Kiedy jest właściwy czas na położenie dziecka spać?

· 20 lipca 2018

Wszyscy rodzice wiedzą, że codzienne układanie dziecka do snu nie jest łatwym zadaniem. Dzisiaj poruszamy ten ważny temat, aby rozwiać wątpliwości, kiedy jest właściwy czas na położenie dziecka spać.

Wystarczająco dużo snu jest kluczem do dobrego zdrowia i wzrostu. Dobre wysypianie się odpowiada także za dobry nastrój dziecka przez cały dzień i jego dobre wyniki w szkole.

Dobra wiadomość jest taka, że właściwy czas na położenie dziecka spać nie jest powodem do zmartwień. Dzięki poniższym wskazówkom łatwiej ustalisz najlepszy czas na pójście spać dla każdego dziecka, w zależności od jego aktualnego wieku.

Podpowiadamy także jak unikać rozbudzenia przed snem i ułatwić dziecku zasypianie.

Jaka godzina to właściwy czas na położenie dziecka spać?

Pierwszą rzeczą, o której powinni wiedzieć rodzice, jest to, że właściwy czas na położenie dziecka spać jest ważny, ale ważniejsza jest odpowiednia długość snu. 

Niewątpliwie nigdy nie planujemy, że nasze dzieci będą na nogach jeszcze o 23:00, ale nie powinniśmy się martwić, jeśli od czasu do czasu pójdą spać później niż zwykle. Najważniejsze jest to, aby dziecko mogło cieszyć się kilkoma godzinami nieprzerwanego snu.

Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, dzieci w wieku od 5 do 9 lat powinny chodzić spać między 19.00 a 21.00, natomiast dzieci mające od 10 do 12 lat powinny zasypiać najpóźniej o 22:30.

Dlatego praktyczniejszy jest dokładniejszy podział według wieku dziecka.

Kiedy jest właściwy czas na położenie dziecka spać - chłopiec śpi

Właściwy czas na położenie dziecka spać w zależności od wieku

W zależności od wieku dziecka jego potrzeby fizjologiczne dotyczące snu są różne. Poniższe informacje stanowią przybliżony przewodnik po zapotrzebowaniu na sen dla przeciętnego dziecka.

Niemowlęta od kilku miesięcy do roku

Dzieci do pierwszego roku życia powinny spać 16 godzin dziennie (w tym drzemki). Oczywiście, dzieci powinny spać, kiedy tylko zechcą, odpowiednio do indywidualnych potrzeb.

Dzieci od 1 do 5 lat

Dzieci od 1 do 5 lat powinny spać około 14 godzin dziennie. Kilka z tych godzin należy przeznaczyć na drzemki. Właściwy czas na położenie dziecka to 18:00 lub 19:00.

„Właściwy czas na położenie dziecka spać jest ważny, ale ważniejsza jest odpowiednia długość snu”.

Dzieci w wieku od 6 do 10 lat

Dzieci w wieku od 6 do 10 lat powinny chodzić spać od około 19:30, najpóźniej do 21:00. W idealnym przypadku powinny przesypiać około 12 godzin.

Dzieci od 11 lat i nastolatki

W miarę zbliżania się do wieku dojrzewania dzieci mogą dłużej pozostać na nogach i kłaść się najpóźniej o 22:30. Powinny spać od 8 do 10 godzin każdej nocy.

Jak przekonać dziecko do chodzenia spać o odpowiedniej porze

Teraz kiedy wiesz, jaki jest właściwy czas na położenie dziecka spać, najprawdopodobniej zastanawiasz się jak przekonać je do położenia się o tej porze?

Oto kilka porad, które mogą być bardzo przydatne w tworzeniu właściwych nawyków dotyczących snu.

  • Niemowlęta nie pozostają obudzone dłużej niż trzy godziny z rzędu. Dają znać, że chcą spać, płacząc i pocierając oczy.
  • Jeśli dziecko ma ponad 4 lub 5 miesięcy, a Ty chcesz, aby przesypiało więcej godzin w nocy, staraj się, aby jego otoczenie było dobrze oświetlone w ciągu dnia, a w tle było słychać umiarkowany hałas i muzykę. W nocy, zawsze wyłączaj światło, nawet gdy dziecko się obudzi i musisz je nakarmić. Staraj się zawsze zachowywać najciszej jak to możliwe.
  • W przypadku dzieci w wieku od 3 do 4 lat zalecamy relaksującą kąpiel przed pójściem spać. Opowiedz dziecku historyjkę i postaraj się, o ile to możliwe, zachować te same nawyki każdego wieczora.
  • Od 7 roku życia unikaj rozpraszania przed snem, na przykład telewizora, telefonu komórkowego lub tabletu lub innych wizualnych bodźców, które mogą utrudniać zasypianie. Szklanka ciepłego mleka przed pójściem spać może pomóc dziecku zapaść w sen.
Kiedy jest właściwy czas na położenie dziecka spać - niemowlę śpi

Najważniejszą rzeczą jest świadomość nawyków snu Twojego dziecka. Jeśli czujesz, że śpi za dużo lub, przeciwnie, ma problemy ze snem, skonsultuj się z lekarzem, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.