Holistyczny rozwój dziecka we wczesnych latach życia

Holistyczny rozwój jest niezbędny dla rozwoju dziecka. Dowiedz się, dlaczego jest to tak ważne w pierwszych latach życia.
Holistyczny rozwój dziecka we wczesnych latach życia
María José Roldán

Napisane i zweryfikowane przez psycholog pedagogiczny María José Roldán.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Holistyczny rozwój jest kluczem do nauki we wczesnych latach dzieciństwa. A jako główni wychowawcy swoich dzieci, rodzice mogą rozpocząć ich wczesną ścieżkę uczenia się do sukcesu. Dlatego muszą wiedzieć, jak wygląda holistyczny rozwój dziecka we wczesnych latach, aby odpowiednio wspierać jego rozwój.

Jak promować holistyczny rozwój we wczesnych latach?

Holistyczny rozwój uwzględnia całe dziecko i jego otoczenie. Świadomi tej filozofii rodzice i wychowawcy mogą z łatwością przyjąć w pełni holistyczne podejście do edukacji swoich dzieci.

Dlatego, począwszy od wczesnych lat, holistyczne podejście do edukacji polega na równowadze między domem, środowiskiem i dorastającym dzieckiem.

Rodzina spędzająca razem czas w swoim domu.


Kluczowe obszary rozwoju.

Oto pięć kluczowych elementów lub obszarów rozwoju, które są głównymi punktami rozwoju holistycznego:

  1. Rozwój osobisty i fizyczny: wszystko o dziecku, jego rozwoju i nauce.
  2. Umiejętności społeczne: jak dziecko wchodzi w interakcję z innymi i komunikuje się w ich świecie.
  3. Zrozumienie emocjonalne: jak maluchy uczą się radzić sobie z trudnościami i przeciwnościami losu.
  4. Rozwój intelektualny, poznawczy, twórczy i nabywanie umiejętności uczenia się.
  5. Wartości środowiskowe: dzieci doceniają i troszczą się o świat, w którym żyją.

Jak możesz wspierać holistyczny rozwój swojego dziecka?

Poniższe wskazówki pomogą Ci stworzyć holistyczne podejście do wychowywania dziecka. Wczesne lata życia są niezbędne i stanowią podstawę zintegrowanego, zdrowego i szczęśliwego stylu życia. W związku z tym bardzo ważne jest, aby rodzice wiedzieli, jak postępować.

Rozwój osobisty i fizyczny

  • Zrozum fizyczne kamienie milowe, jakich doświadczy Twoje dziecko.
  • Dokładnie przeanalizuj, w jaki sposób zdolności motoryczne opierają się na różnych aspektach ruchu, w zależności od wieku lub etapu rozwoju Twojego dziecka.
  • Zaangażuj się w czynności motoryki dużej lub duże ruchy i pomóż dziecku odkrywać sposoby wspinania się, skakania, balansowania i biegania.
  • Poświęć trochę czasu, aby doświadczyć umiejętności motorycznych lub drobnych czynności, takich jak trzymanie ołówka, zabawa plasteliną, piaskiem itp.

Umiejętności społeczne i emocjonalne w rozwoju holistycznym

  • Rozwijaj umiejętności społeczne, pozwalając dziecku spotykać z innymi dziećmi i dorosłymi.
  • Przećwicz czynności, takie jak dzielenie się, czekanie na swoją kolejkę, wspólne spożywanie posiłku lub wyjście na wycieczkę.
  • Zastosuj zrozumienie emocjonalne.
  • Buduj świadomość innych dzięki książkom i opowiadaniom.
  • Ucz empatii w domu iw społeczności.
  • Dziel się doświadczeniami i rozmawiaj o skutkach okoliczności.
  • Bądź świadomy potrzeb emocjonalnych swojego dziecka.

Rozwój intelektualny

Rozwój zdolności poznawczych dzieci wiąże się z zabawą. Zabawa w celu nauki to bardzo realna koncepcja, na której należy się skupić we wczesnych latach. Dzieci nieustannie uczą się w domu podczas swobodnej zabawy. Uczą się naśladować i osądzać, biorąc udział w różnych grach.

Aktywny udział jest zdecydowanie najlepszą formą edukacji. Czytanie dziecku zwiększa dynamikę rozwoju poznawczego, wzbudza zainteresowanie wieloma różnymi tematami i buduje słownictwo.

Wartości środowiskowe w rozwoju holistycznym

  • We wczesnych latach, gdy dziecko staje się bardziej świadome swojego pochodzenia, rodzice mogą przyczynić się do rozwoju malucha w tej dziedzinie.
  • Środowisko dziecka zaczyna się w zaciszu własnego domu, a następnie przenosi się na świat rzeczywisty.
  • Jest tak wiele różnych aspektów środowiska, które pozwalają połączyć dziecko ze światem, w którym żyje.

Tworzenie środowiska do holistycznego rozwoju

Aspekty edukacji holistycznej nie są opracowywane indywidualnie. Tworząc realistyczne całościowe środowisko, ważne jest, aby w planowanych działaniach uwzględnić wiele indywidualnych aspektów. Świadomość elementów holistycznego rozwoju ułatwia rodzicom wdrożenie ogólnych korzyści płynących z tej koncepcji.

Maluch uczący się chodzić, trzymający się za ręce mamy i taty.

Całościowe planowanie działań

Planując zajęcia uwzględnij pięć podstawowych zasad, na których opiera się edukacja holistyczna dzieci. Na początku może się to wydawać wyzwaniem, ale w rzeczywistości wiele czynności naturalnie opiera się właśnie o te zasady.

Pomyśl na przykład o pikniku rodzinnym. Ta wycieczka to nie tylko rozrywka na świeżym powietrzu. Piknik rodzinny jest raczej pełen okazji do włączenia rozwoju społecznego i emocjonalnego podczas organizowania i asystowania w jego przygotowaniu.

Przede wszystkim zabawy na pikniku przyczyniają się do rozwoju intelektualnego i motoryki dużej. Jednocześnie zapewnia dzień rodzinnej interakcji, co jest świetną aktywnością społeczno-emocjonalną. Co więcej, jest czas na kontakt z otoczeniem i okazywanie szacunku dla środowiska poprzez utrzymywanie porządku.

Dlatego, jak widać, ta aktywność spełnia wszystkie wymagania dotyczące zorganizowania holistycznego doświadczenia edukacyjnego.

Działania, które nie są holistyczne

Z drugiej strony działania restrykcyjne lub siedzące nie pozwalają na holistyczny rozwój. Ogólnie rzecz biorąc, dzieci powinny mieć swobodę aktywnego uczestnictwa w swoim środowisku. Tylko wtedy mogą rozwijać swoją motorykę małą i dużą, które są koniecznością.

Tak więc holistyczni edukatorzy lub rodzice są świadomi potrzeby rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego jednostek. Dlatego czynności, które nie są interaktywne, zwykle odbiegają od holistycznego podejścia do rozwoju we wczesnym dzieciństwie.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Bilbao, A. (2015) El cerebro del niño explicado a los padres. Editorial: Plataforma Actual.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.