four Little Corners: opowieść o różnorodności
Ana Couñago

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Ana Couñago.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Opowiadania to kluczowe narzędzie edukacyjne, które przekazuje pozytywne wartości. Dzisiaj wspomnimy o opowiadaniu dla dzieci, które zachęca je do integracji i akceptacji osób, które różnią się od nich. To książeczka Four Little Corners.

Książeczka Four Little Corners to opowiadanie, które powinny przeczytać wszystkie dzieci, ponieważ dzięki niemu nauczą się różnych wartości związanych z równością, integracją i różnorodnością.

Takie nauki odgrywają kluczową rolę, ponieważ pozwalają wychowywać dziecko w środowisku, w którym krzewimy szacunek, solidarność, godność, tolerancję i integrację. Tym samym zachęcimy dzieci do dorastania i rozwijania się w środowisku, które promuje pozytywną koegzystencję oraz zdrowe relacje społeczne.

“Jeśli nauczymy dziecko akceptować różnorodność jako coś normalnego, nie będziemy musieli mówić o integracji, a raczej o koegzystencji.”

– Daniel Comin –

Książeczka Four Little Corners: refleksje na temat integracji i różnorodności

Four Little Corners, książeczka napisana przez Jérôme Ruilliera, powinna stanowić lekturę obowiązkową, zwłaszcza w przedszkolu. Jednak sprawdzi się również w pierwszych latach edukacji wczesnoszkolnej.

To opowiadanie jest polecane dzieciom, które ukończyły 3. rok życia. Doskonale sprawdzi się w roli narzędzia do rozwoju inteligencji emocjonalnej oraz uczenia o integracji i różnorodności.

Opowiada o małym kwadracie, który bawi się ze swoimi przyjaciółmi, z których wszyscy są kółkami. Główny problem wiąże się z tym, że gdy mają wrócić do domu, muszą przejść przez okrągłe drzwi, przez które mały kwadracik nie jest w stanie się przecisnąć.

Szacunek

W tym momencie kwadrat stara się zmienić, aby zmieścić się w drzwi. Jednak, koniec końców, wszyscy orientują się, że wcale nie musi się zmieniać. Dociera do nich, że mogą wyciąć cztery małe kąty w drzwiach. Dzięki temu mały kwadracik będzie mógł przez nie przejść!

Morał tej historii głosi, że to społeczeństwo musi przystosować się od potrzeb danych ludzi, a nie na odwrót. Z tego powodu społeczności mają obowiązek proponować praktyczne i równe rozwiązania ograniczeń, na jakie mogą natknąć się członkowie takich grup.

W konsekwencji zasoby społeczne i edukacyjne muszą zostać dostosowane, aby obejmowały wszystkie rodzaje osób.

Można powiedzieć, że aby społeczeństwo się rozwijało, musi rozpoznać i zaakceptować różne cechy, przymioty i możliwości, które definiują każdą jednostkę.

“Różnice dają ogromne możliwości uczenia się i stanowią wolne, znaczące i odnawialne zasoby.”

– Robert Barth –

Znaczenie uczenia dziecka integracji

Integracja to proces poprawiania i innowacji, który ma na celu zmniejszanie lub eliminowanie barier, które ograniczają określone osoby. Tym samym jego cel to zakończenie dyskryminacji, wyłączenia i marginalizacji w następujących obszarach:

  • Płeć
  • Wiek
  • Język
  • Rasa
  • Wierzenia
  • Orientacja seksualna
  • Niepełnosprawność
  • Potrzeby edukacyjne
  • Pochodzenie etniczne lub społeczne
  • Cechy genetyczne

Tym samym integracja broni i promuje:

  • Równe prawa i możliwości
  • Akceptowanie różnorodności
  • Różnorodność społeczną
  • Uniwersalną dostępność
  • Rozwój maksymalnego potencjału każdego człowieka
  • Interakcje ze wszystkimi rodzajami ludzi
  • Bogactwo kulturalne
  • Udział w społeczności
Wycięte postaci

W domu i w szkole należy koncentrować się nie tylko na rozwoju poznawczym i akademickim. Trzeba również przekazywać pozytywne wartości i uczyć umiejętności społecznych.

Musimy wychowywać nasze dzieci w zintegrowanym środowisku. Już od pierwszych lat ich życia musimy uczuć je żyć razem, porozumiewać się z i wchodzić w interakcje z wszystkimi rodzajami dzieci, bez względu na ich cechy. Jeśli nauczymy je tego od jak najmłodszych lat, możemy:

  • Nauczyć je stać się obywatelami, którzy są świadomi niesprawiedliwości i są gotowi ją wykorzenić
  • Stworzyć w przyszłości lepsze społeczeństwo

Krótko mówiąc, społeczeństwo ma obowiązek zapewnić nowym pokoleniom wysokiej jakości edukacji bazującej na równości, szacunku wobec różnorodności oraz współpracy. Można to osiągnąć dzięki takim opowiadaniom jak książeczka Four Little Corners.

“Ludzie, jak ptaki, mają różne style latania, ale każdy z nich ma prawo latać.”

– Anonim –


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Baños-Pascual, C. (4 de noviembre de 2015). Por cuatro esquinitas de nada [Mensaje en un blog]. Aprendiendo a aprender. Recuperado de: https://blogpedagog.wordpress.com/2015/11/04/por-cuatro-esquinitas-de-nada/
  • Sánchez-Teruel, D. y Robles-Bello, M. A. (2013). Inclusión como clave de una educación para todos: revisión teórica. Revista española de orientación y psicopedagogía24(2), 24-36.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.