Zabawa we wczesnym dzieciństwie: oto, co musisz wiedzieć

Zabawa we wczesnym dzieciństwie ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju. Dziś porozmawiamy o najważniejszych aspektach zabawy we wczesnym dzieciństwie.
Zabawa we wczesnym dzieciństwie: oto, co musisz wiedzieć
María José Roldán

Napisane i zweryfikowane przez psycholog pedagogiczny María José Roldán.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Dlaczego zabawa we wczesnym dzieciństwie jest tak ważna? Dlaczego dzieci muszą codziennie się bawić? Otóż zabawa we wczesnym dzieciństwie jest niezbędna dla rozwoju, dlatego wszyscy rodzice powinni być na bieżąco z wiedzą na ten temat, aby ich dzieci mogły się prawidłowo rozwijać.

Zabawa we wczesnym dzieciństwie

Każdy rodzic chce, aby ich dzieci odniosły sukces. Chce, aby w latach szkolnych uczyły się dobrze i czuły kompetentne. Wszyscy rodzice dodatkowo chcą, aby ich dzieci nabyły umiejętności, które będą im dobrze służyły w życiu, takie jak:

  • Nauka czytania i pisania.
  • Posiadanie dobrych umiejętności matematycznych.
  • Dobre umiejętności społeczne.
  • Dobra pewność siebie.
  • Krytyczne myślenie.
  • Bycie dobrym w rozwiązywaniu konfliktów.
  • Rozwijanie własnej niezależności.

Lista ta mogłaby być znacznie dłuższa, ale wszyscy możemy się zgodzić, że zabawa pomaga we wszystkich tych obszarach rozwoju dziecka. Dlatego rodzice muszą wnieść swój wkład w zapewnienie optymalnego rozwoju.

Dwoje małych dzieci bawiących się ciastem.

Zabawa we wczesnym dzieciństwie i jej najważniejsze zalety

Zabawa jest dla dziecka najbardziej naturalnym stanem i stanem, w którym uczy się wszystkiego w pierwszych latach życia. Ostatnio nastąpił dramatyczny wzrost ilości czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem urządzeń elektronicznych, a także zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez dorosłych.

Spowodowało to zmniejszenie średniego czasu, jaki dzieci spędzają codziennie. Tak więc cykl wygląda mniej więcej tak:

  • Więcej czasu przy urządzeniach elektronicznych + dodatkowe zajęcia = mniej czasu na zabawę.
  • Mniej zabawy = więcej trudności w nauce.
  • Więcej trudności w nauce = więcej dodatkowych zajęć, aby zaradzić tym trudnościom.
  • Stąd jeszcze mniej zabawy.

Co więcej, ironia polega na tym, że kiedy dzieci tracą cenny czas na zabawę, mają więcej trudności w nauce. A im bardziej są zmuszone angażować się w dodatkowe zajęcia, tym mniej prawdopodobne jest, że rozwiną swoje umiejętności w sposób naturalny. To nie jest zdrowy cykl, ale niestety jest to rzeczywistość dla wielu dzisiejszych dzieci.

Podczas gdy maluchy są zmuszone nauczyć się czytać, pisać i liczyć, zanim będą gotowe do rozwoju, tracą cenny czas, kiedy mają uczyć się przez zabawę. Bez tego umiejętności czytania, pisania i matematyki nie rozwiną się prawidłowo i w pełni.

Znaczenie zabawy we wczesnym dzieciństwie

Czym dokładnie są te wszystkie niesamowite umiejętności, które rozwija się poprzez zabawę we wczesnym dzieciństwie? Przyjrzyjmy się, jak te zajęcia pomagają Twojemu maluchowi w holistycznym rozwoju. W ten sposób lepiej zrozumiesz, jak ważne są.

Rozwój fizyczny

Z jednej strony rozwój fizyczny dziecka zależy od stymulacji motoryki dużej i małej i tak właśnie dzieje się podczas zabawy.

Zdolności motoryczne obejmują chodzenie, bieganie, wspinanie się, rzucanie, toczenie, łapanie, balansowanie… Ponadto poprawiają postawę oraz zdolność siedzenia i koncentracji. Równowaga, koordynacja i wiele innych rzeczy również poprawi się poprzez zabawę.

Dzieci, które nie rozwijają swojej motoryki dużej, rzadziej uprawiają sport w dzieciństwie i okresie dojrzewania. Motorykę dużą należy rozwijać przed motoryką małą.

Wszystkie te umiejętności pomagają małym dzieciom pisać, siedzieć… Bez rozwinięcia odpowiednich zdolności motorycznych dzieci nie będą w stanie efektywnie czytać i pisać.

Rozwój poznawczy

Poniżej przedstawiamy kilka umiejętności poznawczych, które rozwija się poprzez zabawę we wczesnym dzieciństwie:

  • Zabawa poprawia pamięć i stymuluje wzrost mózgu. Niemowlęta, które nie są odpowiednio stymulowane, nie podążają tymi samymi wzorcami rozwoju. Zabawa we wczesnym dzieciństwie jest niezbędna, aby kontynuować ten wzrost.
  • Zapewnia przerwy i pomaga w skupieniu uwagi. Maluchy mogą dłużej skupić się na spokojnych zajęciach, gdy mają możliwość swobodnej zabawy. Dzieci pracujące nad zadaniami edukacyjnymi mogą lepiej się skoncentrować, gdy mają przerwy na zabawę i swobodne poruszanie się.
  • Podczas zabawy dzieci nieustannie rozwiązują problemy w twórczy sposób. Stymulowane są ich umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.
  • Zabawa pozorna lub symboliczna uczy dzieci regulowania emocji i rozwijania umiejętności rozumowania.
  • Umiejętności matematyczne rozwijane są podczas zabawy na wiele sposobów. Typowym przykładem jest układanie klocków, które buduje koncepcje numeryczne od najmłodszych lat.
  • Zabawa pełna eksploracji i eksperymentów. Promuje dobre umiejętności na lekcjach matematyki, nauk ścisłych i technologii w późniejszych klasach.
  • Zarówno język receptywny (to, co słyszy dziecko), jak i język ekspresyjny (co mówi dziecko) są nieustannie stymulowane podczas zabawy, zwłaszcza podczas zabawy w udawanie/symulację. Rozwijają się ich zdolności słuchowe i umiejętność dekodowania dźwięków, co stanowi podstawę do późniejszej nauki czytania.
Matka obserwująca, jak jej syn bawi się na podłodze.

Rozwój społeczny

Dzieci potrzebują silnych umiejętności społecznych, aby funkcjonować na co dzień. Są one rozwijane przede wszystkim poprzez relacje dzieci z rodzicami i członkami rodziny oraz poprzez zabawę z rówieśnikami.

Podczas zabawy dzieci uczą się właściwego zachowywania w sytuacjach społecznych oraz odczytywania mowy ciała. Reguły generalnie istnieją podczas gry, niezależnie od tego, czy są to zasady strukturalne podczas gry planszowej, czy zasady tworzone w trakcie gry w naśladowanie.

Ważne jest, aby dzieci nauczyły się podążać za oczekiwaniami i znaleźć równowagę między przestrzeganiem zasad innych a wyrażaniem własnych oczekiwań.

Ostatecznie podczas zabawy dzieci uczą się dzielić, brać pod uwagę innych, zmieniać się, być uczciwym i kierować zabawą, aby wszyscy zaangażowani mieli pozytywne doświadczenia. Kiedy pojawiają się konflikty, są one dobrą okazją, aby nauczyć się, jak je rozwiązywać zarówno skutecznie, jak i niezależnie.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Gómez V Romero, M,. (2016) El juego infantil y su metodología. Editorial: Altamar

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.