Lekcje pływania z dzieckiem: mnóstwo korzyści!
Małe dzieci potrzebują sporo snu aby prawidłowo się rozwijać. Natomiast zapewnianie im odpowiednich zajęć ruchowych i rozrywki w czasie, w którym nie śpią jest kluczowe dla ich edukacji. Lekcje pływania z dzieckiem to wspaniała okazja na dostarczenie dziecku bodźców rozwojowych, które wpłyną korzystnie na jego umysł i organizm.
Co więcej, lekcje pływania z dzieckiem pozwalają rodzicom wzmocnić więź łączącą ich z pociechą. Czas na basenie to również szansa na odpoczynek, relaks i naukę dla samych rodziców.
Na czym polegają lekcje pływania z dzieckiem?
Choć lekcje pływania z dzieckiem polegają na wykonywaniu serii ruchów i pozycji, w rzeczywistości są czymś więcej niż zestawem prostych ćwiczeń fizycznych.
Ich celem jest nie tylko to, by nauczyć dziecko pływać właśnie w czasie, w którym jego układ mięśniowo-szkieletowy jest gotowy na tę naukę, czyli mniej więcej wtedy gdy maluch skończy 5-6 miesiąc życia.
Chodzi tu także o dostarczenie dziecku bodźców ruchowych związanych ze środowiskiem wodnym i o zapewnienie mu rekreacji.
Z pomocą rodzica, maluszek może doświadczyć wrażeń związanych z poruszaniem się w wodzie. Nauczy się też unoszenia się na powierzchni. Ponadto lekcje pływania z dzieckiem stanowią świetną okazję do kontaktu i doświadczania wspólnie tych samych wrażeń.
Czas spędzony z dzieckiem na basenie pełni też rolę etapu przejściowego. W ten sposób dziecko przyzwyczaja się do życia we wciąż nowym dla niego świecie poza brzuchem mamy.
Przeczytaj także: Taekwondo: liczne korzyści, jakie daje dzieciom
Częściowe zanurzenie w ciepłej basenowej wodzie pozwala noworodkowi doświadczyć ponownie poczucia bezpieczeństwa, które towarzyszyło mu w łonie mamy. Dzięki temu łatwiej jest mu przystosować się do funkcjonowania poza organizmem matki.
Pamiętaj koniecznie o tym, że lekcje pływania z dzieckiem powinny być prowadzone przez wykwalifikowanych, doświadczonych w tej dziedzinie nauczycieli.
Specjalista pokaże Wam najodpowiedniejsze ruchy i podpowie sprawdzone gry i zabawy. Aktywność dopasowana zostanie do wieku dziecka i specyficznych potrzeb każdej grupy.
Korzyści ze wspólnych lekcji pływania dla mamy i dziecka
Oto jakie korzyści zapewnia dziecku branie udziału w zajęciach na basenie:
- Bodźce psychomotoryczne: niemowlęta nie potrafią chodzić ani wykonywać złożonych ruchów. Ich układ kostno-szkieletowy nie jest wystarczająco rozwinięty. Lekcje pływania dla mamy i dziecka to najlepszy sposób na to, by dziecko doświadczyło ruchu w trzech wymiarach i rozwijało swoje zdolności ruchowe podtrzymywane przez wodę i mamę.
- Wzmacnianie układu sercowo-naczyniowego i oddechowego: stymulacja w wodzie poprzez gry i zabawy ruchowe pozwala wzmocnić serce, płuca i układ krwionośny. Dzięki temu poprawia się krążenie. W efekcie, serce bije mocniej i zapewnia optymalną dawkę tlenu dostarczaną do wszystkich komórek.
- Rozwój zdolności poznawczych: lekcje pływania z dzieckiem wspierają jego rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Zabawy wykonywane w wodzie sprawiają, że dziecko uczy się i rozwija kreatywność.
- Wzmacnianie układu odpornościowego: pływanie zapewnia dziecku szansę na wzmocnienie odporności i stymuluje rozrost tkanek. Korzyści w obrębie układu odpornościowego to przede wszystkim obniżone ryzyko zachorowania.
“Lekcje pływania dla mamy i dziecka to najlepszy sposób na to, by dziecko doświadczyło ruchu w trzech wymiarach i rozwijało swoje zdolności ruchowe podtrzymywane przez wodę i mamę.”
Więź rodzica z dzieckiem
Poza ważnymi korzyściami związanymi z rozwojem fizycznym, wspólne lekcje pływania z dzieckiem wpłyną również korzystnie na Wasze relacje i łączącą Was wyjątkową więź.
- Wzmacnianie więzi pomiędzy rodzicem a dzieckiem: miłość pomiędzy rodzicami i dziećmi jest oczywiście bezwarunkowa. Jednakże wspólny czas spędzony na basenie z niemowlęciem może ją wzmocnić. Poprzez uczestniczenie w grach i zabawach, dziecko poznaje bliżej rodziców i dzieli z nimi przyjemne doświadczenia.
- Wprowadzanie dziecka w życie towarzyskie w bezpieczny, pozytywny i zabawny sposób: lekcje pływania mogą być dla maluszka pierwszą okazją do kontaktu ze światem zewnętrznym i z osobami spoza najbliższej rodziny. Dzięki nim, maluchowi później będzie łatwiej przystosować się do wymagań społeczeństwa i funkcjonować w kręgach towarzyskich.
- Zabawa, relaks i bezpieczeństwo: elementy te są konieczne dla poczucia dobrobytu i szczęścia maluszka. Zapewniają mu też szansę na poprawny, optymalny rozwój mentalny i fizyczny.
W jakim wieku można zacząć lekcje pływania z dzieckiem?
Nie ma popieranej jednogłośnie zasady podpowiadającej kiedy najlepiej zacząć uczęszczać z dzieckiem na basen.
W przeszłości specjaliści zalecali czekanie do momentu, w którym układ mięśniowo-szkieletowy dziecka był w pełni rozwinięty. Chwila ta następuje pomiędzy 5 i 6 miesiącem życia dziecka. Może też nastąpić później w przypadku wcześniaków.
Współcześnie natomiast wielu lekarzy i ekspertów zajmujących się aktywnością ruchową dzieci – w tym pływaniem – zaleca zajęcia na basenie już we wczesnych miesiącach życia. Wielu badaczy odkryło liczne korzyści rozwojowe wynikające z zapewniania dziecku okazji do wczesnej nauki pływania.
Choć można zacząć naukę pływania z dzieckiem bardzo wcześnie, należy wciąż pamiętać o ryzyku pojawienia się wyziębienia, zapalenia ucha czy przeziębienia i zapobiegać występowaniu tych problemów.
W związku z tym, najlepiej będzie jeśli skonsultujesz się z lekarzem zanim zaczniesz chodzić z pociechą na basen. Specjalista oceni stan zdrowia dziecka i jego rozwój i zdecyduje o tym, czy możecie już uczęszczać na wspólne lekcje pływania.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Nystad, W., Håberg, S. E., London, S. J., Nafstad, P., & Magnus, P. (2008). Baby swimming and respiratory health. Acta Paediatrica, International Journal of Paediatrics. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1651-2227.2008.00756.x
- Arouxet, L., Navarro, A., & Ocampo, O. (2017). Proyecto Matronatación, una práctica novedosa. In XII Congreso Argentino y VII Latinoamericano de Educación Física y Ciencias (Ensenada, 2017). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/71916
- Cirigliano, P. (2006). Matronatación y programas acuáticos de EE. UU.: diferencias prácticas y conceptuales. Arch Argent Pediatr, 104(4), 384-384. https://www.sap.org.ar/docs/archivos/2006/arch06_4/v104n4a21.pdf
- Arouxet, L., Navarro, A., & Ocampo, O. (2017). Proyecto Matronatación, una práctica novedosa: Estimulación de niños y niñas en el ámbito acuático. In 12º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias 13 al 17 de noviembre 2017 Ensenada, Argentina. Educación Física: construyendo nuevos espacios. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev10410