Nauka czytania - 7 przydatnych ćwiczeń
Nauka czytania nie zawsze jest łatwa. Czasami rodzice muszą się bardzo nagłowić, aby ją ułatwić i uprzyjemnić. Z tego właśnie powodu w dzisiejszym artykule zaproponujemy Ci kilka ćwiczeń i zabaw, dzięki którym nauka czytania przebiegnie nieco łatwiej.
Zapewnią one dzieciom rozrywkę i wyćwiczą u nich skupienie. Zanim się zorientujesz, ich umiejętności czytania znacznie się poprawią.
Nauka czytania jest długim procesem i może być zarówno ekscytująca, jak i frustrująca. Dla rodziców cierpliwość pełni tu fundamentalne znaczenie.
Mamy i tatusiowie odgrywają ważną rolę w pomaganiu dzieciom w rozwijaniu tej kluczowej umiejętności. Przy odrobinie kreatywności i czasu będziecie w stanie pomóc dziecku nauczyć się czytać.
Jeśli potrzebujesz inspiracji, oto 7 zabawnych ćwiczeń do nauki czytania, które z pewnością będą świetnym doświadczeniem dla Twojego maleństwa.
Nauka czytania – 7 przydatnych ćwiczeń
1. Fiszki z sylabami
Pierwsze ćwiczenie jest bardzo proste. Wszystko czego potrzebujesz to tworzenie słówek z różnych sylab i dźwięków liter. Zadaniem Twojego dziecka jest składać słowa z sylab, które wybierze.
Aby dodać element zabawy, umieść fiszki w misce i pozwól dziecku wybrać jedną.
Gdy wybierze sylabę, należy powiedzieć ją głośno. Następnie poczekaj i zobacz, co może stworzyć wyobraźnia Twojego dziecka.
2. Zupa z alfabetem
Zupa alfabetyczna lub spaghetti to zabawna rozrywka dzięki której nauka czytania będzie jeszcze przyjemniejsza. Możesz poprosić swoje dziecko, aby znalazło samogłoski lub spółgłoski wśród wszystkich liter znajdujących się na stole.
Możesz także wyciąć papierowe litery i dać je dziecku do pokolorowania, aby wzbogacić naukę.
Dobra zabawa pomaga dzieciom się uczyć. Jeśli będą postrzegać naukę jako grę, uzyskają więcej korzyści i oszczędzą sobie stresu i frustracji.
3. Zbuduj słowo
To ćwiczenie jest trochę bardziej wymagające dla Twojego malucha. Zapisz litery alfabetu na małych kawałkach papieru i wytnij je, upewniając się, że każdy kawałek ma ten sam rozmiar.
Następnie rozłóż kawałki papieru na stole, w zasięgu Twojego dziecka. Możesz zacząć od tego, aby poprosić dziecko, aby wskazywało litery, gdy je wymawiasz.
Gdy Twoje dziecko zacznie uczyć się czytać i pisać, poproś je, aby wybrało litery i użyły ich do napisania całych słów.
4. Fiszki ze słowami
To wydaje się być jednym z najbardziej efektywnych ćwiczeń gdy w grę wchodzi nauka czytania. W takim przypadku stwórz fiszki ze słowami. Możesz napisać je ręcznie lub użyć komputera, ale upewnij się, że litery są duże, wyraźne i zaokrąglone.
Aby ułatwić ćwiczenie, utwórz grupy podobnych słów.
Każdego tygodnia dodaj nowe słowa do swojej kolekcji kart. Usiądź przed swoim dzieckiem i pokazuj im karty tak szybko, jak tylko potrafisz.
Najpierw możesz mu powiedzieć, co znajduje się na każdej karcie. Z biegiem czasu dziecko nauczy się rozpoznawać słowa na fiszkach. Możesz również włączyć zdjęcia.
5. Słowa i obrazy
Obrazy są świetnym sposobem, aby pomóc dziecku w nauce rozpoznawania nowych słów. W takim przypadku możesz użyć ich w nauce dźwięków samogłoskowych.
Pierwszym krokiem jest przygotowanie 8 koszyków lub misek do reprezentowania każdej z 8 samogłosek. Następnie wydrukuj obrazy różnych zwierząt lub obiektów, które zawierają każdą samogłoskę.
Wydrukuj zdjęcie i poproś dziecko o nadanie nazwy zwierzęciu lub przedmiotowi. Następnie twoje dziecko powinno zdecydować, którą z samogłosek zawiera to słowo.
6. Samoprzylepne etykiety
Ta czynność polega na oznaczaniu przedmiotów i części domu za pomocą karteczek samoprzylepnych. Upewnij się, że każda etykieta znajduje się w miejscu, w którym Twoje dziecko może ją zobaczyć.
W ten sposób za każdym razem, gdy zobaczy notatkę, skojarzy obiekt lub pokój z właściwym słowem. Później możesz usunąć etykiety i sprawdzić, czy Twoje dziecko jest w stanie umieścić je z powrotem we właściwym miejscu.
Jeśli chcesz dodać poziom trudności, możesz spróbować oszukać dziecko, umieszczając etykietę w niewłaściwym miejscu. Jeśli gra jest zbyt trudna, dodaj zdjęcia wraz ze słowami.
Jest to świetny sposób, aby Twoje dziecko uczyło się i miało motywację do kontynuowania prób.
7. Czytanie razem
Na koniec, pamiętaj, aby czytać z dzieckiem. Chociaż może wydawać się oczywiste, jest to jeden z najlepszych sposobów, aby pomóc mu w nauce.
Wspólny czytanie jest korzystne dla rozwoju poznawczego i nabywania języka.
Czytanie buduje umiejętności słowotwórcze i umiejętności czytania ze zrozumieniem, a także rozwija wyobraźnię.
Co więcej, wspólne czytanie książek to świetny sposób na wzmocnienie więzi między rodzicami i dziećmi.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Parra Bravo, P. & Bojorque, G. (2021). Desarrollo de la conciencia fonológica en edades tempranas: Revisión de la literatura. Pucara, 1(32), 139–160. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/3973
- De la Calle Cabrera, A. M., Guzmán-Simón, F., & García-Jiménez, E. (2019). Los precursores cognitivos tempranos de la lectura inicial: un modelo de aprendizaje en niños de 6 a 8 años. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 345–361. https://revistas.um.es/rie/article/view/312661
- Holguín González, M., & Zambrano Cedeño, E. (2021). El trabalenguas como estrategia para desarrollar la fluidez verbal en Educación Básica Elemental. Revista Cognosis, 6(1), 69–80. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/3344
- Gutiérrez-Fresneda, R., de Vicente Yagüe Jara, M. I. & Alarcón Postigo, R. (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos, 53(104), 664–681. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7702921
- Lema Ruíz, R. A., Tenezaca Romero, R. E., & Aguirre Gallegos, S. Y. (2019). El aprestamiento a la lectoescritura en la educación preescolar. Revista Conrado, 15(66), 244–252. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/905
- Larraniaga López, M. L., & Bejarano Chamorro, J. A. (2022). La lectura y escritura emergente en niños y niñas a través del cuento. Revista Criterios, 29(2), 57–75. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/3051
- Murillo, M. (2019). El desarrollo de la conciencia fonológica: una propuesta para la cotidianeidad del aula. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(5), 9–25. https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss5/2/