Ćwiczenia podnoszące poczucie własnej wartości w szkole

Chcesz pracować nad rozwojem poczucia własnej wartości w klasie, ale nie wiesz jak? Oto bardzo skuteczne działanie.
Ćwiczenia podnoszące poczucie własnej wartości w szkole
Ana Couñago

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Ana Couñago.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Pojęcie samooceny odnosi się do subiektywnego postrzegania i wartościowania siebie, zarówno osobistego, jak i społecznego. Aby rozwinąć dobre poczucie własnej wartości, musisz kochać i akceptować siebie takim, jakim jesteś. Ale nie zawsze jest to łatwe, zwłaszcza w dzieciństwie i młodości, kiedy jednostki kształtują swój własny charakter.

Z tego powodu w następnym artykule zarekomendujemy ćwiczenie podnoszące poczucie własnej wartości w szkole. W tym sensie musimy wziąć pod uwagę, że w pewnym wieku bardzo ważne stają się przyjaźnie i opinie innych rówieśników. Dlatego dobrze jest pracować nad poczuciem własnej wartości wspólnie z całą klasą.

„Tylko jeśli czuję się doceniany za bycie takim, jakim jestem, mogę zaakceptować siebie, czy mogę być autentyczny, czy mogę być prawdziwy”.

Jorge Bucay

Szereg uczniów szkół podstawowych pracujących w klasie.

Czynniki wpływające na poczucie własnej wartości

Jak już wspomnieliśmy, poczucie własnej wartości jest subiektywną oceną, jaką człowiek sam sobie wystawia. Kiedy ta ocena jest pozytywna, pociąga za sobą takie uczucia jak:

Wszystko to ma fundamentalne znaczenie dla optymalnego rozwoju ewolucyjnego. Ale kształtowanie dobrej samooceny zależy nie tylko od nas samych, ale także od kilku czynników, takich jak:

  • Własna percepcja możliwości, cech i cech osobistych.
  • Ocena własnych osiągnięć lub celów.
  • Porównanie z innymi ludźmi.
  • Uznanie otrzymane od innych osób. W dzieciństwie szczególnie ważne jest postrzeganie uwagi i uczucia ze strony rodziny. Ponadto w okresie przed- i młodzieńczym bardzo cenione jest poczucie bycia kochanym i docenianym przez przyjaciół.
  • Doświadczenie.
  • Opinia, jaką inni mają o Tobie.
  • Interpretacja lub komentarze innych na temat czyjegoś zachowania lub sposobu.

„Poczucie własnej wartości to reputacja, którą zdobywamy wśród samych siebie”.

Nathaniel Branden

Dlatego, aby pracować nad poczuciem własnej wartości w klasie z dziećmi, najlepiej jest pokazać im, co myślą o nich koledzy i zrozumieć ich własne refleksje na ten temat. Czy chcesz poznać optymalną aktywność pozwalającą osiągnąć ten cel? Tutaj wyjaśnimy to krok po kroku, abyś mógł łatwo zastosować go w praktyce.

Ćwiczenie mające na celu pracę nad samooceną w szkole

Przed rozpoczęciem ćwiczenia należy w prosty, jasny i zrozumiały sposób wyjaśnić dzieciom, czym jest poczucie własnej wartości. Gdy zrozumieją znaczenie tego pojęcia, należy wykonać następujące kroki:

Młody chłopak, który jest z siebie dumny.
  1. Każdy uczeń otrzymuje pustą kartkę papieru. Na górze kartki powinien napisać tylko swoje imię.
  2. Każde dziecko podaje kartkę koledze z klasy po prawej. Ten kolega z klasy powinien napisać coś pozytywnego o danym uczniu, czy to cechy, cechy fizyczne, zdolności, umiejętności itp.
  3. Kiedy nauczyciel mówi „dalej”, dzieci muszą ponownie przekazać kartkę dziecku po prawej i otrzymać jednocześnie kartkę innego kolegi z klasy. Po raz kolejny muszą napisać pozytywne cechy osoby, której nazwisko widnieje na górze.
  4. Procedurę tę powtarza się tyle razy, ile jest to konieczne, aby utworzył się łańcuch między uczniami. Aż każda kartka papieru wróci do właściciela z komplementami i pochwałami wypisanymi przez pozostałych kolegów z klasy.
  5. Każde dziecko odczytuje pozytywne cechy, które pojawiają się na jego kartce, zastanawia się nad nimi, zakreśla te, które je zaskakują i podkreśla te, z którymi się zgadza.
  6. Na koniec w klasie powstaje debata, podczas której w grupie omawiane są pozytywne oceny, które dzieci wymieniły między sobą.

Teraz, gdy znasz już to interesujące ćwiczenie do pracy nad poczuciem własnej wartości w klasie, mamy nadzieję, że wkrótce zastosujesz je w praktyce ze swoimi uczniami, aby mogli docenić wszystkie niesamowite cechy, które posiada każdy z nich. Nawet jeśli mają jeszcze nie zdawali sobie z tego sprawy.

„Ze wszystkich sądów, które wydajemy w życiu, żaden nie jest ważniejszy niż ten, który wydajemy nad sobą”.

Nathaniel Branden


Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.