Rozproszone dziecko: na co należy zwrócić uwagę?
Możesz myśleć, że masz rozproszone dziecko, które jest bardzo roztargnione lub roztargnione i dlatego nie zwraca właściwie na nic uwagi. Może odwraca wzrok, kiedy z nim rozmawiasz, a w szkole może bujać w obłokach, zamiast skupiać się na lekcji.
Jeśli martwisz się, że Twoje dziecko nie potrafi się skoncentrować, przeczytaj nasz artykuł: porozmawiamy w nim o tym, jaki rodzaj uwagi należy wzmocnić u takich dzieci.
Dowiedz się, jakie rodzaje uwagi istnieją, aby być w stanie pomóc dziecku, któremu brakuje uwagi i koncentracji. Dzięki temu będzie jednocześnie czuło się kochane i rozumiane w każdym momencie. To zmotywuje je do poprawy wyników!
Rozproszone dziecko: rodzaje uwagi i koncentracji
Uwaga to abstrakcyjna funkcja mózgu, ale najważniejsza. Jakie jej typy rozróżniamy? O czym należy pamiętać, jeśli chodzi o naukę u dzieci? Zwróć uwagę na następujące rodzaje uwagi:
- Selektywna. Obejmuje umiejętność wyboru bodźca do skupienia na nim uwagi.
- Podzielona. Zwracanie uwagi na różne bodźce w tym samym czasie.
- Zmienna. Przenoszenie uwagi z jednego bodźca na drugi.
- Trwała. Utrzymywanie uwagi przez dłuższy czas na jednym bodźcu.
- Wytężona. Zwracanie uwagi na bodziec przez długi czas w sposób ciągły.
Rozproszone dziecko i jego zdolność koncentracji
Chociaż istnieją inne rodzaje uwagi, opisane powyżej są najczęściej spotykane. Co więcej, w określonych godzinach można je ze sobą łączyć. Możemy również rozważyć różne rodzaje uwagi w oparciu o inne kryteria:
- Wizualna. Uwagę zwracają bodźce wzrokowe.
- Słuchowa. Uwagę zwracają bodźce słuchowe.
- Otwarta. Dziecko zwraca uwagę na jeden bodziec i w razie potrzeby na więcej niż jeden.
- Ukryta. Dziecko zwraca uwagę na bodziec, który nie ma nic wspólnego z tym, co robimy (na przykład uczy się, ale słucha zarazem rozmowy rodziców).
- Dobrowolna. Świadomie zwraca uwagę na bodziec.
- Mimowolna. Dziecko zwraca uwagę na bodziec w sposób nieświadomy.
W tym momencie znasz już więcej rodzajów uwagi i wiesz, jak możesz je łączyć. Teraz nadszedł czas, aby dowiedzieć się, z jakim rodzajem uwagi ma problem Twoje dziecko i jak mu pomóc. Ogólnie jednak niezbędna będzie praca nad motywacją z takimi maluchami, aby zwiększyć ich zdolność do zapamiętywania nauczanych treści.
Znaczenie motywacji
Jeśli masz dziecko, które jest podatne na dekoncentrację lub uważasz, że jest zbyt roztargnione, musisz jak najszybciej określić rodzaj uwagi, która najlepiej i najgorzej działa w jego przypadku. Wszystkie rodzaje uwagi tak samo skutecznie pozwalają osiągnąć dobre wyniki, jeśli pracuje się nad nimi wystarczająco długo.
Oprócz pracy nad uwagą musisz także skupić się nad motywacją. Bez motywacji skupianie się dla dziecka na czymkolwiek nie będzie stanowiło żadnej atrakcji.
Dzieci muszą postrzegać naukę szkolną i codzienną jako źródło wiedzy, które będzie im służyć przez całe życie. Wiedzy, która sprawi, że będą się rozwijać jako ludzie i przygotują na sukces w dorosłym życiu. W rzeczywistości motywacja ma fundamentalne znaczenie w każdej dziedzinie życia.
Która uwaga jest ważniejsza?
Praca nad wysiłkiem zawsze będzie ważnym punktem, aby motywacja nie słabła. W ten sposób możesz zapobiec nadmiernej frustracji swoich dzieci w związku z nauką w szkole.
Ważne jest, aby zwracać uwagę na uzyskanie dobrych wyników, a tylko wysiłkiem można to osiągnąć. To prawda, że są dzieci, którym może być trudniej niż innym, a nawet jeśli się mocno przyłożą, mogą nie osiągnąć oczekiwanych rezultatów.
Ale ważne jest, aby chwalić wysiłek dziecka, bo jeśli dalej to będzie robić, prędzej czy później jego koncentracja się poprawi. Jego świadoma także uwaga znacznie się poprawi, ale potrzebna jest cierpliwość!
Wszystkie rodzaje uwagi są ważne i dlatego musisz nad nimi pracować, aby podtrzymana uwaga prędzej czy później dominowała w najważniejszych momentach.
Jeśli uważasz, że Twoje dzieci mają jakiś problem z koncentracją, musisz udać się do specjalisty, aby ocenił on ich zdolność skupiania się i pomógł im w razie potrzeby poprzez spersonalizowane ćwiczenia.
Czasami rozwiązywanie łamigłówek, granie w szachy lub rozrywki, takie jak krzyżówki, nawet przez krótki czas każdego dnia, może być bardziej niż wystarczające, aby uwaga i koncentracja dziecka znacznie się poprawiła.
W każdym razie porozmawiaj z profesjonalistą, który może ocenić przypadek Twojego dziecka i poprowadzić Cię w najlepszy możliwy sposób.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- García Sevilla, J. (2013) Cómo mejorar la atención del niño. Editorial: Pirámide
- Rodríguez Rey, R., Toledo, R., Díaz Polizzi, M., & Viñas, M. M. (2006). Funciones cerebrales superiores: semiología y clínica. Revista de la facultad de medicina, 7(2). http://psicotesa.com/wp-content/uploads/2014/06/C._funciones_cerebrales_superiores._semiolog%C3%ADa_y_cl%C3%ADnica.pdf