Korzyści, jakie zapewnia całej rodzinie gotowanie z dziećmi
Dzieci uwielbiają robić to, co robią dorośli. W rzeczywistości bardzo często bawią się same w dom, naśladując czynności wykonywane przez matki i ojców, takie jak przyrządzanie posiłków. A jeśli to nie byłaby tylko prosta zabawa? A co, jeśli faktycznie zorganizujesz wspólne gotowanie z dziećmi? Ta koncepcja jest bardzo korzystna dla rozwoju maluchów.
Jeśli jako rodzic zobowiążesz się do nauczenia dzieci przyrządzania potraw na bazie łatwych i prostych przepisów, nie tylko spędzisz czas z rodziną, ale również będziesz sprzyjał optymalnemu rozwojowi swoich dzieci.
„Gotowanie z dziećmi to nie tylko składniki, przepisy i gotowanie. Chodzi o wykorzystanie wyobraźni, wzmocnienia i kreatywności”.
– Guy Fieri –
Korzyści zapewniane przez gotowanie z dziećmi
Zastąpienie zabawkowych kuchni prawdziwą to fantastyczna decyzja, którą powinni podjąć wszyscy rodzice. Wynika to z tego, że wspólne gotowanie z dziećmi sprawia, że nabywają, ulepszają i rozwijają one przydatne w codziennym życiu umiejętności w zabawny sposób.
Umiejętności komunikacyjne i językowe
Aby wspólnie przygotować dany przepis, należy skutecznie komunikować się i jasno określić, jakie kroki należy wykonać, jakich przyborów będziesz używać oraz jakich składników potrzebujesz. To pomaga dzieciom nabyć sporą ilość nowego słownictwa i umiejętności konwersacyjnych . Pozwala im uczyć się i aktywnie słuchać.
Ponadto rodzice biegle posługujący się językiem obcym mogą skorzystać z okazji, aby nauczyć swoje dzieci wymawiania pewnych słów w tym języku.
Zdrowe nawyki żywieniowe, jedna z korzyści gotowania z dziećmi
Angażując się w proces przygotowywania jedzenia, dzieci są zachęcane do próbowania wszystkich rodzajów żywności, nawiązując z nimi pozytywne relacje. Dlatego częściej stosują zróżnicowaną i zbilansowaną dietę, jedząc między innymi owoce, warzywa i produkty mleczne.
Umiejętności czytania i liczenia
Aby poprawnie postępować zgodnie z instrukcjami danego przepisu, niezbędna jest wiedza, jak czytać opis procesu przygotowania jedzenia i rozumieć, co się przeczytało . W ten sposób gotowanie pomaga dzieciom rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Ponadto, aby móc gotować, niezbędna jest podstawowa znajomość pewnych pojęć matematycznych dotyczących liczenia i odmierzania składników.
Zdolności sensoryczne i percepcyjne
Przygotowywanie nowych przepisów pomaga dzieciom odkrywać i poznawać nowe potrawy oraz eksperymentować z ich smakami, kolorami i teksturami. Jest to idealne rozwiązanie do stymulacji sensorycznej. Ponadto pozwala im między innymi rozróżniać rodzaje żywności, konsystencje i smaki.
Umiejętności psychomotoryczne
Nauka gotowania zapewnia również korzyści fizyczne. Wiąże się bowiem z manipulowaniem wieloma różnymi produktami spożywczymi. A także znajomością korzystania z niektórych przyborów kuchennych. Wpływa to pozytywnie na rozwój motoryki małej , motoryki dużej i koordynacji ręka-oko.
Umiejętności społeczno-emocjonalne
Wspólne gotowanie z dziećmi jako rodzina pozwoli maluchom dowiedzieć się jak niezbędna jest współprac a z innymi, aby osiągnąć wspólny cel.
Co więcej, odczuwając satysfakcję z wyniku, dzieci zaczynają wierzyć we własne możliwości. Ponadto nabierają pewności siebie, rośnie także ich samoocena. To pozwala im rozwijać się zarówno emocjonalnie, jak i społecznie.
Autonomia osobista, kolejna zaleta gotowania z dziećmi
Chociaż pracujecie razem jako rodzina, aby przygotować przepis, konieczne jest upewnienie się, że każdy członek rodziny jest odpowiedzialny za indywidualną część procesu.
W ten sposób dzieci zaczynają wykonywać zadania pod nadzorem i z pomocą dorosłych. Stopniowo zaczynają oswajać się z kuchnią i zaczynają wykonywać zadania zarówno samodzielnie, jak i na własną odpowiedzialność.
Na co jeszcze więc czekasz, aby zacząć gotować ze swoimi dziećmi? Zachęcamy do tworzenia prostych przepisów z cał ą rodzin ą!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Prádanos-Nieto, A. (2015). La cocina como recurso didáctico en Educación Infantil (Trabajo de Fin de Grado). Universidad de Valladolid: Facultad de Educación de Palencia, Valladolid.