Czym jest neuropsychopedagogika dziecięca?
Z pewnością słyszeliście słowo neurobiologia lub rozwój mózgu dziecka, zwłaszcza gdy szukasz informacji, które pomogą dziecku w jego rozwoju. Czy chciałbyś poznać kilka kluczowych idei z dziedziny takiej, jak neuropsychopedagogika dziecięca? Dowiedz się więcej na ten temat z naszego artykułu!
Neuropsychopedagogika dziecięca to dziedzina neuronauki
Kiedy słyszysz lub czytasz artykuł, który zawiera przedrostek neuro, powinieneś zapamiętać słowo neurologia. Od czasów historycznych dziedzina ta związana jest z badaniem układu nerwowego. Obejmuje ona mózg (rozumiany jako część układu nerwowego wewnątrz czaszki), który składa się z mózgu właściwego, pnia mózgu i móżdżku.
Te trzy struktury są bardzo ważne dla uczenia się, pamięci, emocji itp. Innymi słowy dla rozwoju Twojego dziecka i jego łatwej adaptacji do rodziny, szkoły i społeczeństwa.
Wraz z postępem technologicznym XX wieku dokonuje się nowych odkryć dotyczących działania mózgu. Eksperci uznają go za najbardziej złożony narząd ludzkiego ciała. Z tego powodu powstają różne gałęzie neuronauki, które wchodzą w interakcje z innymi dyscyplinami, takimi jak:
- Biologia -> Neurobiologia
- Język -> Neurolingwistyka
- Anatomia -> Neuroanatomia
- Edukacja -> Neuroedukacja
Psychologia dziecięca
Słowo psychologia wywodzi się od greckiego słowa psyche oznaczającego „dusza” i logia oznaczającego „traktat lub studium”. Psychologia to nauka, która bada procesy umysłowe i zachowanie osoby, próbując wyjaśnić szczególny sposób działania każdej osoby.
Co nas wyróżnia, dlaczego działamy w określony sposób? Psychologia wyjaśnia, że doświadczenia, które przeżyliśmy w środowisku fizycznym i społecznym, kształtują naszą osobowość.
Dlatego nauka ta ma kilka gałęzi lub zastosowań, a każda z nich ma na celu wyjaśnienie zachowania osoby w określonym kontekście. Przyjrzyjmy się niektórym z nich:
- Psychologia dziecka bada zachowanie niemowląt.
- Psychologia społeczna bada zachowania ludzi w społeczeństwie.
- Za zachowanie pracowników odpowiada psychologia pracy.
- Psychologia kliniczna bada standardowe zachowanie pacjenta.
- Psychologia poznawcza bada ludzkie procesy umysłowe w celu zdobycia wiedzy.
Dzisiaj, z udziałem neuronauki, psychologia poznawcza może wyjaśnić, w jaki sposób “działają” percepcja, pamięć, uwaga, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. Wiedza ta pomaga edukatorom optymalizować proces uczenia się swoich uczniów, czyli naszych dzieci.
Pedagogika i edukacja wczesnoszkolna
Słowo pedagogika wywodzi się z greckiego paidos, co oznacza „dziecko” i agein, co oznacza „prowadzić”. Pedagogika to zestaw wiedzy i narzędzi do edukacji dziecka, która nie ma instruować ani kierować, ale uczyć i promować rozwój dziecka.
Dlatego ważne jest, aby szkoły sprzyjały zabawie u dzieci, ponieważ w ten sposób udaje im się uczyć korzystania ze zmysłów. Bodźce takie są następnie przetwarzane poznawczo, aby wywołać reakcję i zapewnić nauczenie się w ten sposób nowych rzeczy.
Ta nauka może być wiedzą, umiejętnościami lub zdolnościami, dlatego dzieci uczą się, kiedy się bawią i kiedy uprawiają sztukę, muzykę i sport. Oznacza to, że rozwijają swoje zdolności w kontekstach społecznych i kulturowych, co oznacza posiadanie różnorodnych codziennych doświadczeń w ich rodzinach i szkołach.
Jako dorośli (rodzice, nauczyciele, opiekunowie) musimy więc dostarczać bodźców i doświadczeń ułatwiających naturalną aktywność dziecka. A to oznacza zabawę, w której dzieci odkrywają, badają, kwestionują, tworzą i nie tylko, w atmosferze radości i zdrowej zabawy. A to sprzyja uczeniu się.
Neuropsychopedagogika dziecięca
Po tych krótkich rozważaniach na temat znaczenia neuronauki, psychologii i pedagogiki uważamy, że powinieneś mieć pojęcie, czym jest neuropsychopedagogika dziecięca.
Jak być może zauważyłeś, neuropsychopedagogika dziecięca jest dyscypliną integracyjną, która łączy trzy dyscypliny przeplatające się na korzyść objętej nimi osoby. Oznacza to, że systematycznie koncentruje w sobie podstawowe aspekty tych trzech dyscyplin w jednej osi integrującej. A jest nią dana osoba w kontekście edukacyjnym.
A mówiąc o neuropsychopedagogii dziecięcej, mamy na myśli wzajemne powiązanie neurologii, psychologii i pedagogiki w wiedzy i technikach na rzecz rozumienia, rozwoju, uczenia się i transformacji uczniów w okresie szkolnym we wczesnym dzieciństwie, obejmującym ogólnie wiek od 3 do 8 lat.
Mamy nadzieję, że te informacje okazały się przydatne. Będziemy jednak nadal rozwijać te tematy w kolejnych artykułach, do zobaczenia wkrótce!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Contreras, H. and Yépez, N., 2021. Neuroeducación en la niñez y adolescencia. 1st ed. Lima: Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú, pp.106-118. https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/25280/neuroeducacion.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Jover, G. Paya,A. Juego, Educación y Aprendizaje. La Actividad Lúdica en la pedagogía infantil. Bordon, 65(0210-5934), pp.15-20. https://www.ucm.es/data/cont/docs/953-2017-08-24-65_1(final).pdf#page=15