Kara fizyczna: czy wiesz, jakie są jej psychologiczne skutki?
Niestety kara fizyczna nadal jest dość często stosowana przez rodziców jako narzędzie wychowawcze. Należy jednak wziąć pod uwagę negatywne skutki psychologiczne, jakie może ona wywołać.
Wykształcenie, które otrzymuje się od rodziców lub opiekunów w okresie niemowlęcym i dorastania, może definiować przyszłe zachowanie. Dlatego kara fizyczna jest uważana za praktykę narzucania czegoś nieprzyjemnego w imię wychowania.
Należy pamiętać, że edukacja nie wymaga surowego karania, zwłaszcza gdy wiemy, że może to zaszkodzić dziecku.
Stosowanie kar fizycznych jako narzędzia wychowawczego jest powszechnie praktykowane na całym świecie. Dotyczy to każdego kraju, wygląda bardzo podobnie i zawsze wynika z wygody rodziców. Istnieją również kary psychologiczne, które powodują mniej wyraźne skutki uboczne.
Kiedy rodzice fizycznie i emocjonalnie krzywdzą swoje dzieci, tendencyjnie wierzą, że poprawiają ich zachowanie, gdy w rzeczywistości robią coś przeciwnego.
Im częściej stosowana jest kara fizyczna, tym większe jest prawdopodobieństwo, że dziecko stanie się agresywne i gwałtowne. I tym bardziej prawdopodobne, że w przyszłości jego reakcje będą negatywne.
Jakie skutki niesie tradycyjna kara fizyczna
Kara fizyczna wnosi pewne negatywne skutki do życia dziecka. Może na przykład wywołać depresję, agresję i przemoc.
Wielu rodziców uważa, że karanie fizyczne jest pomocne w wychowaniu dzieci, a dokładniej, w celu nauczenia dziecka znaczenia słowa „nie”. Wielu rodziców wpada w tę pułapkę i decyduje się karać dzieci, aby zmusić je do prawidłowego zachowania.
Oczywiście kara fizyczna może osiągnąć poziom nadużyć. Ma ona tendencję do generowania psychopatologii i gwałtownych zachowań u dzieci. Problematyczne skutki stosowania kar cielesnych są następujące:
- Kara nie eliminuje niewłaściwego zachowania, tylko tymczasowo je tłumi. Nie uczy dzieci, jak się zachować, ale raczej ogranicza niepożądane zachowania.
- Jest szkodliwa dla więzi rodzic-dziecko. Zwykle dziecko oddala się od rodzica, który je karze, ponieważ taki rodzic budzi strach i niezadowolenie.
- Powoduje agresywne zachowania i komplikuje inne emocje. Nie sprzyja to osobowości dziecka ani jego rozwojowi emocjonalnemu.
- Kara fizyczna może wpływać na karaną osobę przez całe jej życie, zwłaszcza gdy nie ma podstaw do zastosowania kary. Czasami rodzice karzą swoje dzieci tylko po to, by rozładować stres.
- Może wywołać poczucie winy w dziecku lub rodzicach. W większości przypadków jest to odzwierciedlone jako niechęć lub złość.
Jeśli kara jest wystarczająco dotkliwa, może wywołać ogromny strach u dziecka. Dziecko może chcieć się ukryć przed osobą, która je ukarała.
Krótko mówiąc, niszczy to zaufanie dziecka do rodzica lub opiekuna.
Kara fizyczna a rozwój osobowości dziecka
Rodzice zazwyczaj stosują kary, ponieważ nie znają innego sposobu na poprawienie zachowania dziecka. W większości przypadków jest to narzucenie ideologiczne.
Rodzic często decyduje się nadmiernie dyscyplinować swoje dziecko w obliczu niewłaściwego, zepsutego lub trudnego zachowania bez uwzględnienia możliwych negatywnych skutków, jakie kara fizyczna może mieć na dziecko.
Ten rodzaj kary, czy to łagodnej, czy też ciężkiej, utrudnia rozwój osobowości dziecka. Odwraca się także od tego, że maluch staje się jeszcze bardziej buntowniczy i podejrzliwy.
Niektóre kary, które nie mają nic wspólnego z przemocą fizyczną, także mogą mieć niszczący wpływ na dziecko, zwłaszcza gdy atakują godność dziecka. Dzieje się tak w szkołach, gdzie ukarane dziecko może być przedmiotem okrutnych drwin.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Aguirre, E., Montoya, L., & Reyes, J. (2006). Crianza y castigo físico. Diálogos, 4, 31-48. https://www.aacademica.org/eduardo.aguirre/8.pdf
- Baumrind, D. (1996). The Discipline Controversy Revisited. Family Relations, 45(4), 405- 414.
- McMahon, R. (1991). Entrenamiento de padres. En V.E. Caballo (ed.), Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta, Madrid: Siglo XXI.
- Tabares, X. (1998). El castigo a través de los ojos de los niños. Bogotá. D.C.: CES-Universidad Nacional de Colombia.