Media społecznościowe dla nastolatków i płynące z nich korzyści
Zwykle, gdy omawiamy media społecznościowe dla nastolatków, mamy tendencję do podkreślania zagrożeń, na które są oni narażeni. Oczywiście prawdą jest, że ta populacja jest szczególnie narażona na zagrożenia internetowe.
Jednak ważne jest także wzięcie pod uwagę korzyści płynących z mediów społecznościowych. Również w życiu osobistym i społecznym osób w wieku nastoletnim.
Co oznaczają media społecznościowe dla nastolatków?
Instagram, TikTok, Tumblr, Facebook, Snapchat… To tylko niektóre z sieci społecznościowych najczęściej używanych przez nastolatków do komunikowania się z innymi. Jednocześnie wykorzystują je oni jako sój sposób na obecność i aktywność w świecie.
Rzeczywiście, media społecznościowe dla nastolatków to znacznie więcej niż platforma lub medium do łączenia się ze znajomymi. Mogą wchodzić w interakcje z ludźmi z całego świata i budować przyjaźnie z osobami o podobnych zainteresowaniach. Ale są także sposobem na zdefiniowanie lub potwierdzenie swojej tożsamości.
Jak donosi Hiszpański Instytut Młodzieży (INJUVE), sieci społecznościowe odgrywają znacznie ważniejszą rolę, niż się powszechnie sądzi, w rozwoju i kształtowaniu tożsamości nastolatków.
W rzeczywistości profile tworzone w sieciach społecznościowych są ćwiczeniem z introspekcji. Młodzi ludzie obserwują, dyskutują i dzielą się swoimi przemyśleniami i uczuciami z innymi. To pomaga im kształtować to, kim są i jakie jest ich miejsce w świecie.
Jakie są korzyści z mediów społecznościowych dla nastolatków?
Nie ma wątpliwości, że jednym z pozytywnych aspektów, jakie sieci społecznościowe zapewniają nastolatkom, jest rozwój społeczny.
Amerykańska Akademia Psychiatrii Dzieci i Młodzieży wskazuje, że wśród potencjalnych korzyści płynących z sieci społecznościowych jest możliwość pozostawania w kontakcie z przyjaciółmi lub poznawania nowych osób o wspólnych zainteresowaniach.
Mimo to, oprócz faworyzowania więzi społecznych, czyli ułatwiania tworzenia i umacniania więzów towarzyskich, możemy znaleźć pewne korzyści płynące z sieci społecznościowych dla nastolatków w obszarach innych niż przyjaźń.
- Poszerzają swój światopogląd. Sieci społecznościowe popychają nastolatków do wyjścia z bańki i postawienia stopy na ziemi. A to dlatego, że są oni wystawieni nie tylko na różne sposoby myślenia, ale także na niezliczone różne rzeczywistości, które istnieją na świecie.
- Rozwijają umiejętności interpersonalne. Młodzież uczy się komunikować i nawiązywać relacje poza swoim najbliższym kręgiem społecznym.
- Wspierają ich kreatywność. Nastolatkowie mają do dyspozycji szeroką gamę stron internetowych, aplikacji i zasobów w różnych obszarach, w których mogą rozwijać swoją kreatywność. A nawet otrzymywać informacje zwrotne na temat efektów swojej działalności.
- Sprzyjają dobremu samopoczuciu emocjonalnemu i psychicznemu. Możliwość wyrażania siebie i dzielenia się swoimi uczuciami z ludźmi o podobnych poglądach pomaga nastolatkom poczuć się zrozumianymi i znaleźć wsparcie.
- Umiejętność korzystania z technologii cyfrowych. Fakt, że nastolatki codziennie eksplorują i surfują po Internecie, pomaga rozwijać ich umiejętności cyfrowe. A to oznacza, że będą lepiej przygotowani do unikania zagrożeń i niebezpieczeństw online.
Odpowiedzialne korzystanie z sieci
Biorąc to wszystko pod uwagę, rola rodziców w wspieraniu korzystania przez ich dzieci z sieci społecznościowych jest ważna. Zwłaszcza w uczeniu ich w zakresie odpowiedzialnego i zdrowego korzystania z Internetu.
Jeśli nastolatki nie nauczą się prawidłowo korzystać z sieci społecznościowych, jest bardzo prawdopodobne, że nie będą w stanie czerpać korzyści z ich pozytywnych aspektów.
I na koniec oczywiste jest, że sieci społecznościowe odgrywają decydującą rolę w życiu dzisiejszych nastolatków. Jak zauważyliśmy, korzyści, jakie sieci społecznościowe mogą zaoferować nastolatkom, są bardzo różne. Najważniejszym z nich jest jednak rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych.
Krótko mówiąc, jest to klucz do dobrego samopoczucia społecznego i osobistego każdego nastolatka.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- American Academy of Child & Adolescent Psychiatry (2018). Social media and teenagers. Recuperado de: https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Social-Media-and-Teens-100.aspx
- Echeburúa, E., & De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías ya las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95. https://www.redalyc.org/pdf/2891/289122889001.pdf
- INJUVE (2015). Las Redes Sociales en el desarrollo de la identidad de los adolescentes. Recuperado de: http://www.injuve.es/noticia/las-redes-sociales-en-el-desarrollo-de-la-identidad-de-los-adolescentes
- Lagla, G. A. F., Chisag, J. C. C., Moreano, J. A. C., Pico, O. A. G., & Pulloquinga, R. H. M. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Boletín Redipe, 6(4), 56-65. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6119348.pdf