Dziecko nie mówi - czy powinnam zacząć się tym przejmować?
Dziecko osiągnęło pewien wiek, ale nadal nie mówi. Czy to powód do niepokoju? To częsty dylemat rodziców, których maluch nie potrafi wypowiedzieć ani jednego słowa. Dziś powiemy o tym czy powinnaś niepokoić się tym, że dziecko nie mówi i jak sobie z tym radzić.
“Moje dziecko ma już dwa lata, a jeszcze nie mówi lub zaledwie wypowiada kilka słów” – to typowa obawa wielu rodziców. Co zatem warto zrobić w tym przypadku? To prawda, że jest średni wiek, w którym dziecko powinno wypowiadać już pierwsze słowa.
Jednakże, każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie i odchylenia od wieku średniego w danej aktywności, nie musi oznaczać, że jego rozwój jest nieprawidłowy. Od wczesnego wieku, człowiek uzewnętrzniał te cechy, które ukazują idealną kolejność jego naturalnego rozwoju. Na przykład, szukanie wzrokiem głosu, gaworzenie, chichotanie, itp. Te i inne sygnały nie wskazują na problemy ze słuchem, ani z mówieniem.
Powodem, dla którego dziecko nie wydaje dźwięków lub wymawia wyrazy niepoprawnie, może być wychowanie. Innymi słowy, Twój maluch może wyrażać tym lenistwo. Mimo to, stale obecny głos wewnętrzny mówi:”Moje dziecko nadal nie mówi”. To może być całkiem niepokojące dla rodziców. Trudno uwierzyć, że może to być jedynie kaprys naszego malucha. W rezultacie, czekają zbyt długo zanim skontaktują się ze specjalistą i uzyskają odpowiednią diagnozę.
Jeśli więc dziecko osiągnęło dwa lata i wypowiada tylko kilka słów lub w ogóle nie mówi, czas udać się do pediatry. Lekarz dziecka będzie w stanie określić poziom jego rozwoju. Uzyskanie wczesnej diagnozy jest niesłychanie ważne. Bardzo często, opóźnienie mowy może być sygnałem poważniejszego problemu. Aby stymulacja mowy okazała się efektywna, rodzice muszą towarzyszyć dziecku na każdym kroku tego procesu.
Czytanie opowiadań, a także prowadzenie rozmów w trakcie dnia, wzmacnia komunikację od wczesnego wieku. W rezultacie, dzieci poprawiają swoje umiejętności językowe.
Jest taki język, na świecie, który wszyscy rozumieją: Język entuzjazmu, spraw osiągniętych z miłością i determinacją, jako części poszukiwań, tego w co wierzymy i czego pożądamy
– Paulo Coelho-
Gdy dziecko nie mówi…
Rola rodzica powinna być aktywna. Jeśli wydaje Ci się, że Twoje dziecko może cierpieć na opóźnienia w mowie, powinieneś wziąć czynny udział w procesie rozwoju tej umiejętności.
- Dzieci uczą się mówić poprzez słuchanie tego, jak inni wokół niego mówią, głównie przez naśladownictwo. Zawsze bądź ich najlepszym przykładem. Mów powoli i wyraźnie.
- Zainwestuj cenny czas w komunikację ze swoimi dziećmi. Mów do swojego malucha od urodzenia i na każdym etapie późniejszego rozwoju. Zachęć do naśladowania odgłosów.
- Nie chwal, jeśli Twoje dziecko robi fonetyczne błędy. Możesz przez to nieświadomie wzmacniać popełnianie błędów.
- Baw się. Na przykład, ucz swoje dziecko odgłosów, jakie wydają różne zwierzęta. Możesz również naśladować głosy różnych pojazdów: samochodu, pociągu, motocykla, wozu strażackiego, itp.
Oznaki wskazujące, że dziecko może mieć zaburzenia mowy
Kiedy nadchodzi czas, gdy należy zacząć się martwić, że Twoje dziecko nie wypowiada jeszcze żadnych słów? Zwróć uwagę na poniższe sygnały:
- Jeśli w wieku 12 miesięcy dziecko nie robi, takich gestów, jak machanie na powitanie, czy pożegnanie.
- Jeśli w wieku 18 miesięcy dziecko nie rozumie dobrze słów lub nie wydaje żadnych dźwięków.
- Jeśli w wieku 24 miesięcy dziecko nie potrafi zbudować prostego zdania lub tylko wydaje odgłosy.
Najpopularniejsze powody opóźnienia mowy u dzieci
Mowa
Bardzo często za opóźnieniami mowy stoją problemy z budową ust, języka lub podniebienia dziecka. Dlatego jeśli podejrzewasz, że dziecko wyraża opóźnienia w mowie, powinnaś zabrać go na wizytę do specjalisty w tej właśnie dziedzinie.
Słuch
Jeśli dziecko ma problemy ze słuchem, ma też kłopot z prawidłowym zrozumieniem języka wokół siebie. Może być to powodem nieprawidłowego wymawiania słów.
Czynnik oralno-motoryczny
Czasami dziecko może mieć problem z obszarem mózgu odpowiedzialnym za wypowiadanie słów. W rezultacie, jest to brak koordynacji między językiem, ustami i szczęką.
Kiedy powinnam zabrać dziecko do specjalisty?
To typowe, że rodzice, którzy pytają siebie dlaczego ich dziecko jeszcze nie mówi, nie zdają sobie sprawy, że istnieje głębszy problem. Jednakże, sprawy zaczynają się układać inaczej, gdy zrozumieją, że ich dziecko potrzebuje profesjonalnej pomocy, by rozwiązać problem.
W większości przypadków, pediatra jest w stanie zidentyfikować przyczynę opóźnienia mowy. Jak tylko lekarz ustali źródło problemu, skieruje Twoje dziecko do odpowiedniego specjalisty. Wczesna terapia z logopedą pomoże Twojemu maluszkowi rozwijać się prawidłowo.
Logopeda jest odpowiedzialny za diagnozę, zapobieganie i leczenie związane z mową i językiem. Podczas sesji terapeutycznych, specjalista przeprowadzi ćwiczenia, które poprawią umiejętności językowe dziecka. Ekspert w dziedzinie logopedii przekaże Ci ćwiczenia, które możesz praktykować z dzieckiem w domu, dla wzmocnienia efektu terapii.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Melgarejo, G. M., Maraver, M. J. T., & Sage, D. S. (2013). El retraso en el desarrollo del lenguaje y los problemas de comprensión lectora: una exploración del modelo simple de lectura. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 33(3), 136-145. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0214460312000708
- Sotillo, M., & Rivière, Á. (1997). Algunas cuestiones sobre el desarrollo del lenguaje de referencia mental: los problemas de los niños con el lenguaje de estados mentales. Estudios de Psicología, 18(57), 39-59. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/021093997320972034
- Barragán, P. E., & Lozano, S. S. (2011). Identificación temprana de trastornos del lenguaje. Revista Médica Clínica Las Condes, 22(2), 227-232. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864011704175
- Rodríguez, J. J., & Santana, A. M. M. (2010). Adquisición y desarrollo del lenguaje. A.(. Muñóz García, Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil, 101-120.