Gry słowne dla dzieci, które przydadzą Ci się w podróży
Gry słowne dla dzieci są szczególnie przydatne w długiej podróży. Dzięki nim zapewnisz dzieciom rozrywkę w trasie, przy okazji dając im szansę na rozwój wiedzy i umiejętności.
Długie podróże, niezależnie od środka transportu, mogą być dla dzieci torturą. Jako mama, możesz natomiast sprawić, że daleka podróż będzie ciekawsza. Zawczasu przygotuj zabawne gry słowne dla dzieci.
Granie w gry w podróży to idealna okazja do wspólnej zabawy dla rodziców i dzieci. Co więcej, czas minie Wam zdecydowanie szybciej!
Maluszki nie potrafią skupiać się na jednej rzeczy przez długi czas. Zabierz wiec ze sobą koniecznie różne zabawki i przygotuj różne gry słowne dla dzieci. Możecie zagrać w nie wcześniej, w domu, ale możesz też potraktować je jako specjalną niespodziankę na podróż.
Gry słowne są świetne. Dzięki nim dzieci uczą się tego, jak skoncentrować się na dźwiękach, słowach i literkach. Rozwijają też konieczne do nauki czytania, pisania i mówienia podstawowe umiejętności. Ponadto, ćwiczą kreatywność!
Pamiętaj, że nawet zwykła, niedługa wyprawa na zakupy może być dla Ciebie szansą na wsparcie rozwoju dziecka. W dzisiejszym wpisie podpowiemy Ci, jakie gry słowne dla dzieci sprawdzą się najlepiej podczas dłuższych i krótszych wyjazdów!
Aby następna podróż z dzieckiem była przyjemna i dla Ciebie i dla pociechy, wypróbuj te zabawne i rozwijające gry!
Idealne na podróż gry słowne dla dzieci
1. Widzę…
Ta gra jest idealna dla przedszkolaków. Zapewni im rozrywkę i zajęcie, na którym będą mogły skupić się zaskakująco długo!
Zasady są proste. Jedna z osób mówi “Widzę coś niebieskiego/coś co lata/coś co zaczyna się na literkę C…” Pozostałe osoby muszą zgadnąć o jaki przedmiot czy obiekt chodzi.
2. Miejsca
W tej grze gracz wypowiada nazwę miejsca (na przykład odczytaną ze znaku drogowego). Następny w kolejce uczestnik musi wymyślić nazwę miejsca rozpoczynającą się na ostatnią literę podanej przez poprzedniego gracza nazwy.
Na przykład pierwszy z graczy może dostrzec drogowskaz lub tablicę informacyjną z nazwą “Olsztyn.” Kolejny gracz musi podać nazwę miejsca zaczynającego się na literkę “n”. Gra toczy się do momentu, aż któryś z graczy nie będzie umiał podać odpowiedniej nazwy.
3. Historia z nieznanym słowem
Ta gra słowna da Ci mnóstwo zabawy, a przy tym postawi przed dzieckiem bardzo kreatywne wyzwanie, rozwijające wiele zdolności. Pomyśl o najbogatszym znaczeniowo słowie jakie przyjdzie Ci do głowy i poproś dziecko o ułożenie zdania albo nawet całej historyjki opartej na tym właśnie słowie.
Jeśli maluch nie zna jego znaczenia, to dla niego wspaniała okazja do nauki – wyjaśnij dziecku znaczenie słowa. Pociecha na pewno je zapamięta dzięki temu, że ułoży z nim opowiadanie.
“Dla dzieci to co nazywamy rzeczywistym światem jest czasem zamknięte za cienkimi drzwiami. Wystarczy lekki powiew wiatru by je otworzyć.”
–Stefan Zweig –
4. Loteria z alfabetem
Zacznij od zapisania wszystkich liter alfabetu na kartce papieru. Możesz przy okazji poprosić dziecko o wyrecytowanie ich! Ponumeruj literki i zostaw pomiędzy nimi miejsce dla dziecka na późniejsze zapisywanie słów. Przygotujcie tyle szablonów ilu jest uczestników gry.
Gra polega na tym, że dziecko wyszukuje słowa zaczynające się na każdą literkę – po jedynym słowie do każdej. Możecie ustalić, że przez listę trzeba przejść po kolei, od A do Z.
Ze względu na niewielką liczbę słów zaczynających się na literę “Y”, podpowiedz dziecku żeby wpisało słowo zawierające tę literę – niekoniecznie na początku.
Wygrywa osoba, która pierwsza ukończy listę. To świetna gra dla rodzeństwa!
Polecamy: Żarty, które rozbawią każde dziecko
5. Niekończąca się opowieść
Jeśli chodzi o gry słowne dla dzieci, ta jest idealna dla maluchów które są bardzo kreatywne i kochają opowiadać historie. Można w nią zagrać na dwa sposoby. Pierwszy polega na tym, że jeden z graczy zaczyna historię wypowiadając pojedyncze sowo, a kolejna osoba dodaje kolejne słowo i tak dalej.
Drugi sposób polega na dopowiadaniu całych zdań w taki sposób, żeby historia tworzyła jedno niekończące się zdanie. (A więc można dopowiadać zdania zaczynające się od “i”, “a później”, “ale”, “chociaż” itd.)
Celem jest budowanie nieskończonej historii. Przegrywa osoba, która nie będzie w stanie dodać do opowiadania kolejnego słowa lub zdania!
6. Literki
Zacznijcie od wymyślenia tematu albo kategorii słów – na przykład “wakacje” albo “jedzenie”. Następnie pierwszy gracz wypowiada pasujące do tej kategorii słowo. Kolejna osoba musi znaleźć słowo zaczynające się na tę samą literę, na którą poprzednie słowo się skończyło (podobnie jak w przypadku gry Miejsca).
Ustalcie dodatkową zasadę związaną z ostatnią literą: na przykład, jeśli słowo kończy się na “r” albo “o”, kolejny gracz podaje słowo rozpoczynające się na jego drugą, a nie ostatnią (czyli “r” albo “o”) literkę. Tę zasadę można zmieniać, wybierając jedną lub kilka różnych liter.
W grze tej ważną rolę odkrywa ćwiczenie literowania oraz oczywiście kreatywność.
7. Zwierzę, minerał, warzywo
Ta gra może trwać kilka chwil albo dosłownie ciągnąć się latami, zależnie od poziomu kreatywności graczy. Polega na ustalaniu przedmiotu i decydowaniu czy jest to zwierzę, minerał czy warzywo.
Pozostali gracze mogą zadać do 20 pytań, a osoba która prowadzi grę może udzielać jedynie odpowiedzi “tak” lub “nie”.
Okazuje się, że odgadnięcie kategorii wcale nie jest łatwe! Drewniany stół może być w zasadzie wykonany z warzyw a skórzane buty mogą być traktowane jako produkty zwierzęce. Skomplikowanie gry na tak głębokim poziomie sprawia, że jest ona jeszcze ciekawsza i zabawniejsza!
Na koniec przypomnimy Ci, że jeśli podróżujecie samochodem kierowca nie może uczestniczyć w grach. Zakaz ten związany jest z ryzykiem rozproszenia uwagi. Za to podczas podróży pociągiem możecie z powodzeniem wciągnąć do zabawy najbliższych współpasażerów!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Santamaría, F. A., & Bothert, K. (2011). Relatos de niños y niñas: juegos de palabras que crean y recrean vivencias. Infancias imágenes, 10(1), 66-73. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/4465
- Muñoz, L. (2015). Los juegos de palabras como estrategia didáctica para desarrollar la producción textual en los niños del grado 4, de la institución educativa nuestra señora del Pilar del Municipio de Aldana. http://sired.udenar.edu.co/857/
- Paltán Soldado, J. N. (2016). Los juegos de palabras para la compresión lectora en los niños y niñas de cuarto año paralelo “A”, de educación básica de la Unidad Educativa Juan de la Valle, cantón Riobamba, provincia de Chimborazo, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, UNACH, Sede Ecuador). http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/1576