Siedzący tryb życia u dziecka – czy wiesz, jak możesz mu zapobiegać?

20 września 2019

Dowiedz się, dlaczego siedzący tryb życia u dziecka jest niezdrowy i jak możesz go uniknąć.

Siedzący tryb życia u dziecka niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego malucha. Jeden z czynników, który najbardziej wpływa na jego rozwój, to nadmierne korzystanie ze zdobyczy technologii.

Widać to wyraźnie na przykład w raportach publikowanych przez kanadyjskie Ministerstwo Zdrowia. Wynika z nich, że tylko jedno dziecko na dziesięć uprawia sport w ilościach adekwatnych od swojego wieku.

To, że siedzący tryb życia wywiera negatywny wpływ na nasze zdrowie, nie powinno nas zaskakiwać. Jednak dane zebrane przez Światową Organizację Zdrowia wskazują, że prawie 85% społeczeństwa nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. Jeśli nie chcesz, aby Twoje dziecko zaliczało się do tej grupy podwyższonego ryzyka, wprowadź w życie przedstawione poniżej strategie.

„W 1995 r. WHO uznało otyłość za chorobę. Obecnie to epidemia zarówno pośród dzieci, jak i dorosłych. Dzieci z nadwagą lub otyłością są mniej aktywne fizycznie i często prowadzą siedzący tryb życia. Stanowi on główną przyczynę typowego dla nich ograniczonego zakresu ruchu.”

Igor Cigarroa, Carla Sarqui, Rafael Zapata-Lamana

Siedzący tryb życia u dziecka: jak z nim walczyć?

  • Ustal, co Twoje dziecko lubi robić. Nie musisz zapisywać go na zajęcia sportowe, w którym będzie musiało rywalizować z innymi. Wystarczy, że będzie regularniej pływało, jeździło na rowerze lub uczyło się tańczyć. Pomóż mu znaleźć aktywność fizyczną, która przypadnie mu do gustu.
Dziewczynka siedząca na kanapie z tabletem

  • Znajdź coś dopasowanego do wieku dziecka. We wczesnych latach życia motywację do ćwiczeń może stanowić czas spędzany wspólnie z innymi członkami rodziny. Z czasem preferencje malucha się zmienią i sam wybierze to, co lubi.
  • Ogranicz czas spędzany przed ekranem. Czas spędzany przed ekranem urządzenia elektronicznego nie może być nieograniczony, bez względu na to, czy dziecko ogląda telewizję, rozmawia z kimś lub gra w grę komputerową. Zamień te rozrywki na spacery, gry i wyścigi.
  • Pamiętaj, że jesteś wzorem dla swojej pociechy. W pierwszych latach jej życia to właśnie Ty wywierasz na nią największy wpływ. Zadbaj o to, aby ćwiczenia stanowiły kluczową część Twojego dnia. Wykorzystaj ten czas na rozmowę, przebywanie i zabawę z rodziną.
  • Ustal cele. Zacznij od krótkich przedziałów czasowych i prostych ćwiczeń, które dziecko bez problemu wykona. Z czasem, gdy dziecko nabędzie nowe umiejętności, wydłuż je i zwiększ intensywność. Odnoszenie małych sukcesów zmotywuje malucha i pozwoli wyrobić w sobie zdrowy nawyk.
  • Zawsze miej w zanadrzu plan B na deszczowe dni. Ćwiczenia wykonywane na świeżym powietrzu przynoszą doskonałe rezultaty w walce z siedzącym trybem życia. Jednak gdy pogoda jest zła, możesz zawsze ćwiczyć w pokoju, w którym jest miejsce na swobodne poruszanie się.
  • Zrozum tempo i niepewność dziecka. Nie naciskaj na nie, aby zachowywało się jak wyczynowy sportowiec. Powinnaś także mieć świadomość tego, że każde dziecko ma inne umiejętności. Doceń to, co wyróżnia Twojego malucha i naucz się, jak go motywować.

Zalety aktywności fizycznej

  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy, chorób serca, raka i osteoporozy
  • Dobry nastrój
  • Wyższe poczucie własnej wartości
  • Lepszy sen
  • Zmniejsza ryzyko pojawienia się niepewności i depresji

Niebezpieczeństwa wywoływane przez siedzący tryb życia u dziecka

  • Nagłe zmiany nastroju wywołane brakiem aktywności. Osoby, które spędzają dużo czasu w jednym miejscu lub wykonując jedną rzecz częściej będą cierpiały z powodu zaburzeń natury psychologicznej.
  • Ryzyko wystąpienia raka. Siedzenie przez dłuższy czas bez ruchu zwiększa niebezpieczeństwo rozwoju raka jelita i płuc, jak również endometriozy.
Trójka dzieci na rowerach

  • Otyłość dziecięca staje się coraz większym problemem w skali globalnej. Dzieje się tak w dużej mierze z powodu siedzącego trybu życia i złych nawyków żywieniowych. Otyłość może wywoływać choroby układu krążenia i cukrzycę.
  • Problemy z rozwojem mięśni i kości. Siedzący tryb życia u dziecka może sprawić, że jego kości i mięśnie osłabną z powodu braku ćwiczeń. Dzieci, które nie ćwiczą, często mają problemy z kręgosłupem, szyją, dolnymi kończynami i masą mięśniową.
  • Choroby układu krążenia. Pozostawanie w jednej pozycji przez dłuższy czas ogranicza krążenie krwi przez całe ciało. Z czasem żyły słabną i przestają poprawnie funkcjonować. To zjawisko nazywamy niewydolnością żył, która może prowadzić do wystąpienia poważniejszych problemów zdrowotnych, na przykład żylaków i zatoru tętnicy płucnej.
  • Pogorszenie działania mózgu. Dziecko powinno być aktywne zarówno w szkole, jak i w domu, i często zmieniać pozycję, w której się znajduje. Dzięki temu jego mózg jest pobudzony i jest gotów wymyślać nowe rzeczy.

Podsumowując

Motywowanie dziecka, aby rozwijało swoje zainteresowania w kierunku uprawiania sportu to zadanie, które wymaga poświęcenia sporej ilości czasu ze strony rodziców i nauczycieli. W dużej części zależy od niego poprawny rozwój fizyczny i intelektualny dziecka.

Zachęcaj malucha do uprawiania sportu już od pierwszych lat jego życia. Pomagaj mu w tym procesie, a jednocześnie dbaj o swoje własne zdrowie.

  • Cano M, Oyarzún T, Leyton F, Sepúlveda C. (2014) Relación entre estado nutricional, nivel de actividad física y desarrollo piscomotor. Nutr Hosp. 30(6):1313-18.
  • Fisher A, Reilly J, Kelly L, Montgomery C, Williamson A, Paton J et al. (2005) Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children. Med. Sci. Sport. Exerc. 37(4):684–8.