Posiadanie rodzeństwa ze specjalnymi potrzebami - czy jest to wyzwanie?
Posiadanie rodzeństwa ze specjalnymi potrzebami może być wyzwaniem dla harmonii panującej w domu. Dowiedz się, jak poradzić sobie z tym wyzwaniem i jak możesz pomóc rodzicom.
Posiadanie rodzeństwa ze specjalnymi potrzebami nie musi całkowicie zmieniać codziennego życia rodziny. Chociaż będzie wymagało dostosowania niektórych procedur i rozpoczęcia innych. Dlatego w taki wypadku możesz doświadczać trudnych do zrozumienia przez innych uczuć.
Jak możesz się czuć?
Istnieje wiele obaw i frustracji, które mogą wystąpić, jeśli masz rodzeństwo ze specjalnymi potrzebami. Może rozpoznasz niektóre z nich:
Strach i niepokój
Trudno jest zrozumieć dlaczego Twoje rodzeństwo jest inne. To normalne. Należy zrozumieć, że różne wcale nie znaczy zły. Każdy jest wyjątkowy na swój sposób.
Z drugiej strony możesz obawiać się co może się stać z Twoim rodzeństwem w przyszłości. Możesz nawet martwić się każdego dnia czy mogą wystąpić komplikacje zdrowotne, które spowodują pobyt Twoich najbliższych w szpitalu.
Poczucie winy
Możesz myśleć, że jesteś odpowiedzialny za choroby swojego rodzeństwa. Te uczucia mogą pojawić się w okresie wczesnego dzieciństwa i później w dorosłości. Szczególnie, gdy nadszedł czas, by opuścić dom, a rodzice pozostają sami, by się nimi opiekowali.
To normalne, że żyjesz własnym życiem i stajesz się bardziej niezależna. Nie oznacza to, że kochasz ich mniej lub że jesteś złym rodzeństwem. Zawsze wspieraj swojego brata lub siostrę i pomagaj kiedy tylko możesz.
Poczucie izolacji, straty i samotności
Te uczucia mogą być motywowane pragnieniem uwagi ze strony rodziców, ponieważ ci będą zmuszeni skupić się przede wszystkim na Twoim rodzeństwie, które ma specjalne potrzeby.
Ważne jest, aby znaleźć w tym wszystkim równowagę. Dzięki temu można czasem spędzać z nimi czas sam na sam. Każde dziecko jest wyjątkowe i potrzebuje czasu oraz uwagi rodziców.
Uczucia zażenowania
Twoja rodzina może się różnić od innych, ponieważ ma inne czynności i procedury, niż Twoich rówieśników. Jednak żadna z rodzin nie jest taka sama! W żadnym wypadku nie wstydź się swojej rodziny! Są najcenniejszą rzeczą jaką masz.
Dotyczy to również sytuacji, w której czujesz, że jesteś w niezręcznej sytuacji, gdy musisz odpowiadać na pytania swoich kolegów z klasy lub nauczycieli o swoim rodzeństwie. Po prostu mów o wszystkim naturalnie.
Wczesna dojrzałość
Możesz być zmuszona dojrzewać wcześniej niż inni dzięki codziennym doświadczeniom w domu. Może jeden z Twoich rodziców często jest poza domem. Częste wizyty w szpitalu lub wiele doświadczeń związanych z napięciem lub zmartwieniem sprawi, że spojrzysz na przyszłość z większą perspektywą i nauczysz się jak lepiej reagować na niepowodzenia życiowe.
Posiadanie rodzeństwa ze specjalnymi potrzebami: czy jest to wyzwanie?
Poniższe sugestie pomogą Ci w pozytywnym rozwiązaniu tej sytuacji:
Rola Twoich rodziców
Ogólnie rzecz biorąc, rodzice są zaabsorbowani potrzebami swojego dziecka o specjalnych potrzebach i może się wydawać, że nie chcą zwracać uwagi na inne dzieci.
Możesz skorzystać z każdej okazji do spędzenia czasu z rodzicami, nawet jeśli będzie trwać to krótko. Zrozum, że dzieje się tak z powodu zaistniałych okoliczności. Wiadomo, że nie robią tego celowo. Pewnie zrozumiesz to dopiero w przyszłości.
Komunikacja to aspekt pozytywny
Porozmawiaj ze swoimi rodzicami lub inną zaufaną osobą dorosłą o tym jak Twoje życie domowe wpływa na Ciebie. Podziel swoje wątpliwości, obawy i uczucia z nimi.
To sprawi, że poczujesz się lepiej. Ponadto będą wiedzieć jak Cię wspierać. Być może wspólnie znajdziecie rozwiązanie.
Dowiedz się więcej o tej chorobie
Wiedząc wszystko o chorobie rodzeństwa, możesz lepiej zrozumieć jego stan i postawić się na jego miejscu. W miarę dorastania będziesz coraz bardziej w stanie im pomóc.
Spędź czas ze swoim rodzeństwem
Przekonasz się, że jest to doskonała okazja, aby połączyć się z rodziną. Chociaż możesz nie być w stanie komunikować się bezpośrednio ze swoim rodzeństwem, sam fakt bycia obecnym obok sprawi, że poczuje się lepiej.
Zwróć szczególną uwagę na decyzje, które wpływają na Twoje rodzeństwo
Jeśli bierzesz udział w rodzinnych decyzjach dotyczących swojego rodzeństwa, bądź czujna i zainteresowana zaistniałą sytuacją, a poczujesz się doceniona. Zobaczysz, że przyczyniasz się do jego dobrego samopoczucia.
Posiadanie rodzeństwa ze specjalnymi potrzebami – pozytywne aspekty
Niektóre badania przeprowadzone przez terapeutów wykazały, że dzieci, które mają rodzeństwo z różnorodnością funkcjonalną, nie są wcale gorzej przystosowane do życia. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Ludzie dorastając z rodzeństwem, które potrzebuje szczególnej opieki, zdobywają wiele cennych doświadczeń.
Choroba może zbliżyć rodzinę i pozwolić jej członkom rozwinąć szczególne cechy i zalety, takie jak empatia, umiejętności słuchania lub wczesna dojrzałość.
Więc jeśli masz rodzeństwo ze specjalnymi potrzebami, pomimo trudności, z jakimi możesz się zmagać, zachowuj pozytywne nastawienie i zdaj sobie sprawę, że nie jest to koniecznie problem. Każda osoba jest inna i wyjątkowa.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Niños con necesidades especiales. Kidshealth.org. 2018. https://kidshealth.org/es/kids/special-needs-esp.html
- López, S. I. M., & Valenzuela, B. G. E. (2015). Niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 42-51. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864015000085
- Flores, J. C., Carrillo, D., Karzulovic, L., Cerda, J., Araya, G., Matus, M. S., … & Vargas, N. A. (2012). Niños y adolescentes con necesidades especiales de atención en salud: prevalencia hospitalaria y riesgos asociados. Revista médica de Chile, 140(4), 458-465. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0034-98872012000400006&script=sci_arttext&tlng=n
- Sabeh, E. N. (2002). El autoconcepto en niños con necesidades educativas especiales. Revista española de pedagogía, 559-572. https://www.jstor.org/stable/23764657?seq=1