Słoik pełen spokoju - ja też taki chcę!
Czy kiedykolwiek czułaś, że tracisz kontrolę nad wychowaniem swojego dziecka, gdy w trakcie napadu złości lub kłótni zaczyna płakać rozpaczliwie czy wręcz się zanosić? Jeśli nadal nie znalazłaś sposobu na to, aby szybko uspokoić swoje dziecko, nie martw się i nie denerwuj… Jest pewien sekret, który powinieneś poznać: słoik pełen spokoju.
Słoik pełen spokoju to bardzo prosta, ale skuteczna metoda. Została ona wymyślona, wypróbowana i sprawdzona przez znaną włoską pedagog, Marię Montessori. W tym artykule dowiesz się o zaletach słoika pełnego spokoju oraz jak to użyteczne narzędzie wykonać samodzielnie.
Słoik pełen spokoju co to w ogóle jest ?
Słoik pełen spokoju to coś znacznie więcej niż rewolucyjny pomysł na uspakajanie dzieci, gdy dochodzi u nich do napadów złości. To także doskonałe narzędzie dla zdenerwowanych rodziców, którzy mogą dzięki temu położyć kres przytłaczającym atakom płaczu występującym u dzieci.
Samo w sobie, to fascynujące, ciekawe i skuteczne narzędzie działa w sposób podobny do jogi, medytacji i praktyki wpatrywania się w płomień świecy. Innymi słowy, jest to technika, która może kontrolować stres i pomóc oczyścić umysł zarówno dzieci jak i dorosłych.
„Słoik pełen spokoju” to prosty plastikowy pojemnik wypełniony wodą, klejem i brokatem. Dziecko lub osoba dorosła, która ma ochotę płakać, czuje się smutna, zestresowana lub zła, może nim po prostu wstrząsnąć. Uważnie obserwując piękno brokatu i jego różne kształty uspokaja się i czuje się bardziej zrelaksowana.
Kiedy dziecko używa słoika pełnego spokoju, możesz dodatkowo pomóc mu się uspokoić, mówiąc spokojnym tonem, wyrażając dużo miłości i uczucia. Kolejnym dobrym uzupełnieniem jest zasugerowanie dziecku, aby oddychało głęboko, a później powoli wydychało powietrze.
Najbardziej zaskakującą cechą tego wyjątkowego narzędzia jest to, że nie tylko działa ono w przypadkach napadów złości. Działa też długoterminowo ponieważ powoli sprawia, że dziecko jest co raz bardziej świadome swojego własnego oddechu co pozwala mu szybciej się opanować w przypadku załamania.
Oczywiście, za każdym razem, gdy dziecko będzie czuło się przytłoczone, samo sięgnie po słoik pełen spokoju, aby samodzielnie się zrelaksować.
Co jest najlepsze w tym własnoręcznie wykonanym narzędziu?
Słoik pełen spokoju stanowi przeciwieństwo kary. Jest to narzędzie terapeutyczne, które relaksuje i uspokaja twoje dziecko, pomagając mu w lepszej koncentracji i oddychaniu. Gdy frustracja twojego malucha już minie, pozwala mu wrócić do dobrej zabawy.
Jakie korzyści niesie za sobą „Słoik pełen spokoju”?
Z jednej strony, twórca spokojnego słoika, Maria Montessori – pierwsza kobieta we Włoszech, która zdobyła doktorat z medycyny – wyjaśniła, że słoik spokoju pozwala małym dzieciom w wieku od dwóch do pięciu lat koncentrować centralny układ nerwowy na konkretnym bodźcu.
Z drugiej strony nauka wykazała, że kiedy dzieci czują się zestresowane, ich bicie serca jak i oddychanie jest znacznie przyspieszone, a dostęp do ich myśli zablokowany. Innymi słowy, są niedostępne. Jeśli jednak dziecko może skoncentrować się na brokacie, gdy powoli opada na dno słoika, sygnały wysyłane do mózgu nieświadomie obniżają poziom poruszenia którego doświadcza.
Z tego powodu słoik pełen spokoju polecany jest również na czas podróży lub na każdą chwilę wymagającą długiego oczekiwania która może wyprowadzić dziecko z równowagi. Słoik pełen spokoju jest tak skuteczny w relaksowaniu i uspakajaniu myśli, że może stanowić pewne rozwiązanie dla tych rodziców, których dzieci są nadpobudliwe i w ciągłym ruchu.
Należy jednak zachować ostrożność przy wyborze pojemnika upewniając się, że jego rozmiar i materiał z jakiego jest zrobiony są odpowiednie do wieku i umiejętności dziecka.
To coś dla mojego dziecka! Jak mogę go zrobić ?
Nie mamy wątpliwości, ze właśnie teraz zastanawiasz się jak możesz zrobić własny słoik pełen spokoju. Poniżej przedstawimy listę materiałów, których będziesz potrzebować. Następnie pokażemy krok po kroku jak go własnoręcznie wykonać.
Pamiętaj, żeby wykorzystywać jasne kolory które będą atrakcyjne dla twojego dziecka i nie używać słoika który będzie dla niego zbyt ciężki.
Materiały
- Przezroczysty plastikowy pojemnik z pokrywką
- 2 łyżki kleju brokatowego
- 4 łyżeczki brokatu (twój wybór koloru)
- 1 kropla barwnika spożywczego
- Gorąca woda
- Przezroczysty szampon dla dzieci
- Pistolet na gorący klej
Instrukcje wykonania
Wymieszaj materiały w słoiku, pozostawiając odrobinę miejsca na górze, aby składniki mogły się w środku swobodnie przemieszczać. Możesz wrzucić do środka jakieś figurki (gwiazdki, zwierzęta, serca itp.). Alternatywą może być dodanie fluorescencyjnej kolorowej farby. Koniecznie upewnij się, że żaden ze składników nie jest toksyczny.
Przyklej pokrywkę do pojemnika za pomocą pistoletu z gorącym klejem. Upewnij się dobrze, czy naczynie po zamknięciu jest szczelne. W ten sposób unikniesz ewentualnych wycieków. Gotowe! Twój słoik pełen spokoju jest gotowy do użycia!
A co z tobą? Czy już wypróbowałaś działanie „słoika pełnego spokoju”? Nie zwlekaj ani chwili dłużej! Twoje dziecko z pewnością go pokocha, a ty będziesz mile zaskoczona pozytywnymi efektami, które może przynieść.
Każdy sposób na uszczęśliwienie twojego dziecka i poprawienie jego zdrowia, jest wart wypróbowania!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Romera Marín, C. (2017). Mindfulness en el aula: un proyecto para educar niños conscientes. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/168801/TFG_2017_RomeraMarin_Carmen.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Díaz-Caneja, P. (2015). Un bosque tranquilo. Madrid, España: Ediciones Argentina.
- Kabat-Zinn, J. (2013). Mindfulness para principiantes. Numancia, Barcelona: Kairós
- Mañas, I., Franco, C., Gil, D. & Gil, C. (2014).Educación consciente: Mindfulness (Atención Plena) en el ámbito educativo. Educadores conscientes formando a seres humanos conscientes. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4859791
- Wernicke, C. G. (1994). Educación holística y pedagogía Montessori. Educación Hoy, 10. https://www.holismo.org.ar/images/articulos/37%20EdHolPedMont%20(1).pdf