Technika wulkaniczna do pracy nad samokontrolą

Technika wulkaniczna jest idealna do nauczania dzieci kontrolowania i zarządzania własnymi emocjami i zachowaniami. Opowiemy ci o tym wszystko.
Technika wulkaniczna do pracy nad samokontrolą
Ana Couñago

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Ana Couñago.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Technika wulkaniczna jest bardzo przydatna w pracy nad samokontrolą u dzieci. Jej skuteczność polega na prostocie. Dzieci, nawet te najmłodsze, rozumieją porównanie między erupcją wulkanu a niekontrolowanym gniewem, którego czasem same doświadczają.

Tę technikę psychopedagogiczną można zastosować w praktyce zarówno w kontekście rodzinnym, jak i szkolnym. Czyli w dwóch podstawowych środowiskach prawidłowego rozwoju dzieci.

Chcesz wiedzieć, na czym polega technika wulkaniczna i jak ją zastosować u swoich dzieci? W kolejnych akapitach powiemy Ci wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat.

Technika wulkaniczna do pracy nad samokontrolą

Technika wulkaniczna polega na nauczeniu dziecka tego, jak i kiedy pojawia się gniew i w jaki sposób uniknąć utraty kontroli nad sobą w takich sytuacjach. Aby mogło to w łatwy i prosty sposób zrozumieć, posługujemy się wyobrażeniem wulkanu.

Rodzic wskazujący na dziecko, które robi gniewną minę.

Innymi słowy, ta technika wyjaśnia, że kiedy się denerwujesz, to przypominasz wulkan, który ma wybuchnąć. Musisz nauczyć się kontrolować eksplozję i zapobiegać rozlewaniu się lawy.

„Samokontrola to siła. Właściwa myśl to mistrzostwo. Spokój to siła”.

James Allen

Kroki pozwalające zastosować tę technikę samokontroli

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, aby poprawnie zastosować technikę wulkaniczną, jest poproszenie dziecka o narysowanie wulkanu na kartce papieru. Jeśli masz więcej czasu i chcesz, aby aktywność była bardziej dynamiczna, możesz również wykonać własny model wulkanu.

Następnie maluch musi odpowiedzieć na trzy pytania i napisać odpowiednie odpowiedzi obok wulkanu:

  1. „ Co cię denerwuje?”: Dziecko musi rozpoznać i wyrazić, jakie sytuacje sprawiają, że czuje się złe. Mogą to być na przykład niemożność oglądania telewizji, ktoś zabierający zabawki, kara itp.
  2. „Co się z tobą dzieje, kiedy się złościsz?”: Dziecko powinno zastanowić się i zdawać sobie sprawę z tego, jakie jest jego zachowanie, kiedy się złości. Na przykład krzyk, bicie innych, obrażanie się, rzucanie przedmiotami, płacz itp.
  3. „Co możesz zrobić, aby nie stracić kontroli?”: Aby odpowiedzieć na to pytanie, zazwyczaj potrzebna jest pomoc osoby dorosłej. Intencją tego jest, aby dziecko nauczyło się, że niewłaściwe zachowania, które podejmuje, gdy jest rozzłoszczone, mogą zostać zastąpione bardziej odpowiednimi. Na przykład dziecku można doradzić, aby policzyło do 10 i działało, gdy jest w spokojniejszym stanie. Kiedy czuje, że zaraz wybuchnie, niech porozmawia z osobą dorosłą, aby pomogła mu rozwiązać problem. Może też zastosować określone techniki relaksacyjne itp.

Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania nadszedł czas, aby zastosować je w praktyce. Innymi słowy, dziecko powinno wziąć pod uwagę swoją wiedzę następnym razem, gdy doświadczy gniewu lub napadu złości.

Na początku, gdy pojawiają się takie sytuacje irytacji, najlepiej, aby dorosły przypomniał dziecku o technice wulkanicznej i jakie alternatywy mogą wybrać zamiast wysadzić w powietrze. Z biegiem czasu dziecko nauczy się robić to samodzielnie i nabierze zdolności do samokontroli.

Dzieci obserwujące erupcję wulkanu domowej roboty.

„Samokontrola emocjonalna jest wynikiem ciężkiej pracy, a nie wrodzoną umiejętnością”.

Travis Bradberry

Korzyści ze stosowania techniki wulkanicznej

Dzieci muszą wiedzieć, że złoszczenie się w pewnych sytuacjach jest normalne, a nawet konieczne. To nie jest emocja, którą muszą tłumić, ale ważne jest, aby kontrolować te niewłaściwe zachowania, które mogą wystąpić z powodu gniewu.

Dzieci powinny mieć wystarczające zasoby i narzędzia do właściwego działania. A technika wulkaniczna jest idealna do nauczenia ich alternatywnych sposobów działania podczas doświadczania gniewu.

Na koniec należy zauważyć, że dzieci nie rodzą się z tą umiejętnością. Innymi słowy, nie rodzą się ze zdolnością do samokontroli, ale z czasem muszą nad nią popracować. Z tego powodu ważne jest, aby od pierwszych lat życia uczyć się zarządzania własnymi emocjami i zachowaniami poprzez zabawne i edukacyjne techniki, takie jak ta, którą wyjaśniliśmy w tym artykule.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Mendoza González, B. (2010). Manual de Autocontrol de Enojo. Tratamiento Cognitivo-Conductual. México: Manua Moderno.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.