Co zrobić, jeśli trzylatek nie mówi?
Rodzice chętnie słuchają pierwszych słów swoich dzieci. Zastanawiamy się nawet, jak zabrzmi ich głos. Nauka mowy to jedno z najważniejszych wydarzeń w rozwoju dziecka. Ale co w sytuacji, gdy Twój trzylatek nie mówi? Czy powinieneś się tym martwić? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Prawie każde dziecko zaczyna mówić, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Jednak siedem procent dzieci w wieku od jednego do trzech lat ma pewne trudności lub ograniczenia, gdy próbuje mówić tak, jak powinno to robić w tym wieku.
Chcesz poznać przyczyny ich opóźnienia językowego? Co możesz zrobić jako rodzic? Jakie są właściwe metody leczenia? Jeśli nie chcesz przegapić tych informacji, przeczytaj nasz dzisiejszy artykuł.
Znaki, które mówią nam, że twój trzylatek nie mówi
Należy pamiętać, że za każdym razem, gdy idziesz do pediatry, musisz zadać mu wszystkie niezbędne pytania dotyczące rozwoju języka. W ten sposób będziesz mógł zrobić wszystko, aby pomóc swoim dzieciom. Mimo to pokażemy Ci kilka objawów, które mogą wskazywać, że Twoje dziecko cierpi na opóźnienie językowe.
- Są w stanie powtarzać słowa i wyrażenia, ale nie są w stanie ich użyć do komunikowania swoich myśli.
- Dzieci nie mówią spontanicznie, po prostu powtarzają to, co słyszą.
- Bardzo trudno jest nam zrozumieć, co próbują powiedzieć.
- Jeśli czegoś potrzebują, nie używają słów, aby wyjaśnić, o co im chodzi.
- Trudno im postępować zgodnie z prostymi instrukcjami.
Jeśli Twoje dziecko ma trzy lata i dostrzegasz niektóre z tych problemów, powinieneś udać się do logopedy. Specjalista oceni poziom mowy Twoich dzieci i postawi pełną diagnozę.
Jakie mogą być przyczyny opóźnień językowych u trzyletnich dzieci?
Istnieje wiele przyczyn opóźnień językowych u dzieci. Dlatego należy pamiętać, że im szybciej zidentyfikujesz problem, tym szybciej znajdziesz rozwiązanie:
- Czasami dzieci cierpią na zapalenie ucha lub mają nadmierny poziom woskowinę, a my nie zdajemy sobie z tego sprawy. W rezultacie nie słyszą tak, jak powinny, więc nauka mówienia zajmuje im więcej czasu.
- Inne dzieci mogą cierpieć na upośledzenie słuchu, więc nie słyszą prawidłowo. To upośledzenie może także powodować opóźnienie w rozwoju mowy.
- Brak stymulacji może być kolejną przyczyną opóźnienia rozwoju mowy. Jeśli dzieci nie otrzymają prawie żadnej stymulacji od rodziców lub bliskich członków rodziny, prawdopodobnie będą miały problemy z opanowaniem tej umiejętności.
- Krótkie wędzidełko językowe również utrudnia dzieciom wytwarzanie niektórych fonemów.
- Przewidywanie tego, co mogą powiedzieć twoje dzieci, może również spowodować opóźnienie rozwoju mowy.
- Niezwracanie uwagi na swoje dzieci, kiedy czegoś od ciebie żądają.
Co oceni logopeda?
Gdy zdasz sobie sprawę, że Twoje dziecko ma trudności z mówieniem, powinieneś zabrać je do specjalisty. Oceni on wtedy następujące aspekty:
- Zdolność Twojego dziecka do rozróżniania niektórych fonemów.
- Jego poziom zrozumienia.
- Czy używa języka niewerbalnego (gestów) do komunikowania się.
- Jego umiejętność do artykulacji dźwięku.
- Stan narządów biorących udział w procesie mówienia, takie jak język, usta, podniebienie, policzki itp.
Gdy specjaliści ocenią wszystkie niezbędne aspekty, zaprojektują specjalną metodę terapii, zgodnie z potrzebami każdego dziecka.
Co mogą zrobić rodzice, gdy ich dzieci nie mówią?
Przede wszystkim należy podkreślić, że kontekst rodzinny jest bardzo ważny w przypadku każdej choroby. Dlatego rodzice muszą aktywnie współpracować w procesie leczenia opóźnień językowych dziecka. Oto kilka aspektów, które powinniśmy wziąć pod uwagę, aby pomóc naszym dzieciom:
- Reaguj na żądania swojego dziecka. W ten sposób będzie nadal próbować się z tobą komunikować.
- Nie podpowiadaj dziecku tego, co próbuje ci powiedzieć. Pozwól mu wyrazić to co chce we własny sposób.
- Wykorzystaj każdą okazję, aby się z nim komunikować, promując dialog.
- Używaj gier, aby stymulować jego rozwój mowy.
- Staraj się unikać wszelkich odmian “dziecięcego ” języku. Dzieje się tak, ponieważ dzieci muszą przestrzegać prawidłowych modeli mowy.
- Jeśli zamierza o coś poprosić, niech dziecko zrobi to samodzielnie. Nie pytaj go ciągle, czego chce. Musi być w stanie o to poprosić. Jeśli zadajesz pytania typu: „Chcesz mleka?” Albo: „Chcesz chleba?”, odpowie tylko: „Tak!” lub “Nie!” W rezultacie nie będziesz stymulować jego zdolności do mówienia.
Jeśli Twój trzylatek nie mówi…
Jeśli Twój trzylatek nie mówi, informacje z naszego artykułu mogą być bardzo przydatne. Jednak najlepszym wyborem będzie wizyta u logopedy. Porozmawia on z Tobą o najlepszym sposobie leczenia opóźnienia językowego Twoich dzieci.
Niezależnie od tego powinieneś wziąć te aspekty pod uwagę, jeśli chcesz stymulować rozwój mowy u swoich dzieci. Zatem na co czekasz, aby wprowadzić je w życie?
Nauka języka to jedno z najważniejszych wydarzeń w rozwoju dziecka. Ale co powinieneś zrobić, jeśli twoje trzyletnie dziecko jeszcze nie mówi?
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Artigas, J. (1999). El lenguaje en los trastornos autistas. Revista de neurología, 28(2), 118-123. https://sid.usal.es/idocs/F8/ART6160/lenguaje-en-los-trastornos-autistas.pdf
- Coloma, C. J., Pavez, M. M., Maggiolo, M., & Peñaloza, C. (2010). Desarrollo fonológico en niños de 3 y 4 años según la fonología natural: Incidencia de la edad y del género. Revista signos, 43(72), 31-48. https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v43n72/a02.pdf
- Madrid, P. C. S. Taller: “Trastornos específicos del lenguaje”. https://www.aepap.org/sites/default/files/lenguaje.pdf
- Medina Alva, M. D. P., Kahn, I. C., Muñoz Huerta, P., Leyva Sánchez, J., Moreno Calixto, J., & Vega Sánchez, S. M. (2015). Neurodesarrollo infantil: características normales y signos de alarma en el niño menor de cinco años. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 32, 565-573. https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/rpmesp/v32n3/a22v32n3.pdf
- Varela, S. R., García, E. G., & Marco, J. B. Frenillo lingual. Recuperado de http://www. secomcyc. org/wp-content/uploads/2014/01/cap02. pdf.
- Urraca, M. P. (2017). Hipoacusias en la infancia. https://fapap.es/files/639-1509-RUTA/002_Hipoacusia.pdf
- Kim, S., Bailey, T., Romito, K. (2021). Speech and Language Development: Red Flags. [Myhealth.alberta.ca] Disponible en: https://myhealth.alberta.ca/Health/pages/conditions.aspx?hwid=ue5084#:~:text=Red%20flags%20for%20a%20speech,consistent%20words%20by%2018%20months.