Metoda Montessori w domu - na pewno szybko ją pokochasz!
Metoda Montessori to złoty standard w opiece nad dziećmi i ich edukacji. Jej cel jest prosty: zapewnić warunki sprzyjające niezależności i zrównoważonemu rozwojowi u dzieci. Wierzcie lub nie, jest to coś, co można zrobić w domu. Metoda Montessori to doświadczenie, które z pewnością wzbogaca. Jednak są pewne rzeczy, które należy wziąć pod uwagę przed próbą zastosowania tej metody w domu.
Metoda Montessori w domu
Będziesz potrzebować wiedzy na temat tej metody, a także materiałów specjalnych. Pomoże to zapewnić, że Twoje dzieci będą mogły w pełni wykorzystać swój potencjał w domu, w szkole i w każdym innym środowisku.
Pedagogika Montessori była zarówno krytykowana jak i chwalona. To unikalne podejście ma na celu zachęcenie dzieci, aby czuły się kompetentne. Nie chodzi o to, by pozwolić im robić co chcą. W rzeczywistości opiekowanie się dziećmi w oparciu metodę Montessori jest bardzo wymagające dla rodziców.
Zgodnie z nią rodzice są przewodnikami; codziennymi architektami odkryć dokonywanych przez dziecko. Jeśli zdecydujesz się zastosować tę strategię w domu, zdasz sobie sprawę z tego, jak wielki ma ona potencjał. Będziesz wychowywać dzieci, które są bardziej autonomiczne, kreatywne i szczęśliwsze. Zobaczmy teraz na czym to polega!
Metoda Montessori – na czym polega?
Zanim wyjaśnimy, jak zastosować metodę Montessori w domu, najpierw powinieneś przejść przez podstawowy zarys tego pedagogicznego podejścia. Przede wszystkim musisz zrozumieć cele tej metody.
Umysł dziecka ma ogromny potencjał
- Dzieci uczą się codziennie, często nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Im więcej bodźców, możliwości uczenia się i doświadczeń, na jakie są narażone, tym większy będzie ich potencjał.
- Każde dziecko uczy się we własnym tempie i musimy to uszanować.
- Najlepszym sposobem, aby dziecko czerpało ze wszystkiego naukę jest radość. Jeśli Twoje dziecko czuje się szczęśliwe, szanowane, bezpieczne i dobrze wychowane, będzie ono gotowe do zapamiętania wszystkiego, co dzieje się wokół niego.
Czułe okresy
- Czułe okresy to etapy, w których dzieci mogą łatwo zdobyć nową umiejętność. Zasadniczo występują w wieku od 0 do 3 lat, od 4 do 6 lat i od 7 do 9 lat.
- Są to najlepsze czasy dla dzieci, aby nauczyć się chodzić, rozmawiać, nawiązywać relacje z innymi, być niezależnymi i nie tylko.
Odpowiednie środowisko
- Metoda Montessori wymaga środowiska zorganizowanego na wysokim poziomie. Zastosowane materiały i przestrzenie powinny zachęcać do samodzielnego uczenia się, odkrywania i rozwoju.
- Przestrzenie do nauki powinny zapewniać możliwości rozwoju zdolności społecznych, emocjonalnych i intelektualnych.
Rola dorosłych
- Dorośli odgrywają istotną rolę w filozofii Montessori. Powinni oni zapewnić dziecku miłość, szacunek i bezpieczeństwo, przy tym czule zachęcając je do odkrywania otaczającego ich świata.
- Jako dorośli jesteśmy obserwatorami, ale musimy też być magikami. Pomagamy dziecku w łączeniu się ze środowiskiem, wzmacniając je w fizycznym, emocjonalnym i intelektualnym rozwoju.
Strategie stosowania w domu metody Montessori
Pierwsza rzecz, o której należy pamiętać: dzieci powinny czuć, że są częścią rodziny. Oznacza to, że maluchy powinny mieć własną rolę do odegrania we wszystkich zajęciach w domu. Wiemy, że może to zabrzmieć dziwnie, ale aby wychować zdolne, niezależne dzieci, nie ma nic lepszego niż dawanie odpowiedzialnych zadań. Nie obawiaj się więc uwzględnić ich w każdej domowej czynności. Jak możesz to zrobić?
Meble przeznaczone specjalnie dla dzieci
- Meble powinny być wykonane specjalnie dla nich. Na przykład mała komoda lub zestaw półek pomoże im uporządkować ubrania i zabawki.
- Stolik i krzesło w odpowiednim rozmiarze pozwolą im być blisko Ciebie podczas czytania lub gotowania posiłku.
Znaczenie struktury i bodźców
Dobrze zorganizowany dom z dużą ilością rzeczy stymulujących rozwój pomoże dzieciom w jak najlepszym korzystaniu z informacji.
- Dzieci powinny zrozumieć, że tych zasad nie da się złamać. Ich pokój powinien być czysty, a zabawki powinny zostać schowane. Ubrania idą do szafy, a nie na podłogę.
- Dom z rzeczami stymulującymi rozwój dzieci to doskonała przestrzeń do nauki każdego dnia. Bardzo dobrym pomysłem jest posiadanie ogrodu, w którym mogą zasadzić nasiona i zobaczyć jak rosną kwiaty.
- Upewnij się, że ma zapewniony kącik do rysowania i malowania, kącik do gier i miejsce, w którym mogą gotować z mamą i tatą. Niech Twoje dziecko pomoże Ci zrobić ciasto lub przygotować sałatkę, oczywiście dbając o zachowanie ostrożności.
Najlepsze gry do zabawy w domu
- Najlepsze gry to te, które są związane z prawdziwym życiem. Budowanie, dotykanie, wąchanie, odczuwanie, tworzenie… są to codzienne zadania, których dzieci powinny doświadczyć.
- Metoda Montessori zaleca zabawę z lalkami. Mogą one pomóc dzieciom w nauce nawiązywania kontaktów i komunikacji z ludźmi.
Skrzynia ze skarbami
To pomysł, który jest zabawny i praktyczny. W swoim salonie warto mieć “skrzynię ze skarbami” dziecka. Może to być drewniane lub kartonowe pudełko.
- Codziennie umieszczaj coś nowego, aby Twój maluch mógł to odkryć i poznać zastosowanie tego przedmiotu.
- Zawsze wybieraj obiekty w jasnych kolorach, które są stymulujące.
- Unikaj plastikowych przedmiotów. Wybierz drewno, tkaniny lub inne alternatywy.
- Kolejną sugestią jest dodanie jedzenia, aby Twoje dziecko mogło spróbować nowych smaków. Jeśli uczą się czytać, możesz umieścić czułe notatki, aby pobudzić u niego proces czytania.
Niezależnie od tego, czy jesteś zwolenniczką metody Montessori, jesteśmy pewni, że te wskazówki mogą Ci pomóc w wychowaniu dziecka.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
- Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
- Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
- Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
- Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
- Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
- Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.