Samodzielne myślenie - jak nauczyć go dzieci?
Rodzice i wychowawcy często stają przed wyzwaniem, jak skłonić dzieci do uczenia się bardziej złożonych i elastycznych procesów myślowych. Jak możesz sprawić, że twoje dziecko będzie myślało samodzielnie? Samodzielne myślenie i działanie u dziecka to przecież ważny element w rozwoju.
Jednym z wielu marzeń każdego rodzica jest doświadczenie chwili, w której dziecko staje się bardziej samodzielne. Od tego momentu dorosły nie musi już pilnować dziecka i dwoić się i troić, by je jednocześnie opiekować się nim, chronić i wykonywać wszystkie niezbędne czynności.
To okres, w którym dotychczas zaangażowany w każdą najdrobniejszą nawet czynność rodzic może na chwilę odetchnąć i zacząć rozwijać swoje pasje na nowo.
Jak rozmawiać z dziećmi, aby rozwinęły samodzielne myślenie?
Czy wiesz, jak mówić, aby Twoje dzieci nauczyły się myśleć samodzielnie? Czy są jakieś narzędzia, które mogą im pomóc w tym procesie ? Wielu rodziców obawia się czy podoła edukacji we wczesnym dzieciństwie swojej pociechy.
W rzeczywistości nauczanie i uczenie się myślenia jest głównym celem edukacji w dzisiejszym społeczeństwie.
„Nauczenie dziecka myślenia pociąga za sobą pewną wiedzę, procedury i postawy: wiedzę o samej wiedzy, myśli, inteligencji i metapoznaniu; procedury, metody i strategie rozwijania zdolności intelektualnych; postawy odkrywania, ciekawości, podziwu i satysfakcji z aktywności umysłowej, procesów i sukcesów ”. (García-García, E., 1994)
Jesteśmy zanurzeni w społeczeństwie, w którym zachodzą ciągłe zmiany naukowe, technologiczne, ekonomiczne i polityczne, a także nowe wartości i wzorce zachowań społeczno-kulturowych. Samo powtarzalne uczenie się na pamięć i zapamiętywani nie jest odpowiednie, aby dzieci mogły funkcjonować w świecie.
Znaczenie edukacji
W rzeczywistości w dzisiejszym społeczeństwie potrzebujemy edukacji, która rozwija zdolność samodzielnego i ciągłego uczenia się oraz myślenia. Dlatego nauka samodzielności, inteligencji emocjonalnej i wyrażania się są ważnymi celami.
W ten sposób konieczne jest rozwinięcie w każdej osobie umiejętności samodzielnego uczenia się i myślenia, wzmacniania intelektualnej i moralnej autonomii jednostki, tolerancji oraz poszanowania tej samej autonomii u innych.
Ponadto, jeśli chodzi o nauczanie i naukę myślenia, ważne jest, aby nie ustalać z góry żadnych ograniczeń czyjegoś zdolności umysłowych. Każdy z nas jest inny i wymaga indywidualnego podejścia.
„Każdy może mieć wiedzę, ale sztuka myślenia jest najrzadszym darem natury”.
– Król Fryderyk II Wielki –
Samodzielne myślenie- czy istnieje metoda zachęcania dzieci?
Rodzice i wychowawcy często stają przed wyzwaniem, aby skłonić dzieci do uczenia się bardziej złożonych i elastycznych procesów myślowych. Muszą także być w stanie wyrazić i wykorzystać te procesy myślowe podczas podejmowania decyzji w różnych kontekstach.
Warto jest zastanowić się, jak pozwolić młodemu człowiekowi na odkrycie przez niego (w sposób samodzielny) najlepszego dla niego sposobu radzenia sobie z nowymi wyzwaniami?
W większości przypadków osiągnięcie tego wiąże się ze zmianą intencji rodziców lub wychowawców, tak aby ich interwencja była skierowana w stronę dzieci uczących się podejmowania własnych decyzji w bardziej świadomy sposób.
Na tym etapie, praktycznie od pierwszego roku życia, dziecko nauczy się różnych procedur planowania i regulowania swojego zachowania. Następnie dzieci uczą się podstawowych procedur zabawy, ekspresji i komunikacji, a także wiedzy o swoim najbliższym otoczeniu celem rozwoju i nauki.
Różne sposoby organizowania tej wiedzy lub doświadczeń mogą pomóc nam w projektowaniu globalnych, interesujących i wystarczająco złożonych działań. Pozwoli to, aby dzieci, z pomocą rodziców i wychowawców, zwiększały zdolność do przemyślanego działania.
„Myślenie to najtrudniejsza praca. Być może to jest powód, dla którego jest tak niewielu ludzi, którzy to praktykują ”.
– Henry Ford –
Samodzielne myślenie dziecka – rozważmy ten przykład
Jeśli chcesz wziąć na warsztat różne fizyczne i społeczne odkrycia swoich dzieci, możesz opracować ćwiczenia oparte na formułowaniu interesujących pytań, które pozwolą im znaleźć samodzielnie wiele rozwiązań.
Będą one podstawą do nauki planowania i regulowania własnych wyników i osiągnięć. Może to również przyczynić się do dalszego rozwoju ich umiejętności metapoznawczych.
Jak rozmawiać z dziećmi, aby nauczyły się myśleć samodzielnie?
Najlepsze działania to takie, które pozwalają na refleksyjną komunikację i reprezentację samego siebie. Na przykład możesz przeprowadzić analizę przejawów różnych nastrojów z małymi dziećmi za pomocą krótkich filmów, obrazów lub opowiadań.
Później możesz zapytać je, jak się w tym momencie czują. Dowiedz się też dlaczego myślą, że tak się czują, i zadaj im inne ważne pytania.
„Doświadczenie świata nie składa się z liczby rzeczy, które dana osoba widziała, ale z liczby projektów, które wydały owoc”.
– Gottfried Wilhelm Leibniz –
Refleksja nad różnymi sytuacjami komunikacyjnymi z rodzicami lub wychowawcami, przyczynia się do rozwoju myślenia strategicznego, a także umiejętności planowania i regulacji swoich emocji. Są one również ściśle związane z rozwojem języka u niemowląt i bogactwa słownictwa dzieci starszych.
Jeśli chcesz nauczyć się rozmawiać ze swoimi dziećmi, aby pomóc im nauczyć się samodzielnego myślenia, nie wahaj się! W powyższym przykładzie masz dostęp do wielu sposobów zachęcania swoich dzieci do samodzielnego myślenia. Ważne jest jednak, aby znaleźć złoty środek.
Dowiedz się jaka jest granica między wspieraniem małego dziecka w jego odkryciach i rozwoju, a wyręczaniem go względem jego codziennych obowiązków i zadań. Jest to kwestia indywidualna, zależna od charakteru i wieku dziecka.
Jednak śmiało, zastanów się, jak możecie to razem ćwiczyć. Spróbuj wykorzystać różne techniki motywacji w procesie rozwoju swojego dziecka!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- García García, E. (1994). Enseñar y aprender a pensar. El Programa de Filosofía para Niños.