Jak sprawić, by dzieci nie szukały aprobaty u innych?
Wysoka samoocena dziecka jest najlepszym sposobem na uniknięcie konieczności szukania stałej aprobaty innych. Zarówno w domu, jak i w innych sytuacjach społecznych, takich jak szkoła.
Z pewnością widziałeś więcej niż raz, jak dziecko patrzy na swoich rodziców, aby powiedzieli mu, co może lub powinno zrobić, gdy ktoś nieznajomy się do niego zwraca. Sytuacja, która w zasadzie jest całkiem normalna, może stać się problemem dla tych, którzy nieustannie szukają aprobaty u innych.
Czy to dobrze, że dzieci zawsze szukają aprobaty u osoby dorosłej, opiekuna, rodzica? Tak naprawdę to nie. Nie zawsze jest to pozytywne, ponieważ może podważyć ich poczucie bezpieczeństwa, samoocenę i poczucie własnej wartości.
Pamiętajmy, że jeśli dziecko jest niepewne i ciągle w siebie wątpi, prawdopodobnie będzie się tak zachowywało do końca życia. Jeśli więc nie chcemy, aby nasze maluchy stały się dorosłymi z niską samooceną i złymi wspomnieniami z dzieciństwa, ważne jest, aby unikać ciągłego szukania przez nie aprobaty u innych.
Dlatego wczesne doświadczenia są kluczowe i będą wyznaczać osobowość dziecka na całe życie. I właśnie dlatego konieczne jest, aby dziecko rozwijało się w środowisku bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia, z wyraźnymi granicami, bez nadmiernego poczucia frustracji oraz z wysoką samooceną.
Dlaczego dzieci nie powinny szukać aprobaty u innych?
Zasadniczo małe dziecko zna dwa środowiska, w których spędza większość swojego wczesnego życia: dom i szkołę. Jeśli dobrze przeanalizujemy rzeczywistość, odkryjemy, że przez ponad trzy czwarte dnia maluch spędza w szkole lub w domu.
Co to znaczy? Żeby pracować nad bezpieczeństwem dziecka i unikać ciągłego szukania aprobaty u innych, musimy skupić się zarówno na środowisku, rodzinie, jak i szkole.
Dziecko w domu
To normalne, że dziecko polega na swoich rodzicach, ponieważ to oni dają mu uczucie, wsparcie i ochronę. Jeśli dorośli mu tego nie dają, może to wpłynąć na samoocenę dziecka.
Oznacza to, że ojciec lub matka muszą ufać dzieciom, aby wiedziały one, że nie muszą zdobywać ich wsparcia i uczucia. Dzięki temu łatwiej będzie upewnić się, że maluch nie będzie stale szukał szacunku i miłości swoich rodziców.
Dzięki bezpiecznemu rodzicielstwu bliskości dzieci wiedzą, że mają prawo mieć własne opinie, akceptować siebie, być bardziej pewnym siebie i ufać swoim możliwościom bez konieczności szukania pomocy, aprobaty i opinii dorosłych.
Nie należy tego jednak mylić z postawami ojca i matki, którzy są nadopiekuńczy lub przesadnie surowi. Nie chodzi o wychowanie uległych i posłusznych dzieci, ale odpowiedzialnych i zdolnych do właściwego zarządzania sobą.
Ciągłe słuchanie
Musimy stale utrzymywać pozytywne nastawienie do aktywnego słuchania. W ten sposób możemy zrozumieć dziecko, poznać jego opinie. Nadać im znaczenie, jakie mają i pozwolić mu je wyrazić oraz sprawić, że poczuje się szanowane i kochane. Dziecko powinno wiedzieć, że nie spowoduje to wycofanie naszego uczucia i miłości.
Oczywiście damy również do zrozumienia, że jeśli zachowanie jest niewłaściwe lub jego opinia nie wydaje nam się odpowiednia powinniśmy mu wytłumaczyć, że się z nim nie zgadzamy.
Szkoła i szukanie aprobaty u innych
Należy przez cały czas pamiętać, że szkoła odgrywa również istotną rolę socjalizacyjną w formowaniu się dziecka. W klasie może szukać stałej aprobaty ze strony nauczycieli lub rówieśników, aby czuć się częścią grupy.
Z tego powodu nauczyciele muszą dążyć do tego, aby dzieci budowały silną i solidną samoocenę, aby ich relacje nie stały się problematyczne, toksyczne lub zbyt zależne.
Pamiętaj, że gdy dziecko nie szuka aprobaty u innych osób, łatwiej będzie zapobiegać jego wykorzystywaniu. Dlatego nauczyciele muszą okazywać dzieciom, że darzą je uczuciem i szacunkiem. A bycie mniej lub bardziej zależnym tego nie zmieni.
Ważne jest, aby każde dziecko wiedziało, że liczą się jego zasady, a także sposób bycia. Że będziemy je bezwarunkowo szanować, aby nie czuło się zobowiązane do ciągłego szukania czyjejkolwiek aprobaty.
Ostatecznie może się zdarzyć, że pewne zachowania dziecka będą wymagały korekty. Jednak wiedza, jak zatrzymać ciągłe szukanie aprobaty u innych, wymaga rozwiązania każdego problemu, który się pojawia. Bez wpływu na ich samoocenę i pewność siebie.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Branden, N. (2001). Los seis pilares de la autoestima. Barcelona: Temas de Hoy.