Charakter pisma: popraw go dzięki zabawie
Charakter pisma zawsze można poprawić. Wystarczy poświęcić dziennie kilka chwil na jego ćwiczenie.
Czytaj dalej, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie poprawić charakter pisma Twojego dziecka.
Zwiększ siłę palców
Aby dziecko miało ładny charakter pisma, musi mieć mocniejsze palce. Pamiętaj, że palce trzymają ołówek, a podczas pisania to właśnie przez nie przechodzi większość ruchów.
W tym celu polecamy zakup plasteliny do cięcia i formowania paluszkami.
Daj dziecku kilka kartek papieru i pokaż mu, jak je drzeć. Nie musi trzymać się odpowiednich linii. Chodzi o to, by dobrze chwyciło papier i darło go używając kciuka i palca wskazującego.
Zapewnij mu kredki, kolorowe ołówki, akwarele i pędzle. Dziecko musi ćwiczyć używanie ołówków i pędzli, zanim je opanuje. Będzie wzmacniało swoje słabe paluszki wykonując różne ćwiczenia, które poprawią jego charakter pisma.
Pilnuj maluszka, aby wykonywał gry i ruchy w poprawny sposób. To także dobra wymówka, by spędzać razem czas podczas nauki i zabawy.
Naucz swoją pociechę gry na pianinie używając głównie dłoni, którą pisze. Możesz także nauczyć ją brzdąkania na strunach gitary.
Daj maluszkowi nożyczki do cięcia. Trzyma się je używając kciuka i palca wskazującego, które odgrywają istotną rolę podczas pisania.
Pozwól dziecku pisać na klawiaturze komputerowej. Chociaż powinno pisać więcej ręcznie i mniej używać klawiatur, na początku nauki pisania klawiatura może pomóc mu zyskać zwinność i zręczność w palcach.
Zabawy w rysowanie linii
Wykonywanie linii bez przerwy i w odpowiedniej kolejności to najlepszy sposób, by dziecko opanowało naukę ładnego pisania. Dlatego zachęcamy, by dziecko rysowało linie przynajmniej godzinę dziennie.
Pokaż mu na przykład jak rysować spirale, większe, mniejsze, z większą liczbą zawijasów lub mniejszą, a nawet kolorowe. Pamiętaj, że zadanie musi być ciekawe, aby stanowiło fajną zabawę i zachęcało do jego wykonywania.
Spróbuj narysować jego ulubioną postać z kreskówki używając jedynie pojedynczych kropek. Jeśli Twoja pociecha lubi Myszkę Miki, poszukaj jego rysunku. Połóż na nim białą kartkę papieru i zaznacz jego główne cechy. Polecamy zostawić trochę miejsca pomiędzy poszczególnymi kropkami.
Kiedy kropkowany obrys Myszki Miki będzie gotowy, poproś maluszka by połączył kropki bez odrywania ołówka i stworzył w ten sposób całą postać. To doskonałe i fajne ćwiczenie, która poprawi umiejętność rysownia linii i charakter pisma.
Kolejne ćwiczenie, jakie polecamy, wymaga zakupu zeszytu w linie. Daj go dziecku i pokaż mu, jak rysować powtarzające się kształty bez odrywania ołówka, na przykład kwadraty, owale, gwiazdki, itp.
Pozwól mu wykonywać takie linie, na jakie ma ochotę. Zapewne kiedy Twoja pociecha była młodsza, uwielbiała rysować po ścianach i innych przestrzeniach, które znajdowały się przed nim.
Teraz nadszedł czas, by pozwolić mu rysować w miejscach, w których wcześniej nie mógł… oczywiście w miarę rozsądku. Daj mu kolorową kredę i pozwól mu rysować na chodniku przed domem lub garażem.
Charakter pisma dziecka: popraw go za pomocą zabaw
Aby poprawić charakter pisma dziecka powinnaś poświęcić czas na pokazanie mu, jak rysować kształty liter, których uczy się w szkole.
Jeśli chcesz zadbać o odpowiedni poziom motywacji, możesz nagrodzić go gwiazdką lub pochwalić go, gdy da z siebie wszystko.
Pamiętaj, że podczas pisania maluch powinien siedzieć w poprawnej pozycji. Zadbaj, by miał wyprostowane i przyparte do krzesła plecy, trzymał jedną dłoń na kartce papieru, a druga razem z łokciem powinna spoczywać na stole. Nie ma “kładzenia się” na papierze ani garbienia się. Zła postawa ciała wywrze zły wpływ na jego charakter pisma.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bravo, P. M., & Jorge, C. M. H. (2010). Mejorar la caligrafía de niños y niñas con altas capacidades intelectuales con un programa de reforzamiento. In Motivación y emoción: investigaciones actuales (pp. 383-392). Servicio de Publicaciones.
- Fons, M. (2001). Enseñar a leer y a escribir. En Didáctica de la lengua en la educación infantil. Monserrat, Bigas y Monserrat Correig (Edits.) pp. 179-212. Madrid: SÍNTESIS, S. A.
- Gómez, L. F. (2007). Caligrafía y legibilidad. Correo del Maestro, (131).
- Peña, J. (2010). Exploración sobre la experiencia en escritura de niños de la primera etapa de educación básica. Legenda, 13(10), 164-181. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/legenda/article/viewFile/613/754
- Villalobos, J. (2006). La lectura y la escritura como herramientas para el desarrollo del cono-cimiento y aprendizaje. En J. Peña González y S. Serrano de Moreno (Comps.), La lectura y la escritura. Teoría y práctica (pp. 33-58). Mérida. Venezuela: Consejo de Desarrollo Científico Humanístico y Tecnológico y Consejo de Estudios de Postgrado Universidad de Los Andes.