Dlaczego warto opanować podstawowe kompetencje w dzieciństwie?
Jest jeden główny powód, dla którego podstawowe kompetencje w dzieciństwie są niezwykle ważne. Ułatwiają one rozwój dzieci na każdym etapie, na którym się one znajdują, pomagając im stawić czoła przyszłości i dorosłemu życiu.
Opanowując podstawowe kompetencje, dzieci zdobywają niezbędne narzędzia, których będą potrzebować, aby stawić czoła różnym wyzwaniom, jakie życie będzie im stawiało na drodze w miarę ich rozwoju.
Podstawowe kompetencje: poznaj 8 podstawowych
Obecnie program szkolny określa 8 podstawowych kompetencji. W większym lub mniejszym stopniu wszyscy młodzi ludzie w szkole muszą je zdobywać przez cały etap edukacji. Są to:
- Umiejętności matematyczne.
- Kompetencje w zakresie komunikacji językowej.
- Osobista inicjatywa i autonomia.
- Kompetencje w zakresie interakcji i znajomości świata fizycznego.
- Kompetencje społeczne.
- Przetwarzanie informacji i technologie cyfrowe.
- Umiejętności artystyczne i kulturowe.
- Kompetencje w dziedzinie edukacji.
Kiedy dzieci zdobędą te podstawowe kompetencje w większym lub mniejszym stopniu zgodnie ze swoimi naturalnymi zdolnościami i talentami, w przyszłości będą w stanie odpowiedzieć na podstawowe aspekty dzisiejszego społeczeństwa.
Dlatego chodzi o to, aby dzieci nauczyły się samodzielnie wykonywać codzienne czynności. Kiedy zdobędą te podstawowe kompetencje, stają się bardziej zintegrowane ze społeczeństwem. A jednocześnie opanują zasady uczenia się, które odnoszą się do różnych sytuacji i kontekstów, które pojawiają się na co dzień.
Podstawowe kompetencje
Przyjrzyjmy się teraz, z czego składają się te kompetencje. Wszystkie ośrodki edukacyjne muszą zająć się tymi zagadnieniami, aby zapewnić ich uczniom ich zdobycie i zapoznanie się z nimi.
Kompetencje w zakresie komunikacji językowej.
Po pierwsze, nabycie kompetencji językowych pomaga dzieciom nauczyć się prawidłowego posługiwania się językiem na poziomie pisemnym i werbalnym. Ponadto odkrywają, jak interpretować wypowiedzi, jak je rozumieć i jak różnicować w zależności od kontekstu komunikacyjnego, w którym występują.
Ponadto uczą się formułować krytyczne osądy, podejmować decyzje i generować idee.
Pomocna jest także nauka języków obcych przez dzieci, aby mogły komunikować się w coraz bardziej zglobalizowanym świecie. W ten sposób uczą się nawiązywać odpowiednie relacje społeczne i lepiej radzić sobie w różnych kontekstach społecznych.
Umiejętności matematyczne.
W tym przypadku dzieci uczą się posługiwania się liczbami, zarówno w życiu codziennym, jak i przy wykonywaniu podstawowych operacji. Uczą się rozumowania matematycznego niezbędnego do interpretacji informacji, rozwiązywania problemów i poszerzania wiedzy.
A jednocześnie dzieci zdobywają wiedzę, która przyda się w ich codziennym życiu rodzinnym i zawodowym.
Kompetencje w zakresie interakcji i znajomości świata fizycznego.
Umiejętność ta prowadzi dzieci do poznania mechanizmów autonomicznego rozwoju na świecie. Uczy ich różnych dziedzin, od konsumpcji po zdrowie, dzięki czemu wiedzą one, jak analizować, interpretować i wyciągać trafne wnioski w różnych rzeczywistych kontekstach.
Przetwarzanie informacji i technologie cyfrowe.
W zglobalizowanym i połączonym świecie, takim jak nasz, ta umiejętność jest dla dzieci niezbędna, aby mogły się one nauczyć się sposobów zdobywania i przetwarzania informacji. W ten sposób mogą przekształcić je w wiedzę i uzyskać do niej dostęp za pomocą różnych mediów.
Więcej podstawowych kompetencji
Kompetencje społeczne.
Ta umiejętność obejmuje umiejętność poznania siebie i uczenia się doceniania siebie tak, jak na to zasługujesz. W związku z tym dzieci uczą się, jak komunikować własne pomysły, ćwiczyć aktywne słuchanie oraz akceptować i analizować różne punkty widzenia.
Ponadto pokazuje im, jak w sposób obywatelski cenić i bronić własne interesy w kontekście grupowym.
Umiejętności artystyczne i kulturowe.
Odnosi się to do zdolności dziecka do rozumienia, poznawania, doceniania i krytycznego doceniania wszelkich przejawów artystycznych. W tym celu poznają one różnorodne środki wyrazu.
Kompetencje w dziedzinie edukacji.
To jest po prostu nauka życia. Innymi słowy, odnosi się to odkrywania przez dzieci, że zawsze będą się uczyć i że będą robić to w sposób autonomiczny i skuteczny po przejściu etapu szkolnego. Ze świadomością i kontrolą swoich umiejętności, przy użyciu technik uczenia się i odpowiednią motywację.
Osobista inicjatywa i autonomia.
To pokazuje dziecku potrzebę wytrwałości, kreatywności i odpowiedzialności. Uczy także, jak ważna jest samokontrola i zdolność do samokrytyki bez utraty poczucia własnej wartości. W ten sposób poprawią one swoje podstawowe kompetencje i będą miały strategiczną wizję planowania możliwości i wyzwań.
Podsumowując…
Podsumowując, jest rzeczą oczywistą, że bardzo ważne jest, aby dzieci nabywały w dzieciństwie podstawowe kompetencje, aby były w stanie otrzymać edukację odpowiednią dla ich rozwoju i przyszłości.