Zasada 3-6-9-12: jak dziecko powinno korzystać z technologii
Coraz bardziej zaawansowana technologia komunikacyjna i rozwój internetu sprawiają, że cały świat jest ze sobą połączony. Zasada 3-6-9-12 wyznacza wiek, w którym Twoje dziecko może zaczynać używać nowych urządzeń elektronicznych.
Eksperci twierdzą, że zasada 3-6-9-12 pomaga rodzicom kontrolować dostęp dziecka do zdobyczy technologii.
Ogromny wpływ, jaki komputery, tablety i telefony wywierają na dzieci sprawia, że każdy z nas musi podjąć odpowiednie kroki i zadbać o to, by oddziaływanie elektroniki na nasze maluchy było pozytywne.
Łatwo jest o tym mówić, ale rzeczywistość nie bywa tak różowa. Prawdziwe pytanie brzmi: jak można to osiągnąć? W jakim wieku dziecko powinno zacząć korzystać ze zdobyczy technologii?
Czy zasada 3-6-9-12 to skuteczny sposób na kontrolowanie dostępu do technologii? Przekonaj się sama.
Wpływ technologii na dzieci
Postęp technologiczny umożliwia i poprawia interaktywność, integrację, komunikację i uczenie się. Niesie ze sobą niesamowitą różnorodność i nieskończone sposoby zabawy, komunikacji i otrzymywania informacji.
Wszystkie te cechy sprawiają, że korzystanie ze zdobyczy technologii staje się konieczne, aby odnaleźć się w obecnym społeczeństwie.
Jednak technologia może również sprawiać dzieciom problemy. Przyczynia się do tego:
- Wiele sprzecznych informacji.
- Wykorzystywanie i nękanie.
- Brak aktywności.
- Osoby ze złymi powiązaniami.
- Apatia społeczna lub niewielkie zainteresowanie innymi osobami.
Dziecko jest zawsze narażone na ogromną lawinę negatywnych informacji. Właśnie dlatego rodzice powinni zadbać o to, by dziecko zaczęło używać technologii w odpowiednim wieku.
Na czym polega zasada 3-6-9-12?
Zasada 3-6-9-12 pokazuje rodzicom odpowiedni wiek, w którym dziecko może zacząć korzystać z kolejnych zdobyczy technologii.
Została stworzona w 2008 roku przez francuza, Tisserona Serge’a. To psycholog i psychiatra dziecięcy, który pracuje także jako psychoanalityk. Jest dyrektorem oddziału badawczego na Uniwersytecie Quest Nanterre w Paryżu.
Francuskie Stowarzyszenie Pediatrów Ambulatoryjnych (AFPA) zaakceptowało zasadę 3-6-9-12 w 2011 roku. Jej celem jest ograniczanie dostępu dzieci do technologii niedostosowanych do ich wieku.
Cztery reguły zasady 3-6-9-12
Zasada 3-6-9-12 przedstawia etapy używania technologii, które dziecko ma osiągać stopniowo. Jej reguły wyglądają następująco:
Przed ukończeniem 3. roku życia
Dziecko nie jest w stanie odróżnić fikcji od rzeczywistości, bo nie osiągnęło jeszcze dojrzałości emocjonalnej. W tym wieku maluch nie czerpie żadnych korzyści z oglądania telewizji, dlatego tego też sugeruje się, by zaczął ją oglądać po ukończeniu trzeciego roku życia.
Uznaje się, że telewizja spowalnia rozwój mowy i pamięci. Zwiększa również ryzyko otyłości dziecięcej.
Rodzice powinni zachęcać dzieci do zabawy i używania wyobraźni.
“Stało się przeraźliwie oczywiste, że technologie wyprzedziły już nasze człowieczeństwo.”
-Albert Einstein-
Przed ukończeniem 6. roku życia
Gry komputerowe mogą być szkodliwe, bo uzależniają. Mogą sprawić, że dziecko zacznie tracić panowanie nad swoimi zachowaniami i gubić poczucie czasu. Może ono spędzać całe godziny grając na komputerze lub tablecie, co opóźnia rozwój psychoruchowy.
Gry przyciągają uwagę dziecka bardziej niż jakakolwiek inna aktywność, dlatego też zaleca się ich wprowadzanie po ukończeniu szóstego roku życia.
Przed ukończeniem 9. roku życia
Komputer niesie za sobą wiele niebezpieczeństw, które mogą wywrzeć zły wpływ na rozwój dziecka. Przed ukończeniem dziewiątego roku życia maluch nie jest gotowy, by zmierzyć się z informacjami krążącymi po internecie.
Gdy nadejdzie odpowiedni moment, musisz nauczyć go zasad związanych z korzystaniem z sieci.
- Po pierwsze, wytłumacz mu, że każdy ma dostęp do wszystkiego, co zamieszcza w sieci.
- Po drugie, zwróć uwagę na to, że wszystko, co wrzuci do internetu, zostanie tam na zawsze.
- Po trzecie, nie wszystkie informacje z internetu są godne zaufania; zawsze powinno się je potwierdzić korzystając z wiarygodnych źródeł.
Przed ukończeniem 12. roku życia
Chociaż każde dziecko chce mieć własnego smartfona, nie powinno go otrzymać przed ukończeniem dwunastego roku życia. Maluch nie jest gotowy na surfowanie po sieci ani tworzenie kont na portalach społecznościowych.
Po ukończeniu dwunastego roku życia dziecko powinno mieć prawo poruszania się po sieci, ale pod nadzorem rodziców i z zastosowaniem ograniczeń czasowych.
“Sama technologia się nie liczy. To co jest ważne, to wiara w to, że ludzie są dobrzy i mądrzy, i że jeśli damy im nowoczesne narzędzia, będą w stanie z nimi czynić prawdziwe cuda. ”
-Steve Jobs-
Podsumowując, sama zasada 3-6-9-12 nie wystarczy. Rodzice muszą wziąć na siebie odpowiedzialność związaną z kontrolowaniem sposobu, w jaki ich dzieci spędzają czas przed ekranem komputerów i smartfonów.
Muszą pokazać dziecku, jak w odpowiedzialny sposób korzystać z różnych środków komunikacji. Jedynie to pomoże uniknąć problemów w rozwoju malucha.