Terapia LEGO dla dzieci z autyzmem - poznaj jej zasady!
Czy słyszałeś kiedyś o czymś takim, jak terapia LEGO dla dzieci z autyzmem? Ta metoda pomaga im nawiązać relacje z innymi i jest świetną opcją dla wielu dzieci z tym schorzeniem. Będą mogły one nawiązywać w ten sposób nowe kontakty i wchodzić w interakcje z innymi ludźmi, jednocześnie uczestnicząc w budowaniu z LEGO.
Autyzm jest również znany jako zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD). Osoby z tym schorzeniem mają problemy z interakcjami społecznymi i komunikacją z resztą świata.
Ponadto zaburzenie to jest bardzo szerokie i nie wszyscy ludzie są nim dotknięci w ten sam sposób. Objawy i zdolności dziecka mogą się znacznie różnić w zależności od konkretnego przypadku ASD.
Problemy z komunikacją
Osoby z autyzmem często mają problemy z komunikacją, zrozumieniem i empatią. W rezultacie trudno jest im normalnie wyrażać siebie, czy to ustnie, gestykulacją, czy poprzez mowę ciała.
Ponadto dzieci takie mogą mieć problemy z uczeniem się i nabywaniem umiejętności. Może to spowodować nierównomierny rozwój w porównaniu z innymi dziećmi w tym samym wieku. Ponadto będą mialy trudności z interakcją z innymi.
Jednak bez zbytniego uogólniania powinniśmy również wspomnieć, że dzieci z autyzmem mają zwykle wyjątkowe zdolności w zakresie matematyki, sztuki, muzyki i pamięci.
Podobnie jak w przypadku każdego dziecka, bez względu na to, czy ma ono ASD, czy też nie, zabawa może być najlepszym sposobem na naukę i kontakty towarzyskie dla najmłodszych. W rzeczywistości jest to również dodatkowe wyzwanie dla dzieci z autyzmem, ponieważ podczas zabawy muszą nawiązywać kontakt z innymi.
Wspaniałą wiadomością jest to, że rodzice często widzą naprawdę świetne wyniki, jakie zapewnia terapii LEGO. Ale co to jest? I jak może pomóc terapia LEGO w przypadku dzieci z autyzmem?
Terapia LEGO dla dzieci z autyzmem
Ogólnie rzecz biorąc, małe dzieci lubią budować z klocków LEGO, niezależnie od ich wieku. Ten sposób zabawy pomaga im wzmocnić ich kreatywne myślenie, ponieważ muszą skonstruować coś z tego, czym się bawią.
Ponadto pomaga im to również poprawić koordynację, pracę zespołową i przestrzeganie zasad podczas konstruowania konkretnej rzeczy. Ponadto jest to przewidywalna, prosta czynność polegająca na powtarzaniu ruchów.
Dlatego jest to bardzo ciekawa aktywność dla dzieci z autyzmem, które będą miały dużo frajdy z zabawy podczas budowania z klocków LEGO.
Twoje dziecko może bawić się LEGO samo lub z Twoją pomocą, a dzieci z autyzmem mogą pracować na nich tylko w małych grupach. W ten sposób będą mogły pracować nad budową z klocków LEGO wraz z innymi dziećmi, co pomoże im pracować nad relacjami interpersonalnymi bez presji i blokad emocjonalnych.
Zmiana ról
Na początku Twoje dziecko może być architektem odpowiedzialnym za myślenie o tym, jak wykonać projekt. Następnie może stać się inżynierem, który faktycznie buduje i tworzy udany projekt.
Ponadto może być inny członek grupy, który dostarcza odpowiednie klocki LEGO, inny, który używa ich do budowania, a jeszcze inny, który jest głównym pomocnikiem.
Oczywiście to tylko przykłady. Ponadto możesz spróbować użyć zamiany ról, aby aktywność stała się przyjemniejsza dla wszystkich. Jeśli również bierzesz udział w budowie, możesz wcielić się w rolę mediatora na wypadek, gdyby pojawiły się różne pomysły i spory.
Ponadto możesz rozwiązywać wszelkie inne konflikty, które mogą powstać między dziećmi budującymi z LEGO. Konieczne jest utrzymanie pozytywnych interakcji i zapewnienie każdemu adekwatnego rozwiązania wszelkich konfliktów. Twoim zadaniem jest bycie przewodnikiem i mediatorem, gdy jest to konieczne.
Pomoże to sprawić, że terapia LEGO będzie dla Twojego dziecka zabawą, co pomoże wzmocnić tę umiejętność. Będzie mogło cieszyć się relacjami międzyludzkimi i przewidywalną aktywnością, a przy tym będą się dobrze czuć.
Praca zespołowa jako terapia LEGO: rozwiązanie dla dzieci z autyzmem
Docelowo terapia LEGO polega na pracy w grupie i przyjmowaniu różnych ról:
- Inżynier i architekt (udziela instrukcji).
- Dostawca (zapewnia niezbędne części i klocki do budowy).
- Konstruktor (ten, który składa elementy i podąża za wskazówkami inżyniera/architekta).
- Mediator (dorosły).
Oprócz bycia mediatorem i przewodnikiem, dorosły będzie współpracował z grupą, aby zachęcić do różnych aspektów komunikacji. Ponadto upewnią się, że wszyscy biorą udział i że stosują dobre techniki rozwiązywania problemów podczas rozwiązywania konfliktów między uczestnikami.
W rezultacie poprawi się socjalizacja, komunikacja i zdolności motoryczne dzieci. Jak widać, terapia LEGO dla dzieci z autyzmem to świetna opcja, która spodoba się każdemu!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Baron-Cohen, S. (2014) LEGO®-Based Therapy: How to Build Social Competence Through Lego®-Based Clubs for Children with Autism and Related Conditions. Editorial: Jessica Kingsley Publishers.