Różnice indywidualne i ich edukacyjne znaczenie
Różnice indywidualne, a konkretniej rzecz biorąc ich edukacyjne znaczenie wiąże się z edukacją opartą na różnorodności. Innymi słowy, jest to forma edukacji umożliwiająca osiągnięcie pozytywnych wyników dla wszystkich uczniów, nawet jeśli wszyscy oni są wyjątkowi i uczą się na różne sposoby.
Dlatego też różnice indywidualne są ważne, ponieważ są związane z konkretnymi potrzebami uczniów. Potrzeby te są związane z tempem uczenia się, stylami poznawczymi i poziomami motywacji, które nauczyciele muszą brać pod uwagę w procesie nauczania.
Czym w ogóle są te różnice indywidualne?
W ujęciu ogólnym różnice indywidualne to termin teoretyczny odnoszący się do sposobu bycia każdej osoby. A w kontekście edukacyjnym są one na ogół związane z konkretnym sposobem uczenia się każdego z uczniów.
W klasie nauczyciele codziennie pracują z grupami uczniów, którzy mają różne cechy i indywidualne różnice związane z takimi zagadnieniami jak na przykład:
- Typy osobowości.
- Tempo nauki (łatwość przyswajania sobie wiedzy).
- Talenty własne i niepełnosprawności (ruchowe, umysłowe, sensoryczne i osobowościowe).
- Sposoby zapamiętywania informacji.
- Różnice społeczne (środowiska w niekorzystnej sytuacji społecznej, mniejszości etniczne lub kulturowe).
- Sposoby robienia notatek.
- Strategie i procedury nauki.
- Preferowanie niektórych przedmiotów nad innymi.
- Większe lub mniejsze umiejętności lub udogodnienia w danym przedmiocie lub obszarze wiedzy.
- I na koniec, zainteresowanie samą nauką i związany z nią poziom motywacji.
Edukacyjne znaczenie konieczności poszanowania różnorodności
Świadomość tego, że wśród uczniów istnieją różnice indywidualne, ma ważny element edukacyjny. Po pierwsze dlatego, że jeśli weźmiesz pod je uwagę, edukujesz w ten sposób uczniów z poszanowaniem różnorodności. Po drugie dlatego, że w ten sposób bierzesz pod uwagę potrzeby i potencjał każdego ucznia.
Innymi słowy, ważne jest, aby uczyć dzieci tego, że wszyscy jesteśmy różni i wyjątkowi. I to właśnie ta wyjątkowość pozwala każdemu z nich znaleźć własny sposób uczenia się i zdobywania wiedzy.
Ponadto praca w klasie z założeniem, że wszyscy jesteśmy różni, pozwala uczniom uczyć się też na podstawie tego, jak uczą się ich koledzy z klasy.
„Nie wszyscy jesteśmy tacy sami. Nie wszyscy mamy takie same umysły. Innymi słowy, nie wszyscy jesteśmy odrębnymi punktami na jednej krzywej dzwonowej. Edukacja działa najskuteczniej, jeśli te różnice indywidualne są brane pod uwagę, a nie negowane lub ignorowane”.
– Howard Gardner –
Rola edukatorów wobec różnic indywidualnych: nauczanie indywidualizujące
Rola nauczycieli jest fundamentalna w uwzględnianiu różnic między uczniami i pracy z nimi. Nauczyciele muszą planować swoje działania edukacyjne i doświadczenia z uwzględnieniem edukacyjnego znaczenia różnic indywidualnych.
Innymi słowy, nauczyciele muszą opracować strategie i metody nauczania dostosowane do specyfiki swoich uczniów.
W związku z tym zajęcie się indywidualnymi różnicami wiąże się z indywidualizacją procesu nauczania. Polega to między innymi na zaspokojeniu szczególnych potrzeb uczniów oraz ich osobistej i kontekstowej sytuacji (m.in. rodzinnej, kulturowej lub ekonomicznej).
Ponadto ten sposób nauczania polega na rozwiązywaniu problemów uczniów, aby nie przeszkadzały im one w osiąganiu celów edukacyjnych.
Dlatego też indywidualizacja nauczania polega na tworzeniu propozycji edukacyjnych, które odpowiadają potrzebom i motywacjom uczniów. Obejmuje perspektywę opartą na koedukacji i różnorodności, dzięki czemu nauczyciele kształcą w bardziej angażujący uczniów sposób.
Mając to na uwadze, konieczne jest również upewnienie się, że szkolne projekty edukacyjne i programy nauczania wspierają edukatorów oraz ukierunkowują ich i prowadzą w tym bardzo złożonym zadaniu.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Martínez, N. (2015). Las diferencias individuales y el aprendizaje. Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/2057/1/4.%20Las%20diferencias%20individuales%20y%20el%20aprendizaje.pdf
- Hontangas, N. A., y de la Puente, J. L. B. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma social, (4), pp. 1-37. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3537/353744577013.pdf
- López-López, E., Tourón, J., y González-Galán, M. D. L. A. (1991). Hacia una pedagogía de las diferencias individuales: reflexiones en torno al concepto de Pedagogía Diferencial. Recuperado de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18769/1/HACIA%20UNA%20PEDAGOGIA%20DE%20LAS%20DIFERENCIAS.pdf