Jak wymagania rodziny wpływają na edukację naszych dzieci?
Podczas edukacji naszych dzieci mamy wobec nich wiele oczekiwań, marzeń, projektów i celów. Czasami nie zdajemy sobie sprawy, że te wymagania rodziny mogą stać się nieformalnymi obowiązkami. Dzieci czują, że muszą je wypełnić i przyjąć w swoim życiu.
Jako rodzice powinniśmy się więc zastanowić, w jaki sposób wymagania rodziny, panujące w niej zasady i obowiązki mogą wpływać na edukację naszych dzieci.
Te zasady i wymagania rodziny często określają, w mniejszym lub większym stopniu, możliwości, jakie dzieci mają do zbudowania własnego planu na życie. Wpłyną one również na ich wolność wyboru sposobu, w jaki chcą czuć się spełnione w życiu.
Żądania, obowiązki i inne wymagania rodziny
Społeczeństwo, religia i sama rodzina ustanawiają oraz przekazują wiele zasad z pokolenia na pokolenie . N iektóre wprost, inne w sposób dorozumiany. Mogą to być wartości i sposoby działania, myślenia i zachowania. Większość ludzi ogólnie je akceptuje. Co więcej, na pierwszy rzut oka nie są one w żaden sposób podważane.
Jednak dzieje się tak dlatego, że wiele osób na pewnym etapie życia odkrywa, że zasady te zaczynają być sprzeczne z ich własną osobowością i celami. W końcu akceptują jednak te zasady. Ale robią to tylko w roli fasady. Ukrywa ona ich uczucia, opinie i myśli, które nie mają nic wspólnego z tym, co im się narzuca.
Tak więc decyzja o tym, czy złamać określone wymagania rodziny i społeczne, zasady i obowiązki, będzie zależeć od każdej osoby. I jej opcji, warunków, możliwości i zdolności do tego.
Będzie to również zależało głównie od jej potrzeby bycia sobą w świecie pełnym zasad i wartości, które sprawiają, że zachowujemy się jak wszyscy inni. A jednocześnie tego tak naprawdę nie chcemy i nie podzielamy tych wartości .
Dotyczy to również przekonań, dla których Twoje dziecko może czuć, że nie mają one uzasadnienia, ani racjonalnego, ani emocjonalnego.
Zasady zewnętrzne i wymagania rodziny, które wpływają na edukację dziecka
Te zasady i wymagania rodziny , czasem niepisane lub niesprecyzowane, są bardzo zróżnicowane. Od najbardziej powierzchownych do najbardziej egzystencjalnych. Mają bardzo silny komponent emocjonalny, ponieważ prawie zawsze są związane z ludźmi, których znamy i z którymi mamy relacje.
A także dlatego, że ingerują w to, jak dzieci budują własną tożsamość.
Oto kilka przykładów, jak wymagania rodziny i oczekiwania jej członków mogą wpływać na nasze dzieci:
- Partia polityczna, z którą musimy się identyfikować. Albo drużyna piłkarska, której musimy kibicować i z którą się utożsamiać. Tylko dlatego, że nasi rodzice i dziadkowie zawsze się z nimi identyfikowali.
- Sposób ubierania się, gdyż nasza rodzina ma w tym względzie pewne oczekiwania.
- Religia, którą musimy wyznawać i jak powinniśmy się zachowywać zgodnie z jej zasadami.
- Kierunki, które powinniśmy studiować lub jaki zawód wybrać, zgodnie z poglądami naszych rodziców lub dziadków.
- Jak powinniśmy myśleć, jakie opinie powinniśmy mieć na różne tematy, a nawet o tym, o czym nie powinniśmy rozmawiać.
- Rodzaje relacji, jakie powinniśmy mieć z innymi ludźmi. Co jest nie tak, a co dobre oraz jak powinniśmy się czuć i wyrażać te rzeczy.
- Oczekiwania związane z modą i sieciami społecznościowymi. Również dotyczących cech potencjalnego partnera lub partnerki, zwyczajów, klasy społecznej lub pochodzenia etnicznego.
Jak obowiązki i wymagania rodziny wpływają na edukację dziecka?
Zasady i wymagania rodziny nie oznaczają jedynie obowiązku robienia rzeczy lub bycia kimś, czego nasze dzieci nie chcą robić ani kim być. A jednak robią to tylko po to, by zadowolić swoich rodziców.
Zobowiązania takie stają się także realną przeszkodą w budowaniu ich osobowości i tożsamości. Dzieje się tak dlatego, że nie wydają im się wcale racjonalne. W rezultacie dochodzi do prawdziwego zużycia emocjonalnego i relacyjnego.
A więc w bardziej praktycznym ujęciu można powiedzieć, że obowiązki i zasady wpływają na edukację naszego dziecka, tworząc:
- Frustracje spowodowane sprzecznościami między tym, kim dziecko chce być lub co robić, a tym, jakie są oczekiwania członków rodziny pod tym względem.
- Poczucie winy za sposób myślenia, odczuwania lub działania w inny sposób niż reszta rodziny.
- Niepokój, smutek lub brak motywacji wskutek świadomości, że nigdy nie będzie w stanie wybrać konkretnej kariery lub zawodu, a nawet zająć się określonym hobby lub zawodem. Po prostu dlatego, że nie jest to akceptowane w rodzinie.
- Poczucie odrzucenia i przekazywanie tego odrzucenia członkom rodziny. Wynika to z obowiązku przestrzegania zasad i zobowiązań, których dziecko nie podziela ani w które nie wierzy. Zasady te mogą być określone lub po prostu dorozumiane.
- Reakcje wściekłości i gniewu na krewnych i na cały świat. Dzieje się tak, gdy dziecko stopniowo czuje, że musi porzucić własne marzenia i projekty tylko po to, aby poczuć się akceptowanym i uzyskać aprobatę rodziny.
- Postawy narastającego buntu wobec dezaprobaty rodziców i niezrozumienia ubioru, gustów czy hobby.
Ograniczanie wymagań społecznych i rodzinnych, zasad i obowiązków narzucanych z zewnątrz jest aktem miłości do samego siebie .
Tytułem podsumowania
Jako rodzice często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak nasze zasady i obowiązki mogą wpływać na osobowość i charakter dziecka . Tak więc, jeśli naprawdę chcemy jego szczęścia i by miało ono swobodę pełnego wyrażania siebie jako istoty ludzkiej, musimy dać im więcej swobody pod względem wyborów.
Wyzwaniem dla rodziców wychowujących dzieci będzie nieobciążanie ich rodzinnymi wymaganiami i obowiązkami. Muszą im zaufać i nauczyć bycia dobrymi ludźmi. Niezależnie od tego, czego się uczą lub kogo zdecydują się kochać.
Powinniśmy to zrobić bez względu na to, czy kwestionują one i porzucają pielęgnowane tradycje rodzinne, wartości i ideologie. Zróbmy to, jakkolwiek może się to niektórym z nas wydawać nie do pomyślenia.
Uwaga: Kiedy mówimy o zasadach, nie odnosimy się oczywiście do niezbędnych zasad, których rodzic musi nauczyć swoje dziecko, aby wychować je w przyzwoity, poprawny, zgodny z prawem sposób. Mówimy o niepotrzebnych regułach, które utrudnią rozwój młodego człowieka .
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Gonzalez Zamora, E. (2019). Cuestionamientos a los mandatos de género (Master’s thesis, Universidad Iberoamericana Ciudad de México. Departamento de Comunicación.). Recuperado de http://192.203.177.185/bitstream/handle/ibero/2366/016776s.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Mercado, R. (2012). Historias de legados familiares, mandatos encubiertos y elecciones negociadas. Cuadernos de Educación, (3). Recuperado de https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/viewFile/681/644
- Paz Chávez, C. J. (2017). Adolescencia, sufrimiento y redes sociales: una mirada hacia los nuevos mandatos superyoicos (Doctoral dissertation, Universidad Andrés Bello). Recuperado de http://repositorio.unab.cl/xmlui/bitstream/handle/ria/8733/a122834_Paz_C_Adolescencia%2c%20sufrimiento%20y%20redes%20sociales_2017_Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y