Rozpoznawanie i rozwijanie talentów dzieci
Wszyscy ludzie są w czymś dobrzy. Ale czasami trudno jest im stwierdzić, co stanowi ich mocną stronę. W związku z tym ważne jest, aby dzieci od najmłodszych lat rozpoznawały swoje zdolności i mogły je odpowiednio rozwijać. Innymi słowy, ważne jest wykrywanie i rozwijanie talentów u dzieci.
Dzięki temu będą one zarówno szczęśliwe, jak i spełnionie.
Ale czy wiesz, co rozumiemy przez „talent”? Na przestrzeni lat wielu autorów odniosło się do tego pojęcia i sformułowało wiele jego definicji. W tym artykule skupimy się na perspektywie zaproponowanej przez Howarda Gardnera.
„Naprawdę wierzę, że każdy ma talent, zdolności lub umiejętności, które może wydobyć z głębi siebie, aby się utrzymać na powierzchni i odnieść sukces w życiu”.
– Dean Koontz –
Czym w ogóle jest talent?
Zdaniem psychologa Howarda Gardnera talent to:
„Potencjał biopsychologiczny do przetwarzania informacji, który można aktywować w otoczeniu kulturowym w celu rozwiązywania problemów lub tworzenia produktów mających określoną wartość dla społeczności”.
Co więcej, według Gardnera, talent ludzki rozwija się w oparciu o osiem aspektów lub rodzajów inteligencji. Należą do nich następujące sfery:
- Werbalno-językowa. Czyli umiejętność rozumienia słów i języków. Ludzie z tą inteligencją są zazwyczaj dobrzy w czytaniu, pisaniu, opowiadaniu historii i zapamiętywaniu słów wraz z datami.
- Wizualno-przestrzenne. Umiejętność rozpoznawania i manipulowania wzorami, zdolność do orientowania się zarówno w dużych, jak i mniejszych przestrzeniach.
- Muzyczno-rytmiczna i harmoniczna. Umiejętność interpretacji, komponowania i uczenia się schematów muzycznych.
- Kinestetyka cielesna. Umiejętność wykorzystania ciała jako środka do rozwiązywania problemów lub również do tworzenia produktów i przedmiotów.
- Logiczno-matematyczna. Umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów za pomocą logiki i prowadzenia badań w sposób naukowy.
- Naturalistyczna. Umiejętność rozróżniania, klasyfikowania i wykorzystywania elementów (przedmiotów, zwierząt, roślin i minerałów) ze środowiska miejskiego lub wiejskiego.
- Intrapersonalna. Czyli łatwość zrozumienia siebie, poznanie własnych pragnień, lęków i mocnych stron. Rozumiemy przez to również efektywne wykorzystanie tych informacji do potrzeb własnego życia.
- Interpersonalna. Umiejętność zrozumienia innych: ich intencji, motywacji i życzeń innych ludzi.
Niektórym dzieciom łatwo jest rozwiązywać problemy matematyczne, podczas gdy inne wyróżniają się w komunikacji werbalnej, sporcie, umiejętnościach społecznych itp. Wszystkie z nich są w jakiś sposób utalentowane i prawdopodobnie w czymś będą w stanie się szczególnie wykazać.
Rozpoznawanie i rozwijanie talentów u dzieci poprzez edukację w domu i w szkole jest zatem bardzo ważną kwestią.
Rozpoznawanie i rozwijanie talentów u dzieci
Należy zauważyć, że talent powstaje z połączenia czterech czynników. Są to:
- Dyspozycje genetyczne.
- Doświadczenia z życia w środowisku rodzinnym, szkolnym i społecznym.
- Zainteresowania i motywacje.
- Styl uczenia się.
Rodzice i nauczyciele muszą o tym pamiętać i uważnie obserwować dzieci, zwracając uwagę na ich szczególne umiejętności intelektualne lub zdolności, które wykazują lub uprawiają częściej i z lepszymi wynikami.
Gdy talenty dzieci zostaną właściwie zidentyfikowane, należy je rozwijać poprzez pracę, stymulację i wzmacnianie, ale nie zapominając przy tym o zabawie. W ten sposób dzieci rozwijają swoje talenty, podnosząc swoje umiejętności, predyspozycje, zainteresowania, a także motywacje.
Analogicznie rzecz biorąc jest, konieczne jest, aby dzieci stopniowo uświadamiały sobie swoje umiejętności, rozpoznając i rozumiejąc swoje mocne strony, aby mogły rozwijać swoje talenty autonomicznie i niezależnie, ciężko pracując i będąc konsekwentnym.
„Nie każde dziecko ma taki sam talent, taką samą zdolność lub równą motywację, ale powinno mieć równe prawo do rozwijania swojego talentu, zdolności i motywacji, aby coś w ten sposób dla siebie uzyskać.”
– John Fitzgerald Kennedy –
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Feldhusen, J. F. (1995). Identificación y desarrollo del talento en la educación (TIDE). Revista Ideacción, 4, 1-4.