Zaburzenia mowy u dzieci - jak im pomóc?
Kiedy dzieci zaczynają rozwijać mowę, mogą czasami mieć trudności z wymawianiem pewnych dźwięków i głosek. W tym artykule omówimy sposoby, które pomogą wam pokonać niewielkie zaburzenia mowy u dzieci.
Pamiętaj jednak, że nie wszystkie zaburzenia mowy u dzieci można zdiagnozować i poprawić w domu – czasami jest potrzebna pomoc specjalisty logopedy lub neurologopedy. Czytaj dalej i dowiedz się więcej!
Pomiędzy drugim i szóstym rokiem życia dziecka następuje eksplozja rozwoju mowy i wzbogacania słownictwa. W niektórych przypadkach może to powodować pewne trudności, jeśli chodzi o wymowę i możliwości dziecka. Dlatego chcemy zaoferować kilka porad, jak poprawić pracę języka i mięśni oraz zmniejszyć istniejące zaburzenia mowy u twojego malucha.
W miarę możliwości powinniśmy wspierać naukę języka już od najwcześniejszych chwil życia dziecka. Maluchy uczą się melodyki języka i akcentu już w brzuchu mamy! Kiedy dzieci zaczynają rozwijać język w wieku około dwóch lat – aktywne wspieranie ich i ułatwianie komunikacji jest niezwykle ważne.
W ten sposób zapobiegniemy przyszłym problemom lub przynajmniej zminimalizujemy ich ryzyko. Mając to na uwadze, w poniższym artykule dowiesz się, co robić – a czego nie – jeśli chodzi o problemy z wymową.
Jak zminimalizować zaburzenia mowy u dzieci?
Kiedy dzieci rozpoczynają proces przyswajania języka, mogą napotkać na różne trudności. Na przykład, zniechęcone mogą przestać chcieć mówić, co może wpłynąć na opóźnienie rozwoju mowy. Zbyt duży stres i presja mogą być przyczyną jąkania lub trudności z wymawianiem pewnych sylab itp.
Wszelkie te problemy uniemożliwiają im swobodne mówienie i komunikację z rodziną czy rówieśnikami. Wielu rodziców nie ma pewności, jak prawidłowo zareagować w takich przypadkach, dlatego postaramy się nakierować cię na w dobrym kierunku
Ważne jest, aby przez cały czas zachować konsekwencję i przestrzegać poniższych sugestii, zarówno w domu, jak iw szkole. Stopniowo maluchy będą modyfikować swój język w zależności od tego, co widzą i słyszą w swoim otoczeniu. A ponieważ nauczyciele spędzają dużo czasu z naszymi dziećmi, ważne jest, aby rodzice i wychowawcy pracowali w tym samym kierunku.
Jak pracować z dzieckiem cierpiącym na zaburzenia mowy?
Wskazówki dotyczące poprawy wymowy u dzieci:
- Pozwól dzieciom wyrażać swoje pomysły i opowiadać, nie przerywając im.
- Zwracaj uwagę na to, co mówią dzieci, zamiast skupiać się tylko na tym, jak to mówią.
- Nie martw się tym, jak mówią dzieci. Kiedy dzieci zauważają, że ich rodzice się martwią, od razu wyczuwają, że coś jest nie tak. Czują się wtedy onieśmielone i zniechęcone.
- Utrzymuj kontakt wzrokowy, kiedy dzieci mówią do ciebie,
- Nie próbuj odpowiadać za dziecko, lub kończyć za nie zdania. Raczej pozwól im wyrazić siebie własnymi słowami i w swoim tempie.
- Kiedy dzieci skończą mówić, odpowiadaj powoli i wyraźnie. Postaraj się zawiązać kontakt i rozmowę z dzieckiem, tak aby mogło ćwiczyć konwersację.
- Jeśli robisz coś, co wymaga koncentracji i nie możesz aktywnie słuchać i patrzeć na swoje dziecko, daj mu znać. Powiedz mu, że chociaż nie możesz teraz patrzeć, nadal słuchasz i zwracasz na nie uwagę. W ten sposób nie poczuje się zignorowane.
Czego nie robić, aby nie zniechęcać dziecka ?
Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby zminimalizować zaburzenia mowy u dzieci. Ale teraz chcemy skupić na tym, czego nie należy robić, aby nie pogarszać sytuacji.
- Nie kończ zdań za dziecko
Nigdy nie próbuj zgadywać, co maluch chce powiedzieć i nie staraj się kończyć za nie zdania. Jeśli to zrobisz, tylko zniechęcisz je do rozmowy z tobą. Ponadto dziecko przyzwyczai się do tego, że ktoś zawsze za nie odpowiada i nie będzie próbowało się wysilić.
- Nie przerywaj dziecku, kiedy mówi
Pamiętaj, aby poczekać na swoją kolej i pozwolić dzieciom dokończyć to, co mówią. W ten sposób, kiedy skończą się wyrażać, to nadejdzie Twoja kolej, aby z nimi porozmawiać. Warto nad tym popracować i dać dobry przykład swoim maluchom. Dzieci mają mniej samokontroli niż dorośli i muszą nauczyć się cierpliwości i szacunku, kiedy inni mówią.
- Nie poprawiaj dziecka zbyt dużo
Pamiętaj, aby nie krytykować sposobu, w jaki dzieci mówią, ani sposobu, w jaki wymawiają określone słowa lub dźwięki. Jeśli to zrobisz, staną się bardziej świadome własnych trudności i utkną tylko wtedy, gdy nadejdzie czas, aby wymówić te słowa i dźwięki, które są dla nich trudne.
Jak poprawić wymowę dziecka?
- Nie poganiaj dziecka i nie popędzaj go, kiedy próbuje wyrazić swoje pomysły
Wiele razy, nawet tego nie zauważając, wysyłamy podświadomie sygnały w stronę naszych małych rozmówców. Postaraj się nie wyrażać zniecierpliwienia ani zdenerwowania. Dzieci doskonale odczytują gesty i mowę ciała – jeśli co chwilę zerkasz na zegarek lub telefon – dziecko na pewno poczuje się odrzucone.
Dlatego musimy być ostrożni – dotyczy to nie tylko tego co wyrażamy mową, ale także poprzez nasze gesty.
Nie zmuszaj swojego dziecka do szybkiego i wyraźnego mówienia
Każde dziecko jest inne i ma swoje własne tempo. Dlatego każdy maluch potrzebuje czasu, aby uporządkować w głowie swoje pomysły i wyrazić je w swój sposób. Jeśli będziesz zmuszać dzieci do szybkiego mówienia, po prostu stracą one wątek i skupienie. Utkną w swoich słowach i w tym, co próbują powiedzieć.
- Nie mów zbyt szybko
Jeśli chcesz, aby Twoje dzieci mówiły powoli i ostrożnie, samemu staraj się nie używać zbyt szybkiego tempa podczas rozmowy z nimi. Jak już wspomnieliśmy, rodzice są wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o język i mowę. Dlatego dzieci będą próbowały naśladować sposób, w jaki do nich mówisz.
- Nie zmuszaj dzieci do głośnego mówienia w obecności przyjaciół, krewnych, sąsiadów itp.
Jeśli Twoje dziecko doświadcza jąkania lub innej niepłynności mowy, nie zmuszaj go do czytania lub recytowania na głos przed innymi ludźmi. Jeśli to zrobisz, w końcu tylko zaakcentujesz problem, a Twoje dziecko stanie się jeszcze bardziej świadome swoich trudności i będzie bardzo nieśmiałe.
Końcowe przemyślenia dotyczące wad wymowy u dzieci
W tym artykule poruszyliśmy kwestie drobnych wad wymowy, które mogą pojawić się u dzieci.
Jeśli jednak problemy nie ustępują lub nie zauważysz żadnej poprawy, nie wahaj się zwrócić o pomoc do specjalisty – logopedy, foniatry lub neurologopedy . Będzie mógł on przeprowadzić dokładną ocenę i, jeśli to konieczne, zalecić odpowiednie leczenie. W ten sposób problem nie ulegnie pogorszeniu.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Contreras, D. R., de Oca, D. R. M., Gaponov, C. Q., & Castillo, J. P. (2020). Disfluencias típicas del habla en niños fluentes de Santiago de Chile. Revista Chilena de Fonoaudiología, 19, 1-11. https://nuevosfoliosbioetica.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/60194/65372
- Gutiérrez Ornia, J. (2015). Aceptando la tartamudez. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/10651/TFG-G1080.pdf?sequence=1&isAllowed=y