Spokój - znaczenie tej cechy jako wartości
Spokój jako wartość jest bardzo przydatny zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Ta cecha charakteru i umiejętność pomaga nam działać zdecydowanie i spokojnie w obliczu wyzwań każdego dnia.
Spokój traktowany jako wartość jest sposobem na pomoc dzieciom w rozwiązywaniu życiowych problemów i sytuacji w bardziej pozytywny sposób. Wyjaśnimy Ci to nieco bliżej w naszym artykule.
Czym jest spokój?
Spokój to cecha ludzi opanowanych lub zrelaksowanych. Ma ona związek z czyjąś osobowością – to znaczy, że osoba może mieć pogodny charakter. Można ją także określić jako pogodę ducha, opanowanie lub wyciszenie. Albo połączenie wszystkich tych cech naraz.
Ponadto spokój odnosi się również do umiejętności, którą ludzie mogą rozwijać i ćwiczyć. Na przykład ktoś może zachowywać się spokojnie w różnych sytuacjach.
Spokój lub bycie spokojną osobą pozwoli nam pomyśleć nad kolejnymi krokami, zanim zaczniemy działać impulsywnie lub kierować się emocjami. Zarówno w życiu codziennym, jak i w trudnych czasach spokój może się naprawdę przydać.
Spokój i samokontrola
Na co dzień i przez całe życie zdarzają się liczne sytuacje, w których musimy szybko podejmować decyzje i działać. Może się to zdarzyć w pracy, w otoczeniu rodzinnym, a także w sytuacjach osobistych. Jak wspomnieliśmy, możesz stawić takim problemom czoła na różne sposoby.
Kiedy ludzie są spokojni w obliczu problemów, to mają nad sobą pełną samokontrolę. Oznacza to, że mają nie tylko kontrolę nad swoimi emocjami, ale także świadomą zdolność do dobrowolnego regulowania impulsów i reakcji.
Dzięki spokojowi i samokontroli możesz opanować impulsywność, która sprawia, że zachowujesz się irracjonalnie. W rezultacie możesz osiągnąć takie rzeczy jak na przykład:
- Brak marnowania czasu.
- Unikanie uczucia frustracji, niepokoju, napięcia i stresu.
- Uczenie się na błędach i na podstawie nowych problemów.
- Brak krzywdzenia innych poprzez działanie bez zastanowienia.
- Rozwijanie pozytywnej równowagi osobistej i w relacjach międzyludzkich.
- Osiąganie większej koncentracji.
- Poprawienie swojego nastroju.
- Osiągnięcie wewnętrznego spokoju.
„Spokój to nie unikanie burzy, ale opanowanie w czasie burzy”.
Znaczenie spokoju jako wartości
W dzisiejszych czasach nasze życie jest pełne zajęć: rodzina, praca, studia, podróże, relacje i sieci społecznościowe, a wszystko to prowadzi nas do ciągłego stanu podekscytowania. Ważne jest zatem to, aby nauczyć się być spokojnym lub zachowywać się pogodnie w obliczu przeciwności losu i problemów.
Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy nasze życie toczy się w naprawdę szybkim tempie. Ważne jest również to, by uczyć nasze dzieci spokoju jako wartości. Oznacza to nauczenie ich wybierania spokojnych postaw w obliczu trudnych okoliczności, nowych lub nieznanych dla nich.
Z drugiej strony są pewne momenty, dramatyczne lub niebezpieczne, które wymagają także chwili spokoju i opanowania. W tym celu dzieci muszą opanować takie umiejętności, jak na przykład:
- Przeanalizowanie i zastanowienie się na spokojnie przed podjęciem działania, oceniając wszystkie możliwe konsekwencje.
- Zachowanie spokoju w obliczu niebezpiecznych lub nieprzewidzianych sytuacji i proszenie o pomoc bez obawy.
- Zrelatywizowanie wszystkich bodźców, zastanowienie się, co jest naprawdę ważne, a co nie.
- Kontrolowanie oddychania, aby zrelaksować się w sytuacjach stresowych.
- Bycie cierpliwym, bo na wszystko jest odpowiedni czas. Problemy mogą mieć więcej niż jedno rozwiązanie, które nie zawsze jest dostępne od razu.
- Ocena różnych opcji i rozwiązań przed podjęciem działania.
- Wysłuchanie opinii innych osób i ich punktów widzenia.
Cała wiedza, umiejętności, doświadczenie i porady bardziej doświadczonych osób mogą pomóc dzieciom poszerzyć ich spojrzenie na całą sytuację. W ten sposób mogą podejmować lepsze decyzje dotyczące swoich problemów.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- André, C. (2017). Los estados de ánimo: el aprendizaje de la serenidad. Editorial Kairós.
- Rodríguez Neira, V. (2010). Hacia la conquista de la serenidad. Projecte
Final del Màster en Educació Emocional i Benestar. Barcelona: Universitat
de Barcelona. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/67973/6/Hacia%20la%20conquista%20de%20la%20serenidad.pdf - Oros, L. B. (2008). Promoviendo la serenidad infantil en el contexto escolar. Experiencias preliminares en una zona de riesgo ambiental. Interdisciplinaria, 25(2), pp. 181-195. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/180/18025202.pdf