Poprawa pamięci - teoria obciążenia poznawczego

Tworzenie wspomnień i zapisywanie informacji w pamięci wymaga skupienia i wykorzystania zasobów mózgu. Poprawa pamięci jest jednak możliwa!
Poprawa pamięci - teoria obciążenia poznawczego
Azucena Fernández

Napisane i zweryfikowane przez nauczycielka Azucena Fernández.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Funkcje pamięciowe i kognitywne to jedne z najważniejszych funkcji ludzkiego umysłu. Nasza zdolność poznawcza do przechowywania, magazynowania i odtwarzania informacji  pochodzących z przeżytych chwil i wydarzeń, jest niezwykle istotna. Poprawa pamięci także jest przedmiotem badań psychologii kognitywnej już od wielu lat.

W tym artykule omówimy teorię obciążenia poznawczego, jak powstała i jak można ją wykorzystać do poprawy procesów pamięciowych u ludzi dorosłych i dzieci.

Czytaj dalej i dowiedz się więcej!

Poprawa pamięci – teoria obciążenia poznawczego

Rodzina z dziećmi

John Sweller, australijski psycholog specjalizujący się w edukacji, opracował teorię obciążenia poznawczego umysłu już pod koniec lat 80. Aby tego dokonać, Sweller pracował w badaniach profesora George’a Millera zajmujących się przetwarzaniem informacji przez mózg człowieka.

 

Teoria obciążenia poznawczego koncentruje się na nauce nowych rzeczy i opiera się na założeniu, że ludzki mózg może robić tylko ograniczoną liczbę nowych zadań w tym samym czasie. Każde nowe obciążenie będzie zabierać możliwości obliczeniowe i poznawcze oraz zmniejszać nasze zdolności.

„Teoria obciążenia poznawczego opiera się na szeregu powszechnie akceptowanych teorii dotyczących przetwarzania i przechowywania informacji przez mózg człowieka. Założenia te obejmują: pamięć ludzką można podzielić na pamięć roboczą i pamięć długotrwałą; informacje te są przechowywane w pamięci długoterminowej w postaci schematów; oraz że przetwarzanie nowych informacji skutkuje „obciążeniem poznawczym” pamięci roboczej, co może wpływać negatywnie na efekty uczenia się ”.

– Anderson (1977), Atkinson i Shiffrin (1968), Baddeley (1983) –

Oznacza to, że zgodnie z teorią obciążenia poznawczego ilość nowych informacji, które mózg może przetwarzać w tym samym czasie, jest ograniczona. Nie ma jednak ograniczeń co do tego, ile już przechowywanych informacji może przetworzyć jednocześnie.

Według badaczy, nasza pamięć świadoma wymaga aktywnego udziału świadomości w przypominaniu, to znaczy potrzebny jest jakiś proces kierujący odtwarzaniem informacji. Czasem jest ona nazywana pamięcią jawną, gdyż zawiera informacje, które są przechowywane i odtwarzane w sposób celowy przez człowieka.

Teoria obciążenia poznawczego – znaczenie w poprawie pamięci

Poprawa pamięci: argument za teorią obciążenia poznawczego

Mózg pracuje za pomocą pamięci krótkotrwałej i długotrwałej. Pamięć długotrwała umożliwia przechowywanie informacji w danej strukturze mózgu przez nieograniczony czas.

Pamięć krótkotrwała otrzymuje informacje, przetwarza je, aby łatwiej było je zrozumieć i przechowuje w pamięci długotrwałej. Ta krótkotrwała pamięć ma swoje ograniczenia. Może przechowywać do siedmiu elementów informacji i tylko przez stosunkowo krótki czas.

Jeśli pamięć długotrwała może tworzyć gotowe struktury dla pewnych elementów, procesy związane z informacjami w tej strukturze mogą wymagać mniejszego wysiłku oraz mogą stać się automatyczne. Jest tak na przykład z jazdą na rowerze, śpiewaniem piosenki wyuczonej na pamięć i innymi zadaniami.

Kiedy danej osobie udaje się stworzyć różne schematy myślowe, zyskuje zdolność do szybszego i wydajniejszego porządkowania informacji, które jej mózg otrzymuje. Zrozumienie i analiza tych informacji może odbywać się automatycznie- nie wymagać tyle wysiłku i udziału świadomości.

Poprawa pamięci – ciąg dalszy

Mężczyzna przy notatkach

W pewnym momencie informacja pojawia się w pamięci jako element pamięci roboczej. Nazywa się to „zdobywaniem doświadczenia”. W procesie uczenia się zrozumienie elementów jest łatwiejsze, jeśli uzyskane informacje można pogrupować w logiczny sposób, który tworzy nowy schemat myślowy.

Możesz zmniejszyć swoje obciążenie poznawcze, jeśli jesteś w stanie rozprowadzić informacje na kilka sposobów (na przykład wizualnych lub dźwiękowych). Oznacza to, że aby się uczyć, informacje muszą stanowić główny cel, a nie do drugorzędny.

Naszą pamięć świadomą można rozróżnić na pamięć semantyczną, która składa się z faktów niezależnych od sytuacji i pamięć epizodyczną, która przechowuje informacje w odniesieniu do innej informacji (np. czas i miejsce jakiegoś wydarzenia).

W pamięci semantycznej możliwe jest przechowywanie wiedzy abstrakcyjnej o świecie, takiej jak np. nazwy krajów, miejsc czy imiona.  Pamięć epizodyczna z kolei jest używana do przechowywania konkretnych wspomnień dotyczących wydarzeń z życia. Czasem wyróżnia się jeszcze pamięć autobiograficzną, przechowującą wydarzenia z naszego życia.

W odróżnieniu od świadomej, pamięć nieświadoma jest oparta na niekontrolowanym przypominaniu wcześniej wyuczonego wzorca.

Teoria obciążenia poznawczego dla poprawy pamięci

Jakie teorie zaproponował dr Sweller?

Dziecko nad książką - poprawa pamięci

Teoria obciążenia poznawczego została opracowana, aby zapewnić określone wytyczne, które mają pomóc w prezentacji informacji w sposób, który zachęca uczniów do działań. Takie zajęci mają optymalizować ich wydajność intelektualną”.

– dr Sweller –

Dlatego właśnie podstawą wiedzy jest tworzenie schematów i łączenie informacji przez całe życie. Wewnątrz tych schematów mogą być inne połączenia pamięciowe.

Zgodnie z tą teorią można zdefiniować różnice między ekspertem w danej dziedzinie, a amatorem. Amator nigdy nie będzie miał wypracowanych tych samych schematów poznawczych, jak ekspert, który nabywał dane umiejętności przez lata.

Wraz z procesem uczenia się, zmieniają się schematy w pamięci długotrwałej. Są to zmiany mające wpływ na pamięć długotrwałą  na dłuższą metę.

Poprawa pamięci- podsumowanie

Kiedy uczysz się nowej czynności lub poznajesz nową informację, twoje cechy poznawcze oraz umysł zaczynają się zmieniać. Oznacza to, że twoja pamięć robocza może je lepiej i na dłużej opanować.

Teoria ta może mieć również bezpośrednie konsekwencje w sposobie, w jaki nauczyciele projektują swoje zajęcia, metody nauczania, wykłady, egzaminy i cały program nauczania.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Paas, Fred, Alexander Renkl, y John Sweller. Cognitive load theory: Instructional implications of the interaction between information structures and cognitive architecture. Instructional science . (2004).
  • Singley, Mark K., y John Robert Anderson. The transfer of cognitive skill. Harvard University Press, 1989.
  • Atkinson, Stephanie. Cognitive style in the context of design and technology project work. Educational Psychology. (1998).
  • Shiffrin, Richard M. Perspectives on modeling in cognitive science. Topics in cognitive science. 2010.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.