Czy odżywianie wpływa na wyniki w szkole? Poznaj odpowiedź na to pytanie!

22 września 2019

Wyniki wielu badań wskazują, że odżywianie wpływa na wyniki w szkole. Czy masz pewność, że Twoje dzieci jedzą wszystko, czego ich mózg potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania?

Czy Twoje dziecko jest zdemotywowane, ma trudności z koncentracją lub jest ogólnie niezainteresowane szkołą? Możesz rzucić okiem na to, co je. Okazuje się bowiem, że odżywianie wpływa na wyniki w szkole Twojego dziecka bardziej, niż myślisz.

W ciągu roku szkolnego zwracamy szczególną uwagę na takie rzeczy, jak odpowiednia liczba przespanych godzin, równowaga między zabawą a nauką itp. Ale czy zwracamy taką samą uwagę na to, co jedzą nasze dzieci? Jeśli zdajesz sobie sprawę z tego, jak bardzo odżywianie wpływa na wyniki w szkole Twojego dziecka, zacznij zwracać uwagę na dietę dziecka.

Mózg człowieka wciąż pozostaje wielką zagadką. Ten narząd jest często przyrównywany do centralnego komputera, który kontroluje wszystkie nasze funkcje i stanowi 2% naszej całkowitej masy ciała.

Warto wspomnieć, że mózg składa się ze 100 miliardów komórek nerwowych i 1000 miliardów połączeń neuronowych – wszystkie odpowiadają za nasze zdolności poznawcze. Rozwój mózgu rozpoczyna się w pierwszych etapach ciąży, a 90% wzrostu mózgu następuje w wieku 6 lat.

Na prawidłowy rozwój mózgu wpływ ma wiele czynników. Jednak faktem jest również, że prawidłowe odżywianie wpływa na wyniki w szkole, ponieważ może sprzyjać optymalnemu wchłanianiu składników odżywczych. Jednocześnie wpływa na rozwój języka, pamięć, zdolności psychomotoryczne, uwagę, a nawet nastrój.

Nic więc dziwnego, że przeprowadzono liczne badania, by ustalić, które pokarmy najlepiej sprzyjają zdrowemu rozwojowi poznawczemu, szczególnie u dzieci. W jednym z badań przeprowadzonych w Hiszpanii przebadano ponad 1300 dzieci w wieku od 10 do 14 lat. Naukowcy odkryli wówczas, że dieta śródziemnomorska poprawia wyniki w nauce.

Co jeszcze musimy wiedzieć o tym, jak odżywianie wpływa na wyniki w szkole naszych dzieci?

Odżywianie wpływa na wyniki w szkole! Oto składniki odżywcze, których potrzebują dzieci

Kiedy mówimy o tym, jak odżywianie wpływa na wyniki w szkole, nie możemy zapominać, że mózg stale wytwarza nowe neurony. Ta aktywność pochłania 20% energii zużywanej przez organizm dziecka. Dlatego dieta, która zapewnia niezbędne składniki odżywcze, jest istotną częścią zdrowego rozwoju.

Kwasy omega 3 i 6 dla dobrych połączeń neuronowych

Ogólnie rzecz biorąc, tłuste ryby morskie zawierają kwasy tłuszczowe omega 3 (DHA), które są niezbędne, aby mózg mógł przekazywać wytwarzane przez siebie impulsy elektryczne.

Zdrowe potrawy

Pozytywnie wpływają również na połączenia neuronowe i mają związek z procesami uczenia się i pamięci. Kwasy omega 3 można znaleźć w łososiu, anchois, sardynkach, orzechach włoskich, nasionach chia i innych produktach.

Węglowodany na energię – bo odżywianie wpływa na wyniki w szkole!

Węglowodany są jak paliwo dla mózgu, dostarczając energię po przekształceniu jej w cukier. Ale zachowaj ostrożność – najważniejsze są wolno wchłaniające się węglowodany. Zapewniają nam stały dopływ glukozy. Wolno wchłaniające się węglowodany znajdziesz na przykład w produktach pełnoziarnistych, makaronach czy ziemniakach.

W tym samym sensie ważne jest, aby unikać rafinowanych cukrów. Zastrzyk energii, której dostarczają, jest natychmiastowy, ale trwa bardzo krótko. Zaraz po tym szybkim przypływie energii, następuje krach, który nie jest dobry dla naszego ciała.

Mózg dziecka nie ma jeszcze zdolności do tworzenia optymalnych rezerw węglowodanów. Dlatego ważne jest, aby zapewnić w diecie malucha stały zapas żywności będącej źródłem glukozy.

Serotonina na dobre samopoczucie

Tryptofan to aminokwas niezbędny do wytwarzania serotoniny – substancji odpowiedzialnej za nasze samopoczucie, koncentrację i nastrój. Można go znaleźć w jajach, mięsie i rybach, nasionach słonecznika, czekoladzie (im czystsza, tym lepsza) i kurkumie.

Cholina na silne neurony

Neuroprzekaźniki odpowiadają za przekazywanie informacji z jednego neuronu do drugiego. Aby tak się stało, potrzebujemy witamin z grupy B, takich jak cholina, która znajduje się między innymi w jajach. Cholinę można także znaleźć w orzechach i mleku.

Kwasy tłuszczowe na elastyczne neurony

Orzechy, awokado i oliwa z oliwek zawierają tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone. Substancje te poprawiają pamięć i pomagają zwiększyć efektywność funkcji neuronowych. Są idealne jako zdrowe przekąski w diecie, przyczyniające się do szkolnych osiągnięć Twojego dziecka.

Tłuste ryby morskie zawierają kwasy tłuszczowe omega 3 (DHA), które są niezbędne, aby mózg mógł przekazywać wytwarzane przez siebie impulsy elektryczne.

Wapń na relaks

Wapń ma bezpośredni związek z impulsami nerwowymi. Brak wapnia może prowadzić do nadaktywności lub wręcz przeciwnie, powodować zmęczenie. Jest nie tylko niezbędny dla zdrowych kości, ale także dla prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Wapń ułatwiaj dzieciom koncentrację i zapobiega popadaniu w stres. Nasiona sezamu są bogatym źródłem wapnia, podobnie jak orzechy włoskie, warzywa liściaste i mleko.

Białka i żelazo zapewniają sprawność umysłową

Mięso nie jest jedynym źródłem białka i żelaza. Ich duże ilości zawierają także rośliny strączkowe. Ogólnie rzecz biorąc, w roślinach strączkowych można znaleźć wszystkie składniki odżywcze potrzebne mózgowi do produkcji nowych neuronów i dotarcia tlenu do każdej komórki nerwowej.

Sprawność intelektualna i psychiczna wiążą się ze spożywaniem prawidłowych ilości żelaza i białka. To między innymi dlatego uważa się, że odżywianie wpływa na wyniki w szkole.

Witaminy i minerały przeciw chorobom neurodegeneracyjnym

Potas, magnez i likopen są niezwykle pomocne w ochronie mózgu przed uszkodzeniem komórek.

Odżywianie wpływa na wyniki w szkole

Przeciwutleniacze, które znajdują się w jagodach, bananach i pomidorach, są naszymi sprzymierzeńcami przeciwko starzeniu się komórek.

Kilka słów na koniec o tym, jak odżywianie wpływa na wyniki w szkole

Podstawowa zasada mówi, by za wszelką cenę unikać żywności wysoko przetworzonej. Dzięki temu naprawdę zobaczysz, jak bardzo odżywianie wpływa na wyniki w szkole.

Oczywiście, spożywanie wysoko przetworzonej żywności od czasu do czasu nie jest wielkim problemem, ale nie powinno być podstawą diety naszych dzieci. Co więcej, według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) żywność wysoko przetworzona może być rakotwórcza.

I wreszcie, upewnij się, że Twoje dzieci piją wystarczającą ilość wody. Odwodnienie jest bardzo częste i może powodować problemy z uwagą, dezorientację, problemy z pamięcią, zmęczenie, osłabienie mięśni i inne poważne problemy.