Ćwiczenia na koncentrację dla dzieci: 7 propozycji
Jak możesz pomóc dziecku nauczyć się skupiać uwagę? Przedstawiamy ćwiczenia na koncentrację dla dzieci, które sprawią, że to, co rozprasza malucha, zniknie raz na zawsze.
To normalne, że dzieci łatwo się rozpraszają. Wystarczy, że rozejrzą się wokół i zawsze znajdą coś, co je zainteresuje. Ćwiczenia na koncentrację dla dzieci pomogą skierować ich uwagę na właściwe tory.
Wykształcenie takiej umiejętności z pewnością okaże się przydatne w przyszłości. Jednak nauka zachowywania uwagi i koncentracji często sprawia problemy.
Jeśli dziecko często rozmawia podczas lekcji, nie może skoncentrować się podczas odrabiania pracy domowej lub traci wątek, gdy ktoś z nim rozmawia, musisz podjąć odpowiednie kroki.
W przeciwnym wypadku dziecko przyzwyczai się do złego zachowania i wyrośnie na rozproszonego nastolatka, którego praktycznie nic nie obchodzi.
Praca i nauka, które czekają na Twoje dziecko w przyszłości, są bezpośrednio związane z jego umiejętnością koncentracji. Mamy jednak dobrą wiadomość: ćwiczenia na koncentrację dla dzieci poprawiają umiejętność zachowania uwagi i skupienia na zadaniu.
Możesz w to nie wierzyć, ale zachowanie dziecka może poprawić odpowiednio dobrana zabawa.
Ćwiczenia na koncentrację dla dzieci
Skojarzenia wizualne i gry pamięciowe
Gry w skojarzenia pomagają maluchom kategoryzować podobne rzeczy. Kojarzenie powiązanych figur lub rysunków wymaga koncentracji i skupienia.
Jeśli uda Ci się sprawić, że dziecko wciągnie się i poświęci na nie sporo czasu, wyrobisz w nim nawyk koncentracji uwagi.
Istnieją specjalne gry i magazyny, które mogą okazać się pomocne. Największym wyzwaniem dla dziecka mogą być gry pamięciowe typu memory.
Dzięki nim maluch nauczy się trenować pole uwagi – a wszystko to w trakcie zabawy!
Kończenie rysunków i łączenie kropek
Takie zabawy można często znaleźć w zeszytach z krzyżówkami i rebusami. Dzieci je uwielbiają, bo są proste i pozwalają im rozwijać artystyczną duszę. Kończąc rysunki dziecko nie tylko dobrze się bawi, ale także ćwiczy umiejętność koncentracji uwagi.
Łączenie kropek nadaje się do tego idealnie, bo maluch musi wykonywać polecenia. Jeśli tego nie zrobi, nie odkryje ostatecznej wersji obrazka. Motywacją do koncentracji staje się jego własna ciekawość. W rezultacie bezwiednie uczy się kończenia zadań.
Labirynt
Labirynty to kolejny sposób na ćwiczenie koncentracji w wolnym czasie. Z pewnością zainteresują Twoje dziecko, ale aby odniosły zamierzony skutek, maluch musi zachować uwagę. Labirynt zaprasza dziecko do zapamiętania i rozpoznania ścieżek oraz przejść.
Labirynty mają własne zasady i ograniczenia. Wymagają posiadania pewnego poziomu dyscypliny i uwagi. Wszystko po to, by nauczyć dziecko skupiania uwagi bez nudzenia się.
Poszukiwacze skarbów
Poszukiwanie skarbu to doskonała zabawa dla bardziej aktywnych dzieci. Stwórz listę trzech lub czterech schowanych w domu przedmiotów. Następnie poproś malucha, żeby je znalazł i przyniósł.
Możesz postawić mu większe wyzwanie: niech przyniesie rzeczy w określonej kolejności. Z czasem możesz dodatkowo utrudnić zabawę zwiększając liczbę przedmiotów na liście. Możesz także nie nazywać ich bezpośrednio, ale dawać dziecku wskazówki, by samo odgadło, co ma przynieść.
Ustalanie rutyny to jeden z najlepszych sposobów na poprawę umiejętności zachowywania uwagi. Dorośli robią to podświadomie praktycznie cały czas.
Rozpoznawanie cyfr
Liczby to idealne abstrakcyjne przedmioty, idealne do tworzenia gier umysłowych na skojarzenia. Zabawa w rozpoznawanie liczb polega na podaniu dziecku cyfry, którą musi zapamiętać. Następnie wymieniasz liczby, a dziecko musi wskazać, kiedy pojawia się wybrana cyfra.
Ta dynamiczna gra wymaga od dziecka koncentracji uwagi podczas wysłuchiwania ciągu liczb. Inna odmiana zakłada używanie liter zamiast cyfr – wszystko zależy od preferencji dziecka.
Aby zmotywować malucha do zabawy możesz użyć cukierka lub ulubionej przekąski.
Układanie
Ułóż kilka przedmiotów w określonej kolejności. Dziecko musi ją zapamiętać, zanim dorosły je pomiesza. Następnie maluch ma ułożyć przedmioty w odpowiedniej kolejności używając pamięci lub mnemotechnik, które wykorzystał, by zapamiętać pierwotne ułożenie.
Istnieją gry planszowe, które wykorzystują organizowanie przedmiotów i wymagają od graczy sporej koncentracji, by wygrać. W Internecie również możesz znaleźć gry, które wspomagają umiejętność układania elementów w myślach.
“Największy dar, jaki można dać drugiej osobie, to pełna uwaga.”
–Richard Moss–
Puzzle i układanki – sposób na poprawę koncentracji
Żadna inna gra nie wymaga tyle uwagi co puzzle. Na szczęście na rynku istnieją układanki o różnych poziomach trudności, więc z pewnością bez problemu znajdziesz coś dla swojego malucha.
Już w wieku dwóch lub trzech lat maluchy mogą bawić się układając z pomocą rodziców puzzle złożone z dużych kawałków.
Widzisz już, że nie musisz, a nawet nie powinnaś narzekać, by dziecko zaczęło koncentrować uwagę. Najlepsze rozwiązanie to wspólna praca z dzieckiem, która sprawi, że w przyszłości będzie miało o wiele mniej problemów z nauką.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Aroca Barrios, M. A., & Delgadillo Parra, D. A. (2015). La lúdica como estrategia para mejorar los procesos de atención en los niños de grado primero del Colegio Americano de Ibagué. http://repository.ut.edu.co/handle/001/1416
- Cortes, N. (2021). El diseño y uso de rompecabezas como material didáctico para estimular la escritura y la lectura en los niños y niñas del grado kínder del colegio nuestra señora del rosario. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/42533/2022NellyCortes.pdf?sequence=7
- Riofrío Archuleta, M. C. (2013). El uso de gimnasia cerebral como estrategia de movimiento en el aula para mejorar la atención y concentración en clases de niños de tres años Un estudio de caso (Bachelor’s thesis, Quito, 2013). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/2196
- Suarez-Manzano, S., Ruiz-Ariza, A., Lopez-Serrano, S., & López, E. J. M. (2018). Descansos activos para mejorar la atención en clase: intervenciones educativas. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), 287-304. https://185.79.129.77/index.php/profesorado/article/view/69423